• دوشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400052518298
  • خبرنگار : 71626

وزیر پیشنهادی فرهنگ کتاب را چگونه می‌بیند؟

وزیر پیشنهادی فرهنگ کتاب را چگونه می‌بیند؟

در حالی که چند روزی تا بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم باقی مانده است، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های خود را برای این وزارتخانه منتشر و در این بین نگاه و برنامه‌های خود را در زمینه کتاب هم اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های خود را در فایلی ۸۳ صفحه‌ای منتشر کرده است. 

بر اساس برنامه ارائه‌شده، اسماعیلی در حالی مقوله کتاب و کتابخوانی را یکی از مظاهر جدی فرهنگ می‌داند که معتقد است وضعیت کنونی مطالعه کتاب‌های غیردرسی و همچنین سرانه مطالعه در ایران بسیار ناراحت‌کننده است. 

در بخش کتاب «برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم» مسائل موجود به شرح زیر عنوان شده‌اند: 

- عدم نظارت کیفی جدی و مستمر بر تولید و نشر کتاب و جریان نشر کشور 

- پایین بودن نسبت کتابخانه‌های عمومی به جمعیت کشور 

- ضعیف بودن ارتباط تشکیلاتی و همدلانه نویسندگان همسو با انقلاب 

- عدم طراحی مناسب برای مراکز پژوهشی پدیدآمده که اتفاقا همسو با انقلاب هستند 

- نبود بانک اطلاعاتی در زمینه ایده‌پردازی ادبیات

- نبود شناخت دقیق و ارتباط صحیح مدیریت فرهنگی با نویسندگان 

- فقدان نیروی متخصص و حرفه‌ای جهت کتابفروشی و کتابخانه‌ها و غفلت از آموزش این نیروها 

- عدم توجه کافی به ترجمه کتاب‌ها و صادرات آثار فاخر 

- هزینه بالای خرید کتاب (هزینه خرید یک کتاب در حال حاضر برابر است با یارانه نقدی فرد در یک ماه)

- عدم دسترسی آسان مخاطب به شبکه توزیع کتاب 

- نبود فضایی منسجم و سالم برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای معرفی آثار خوب و فاخر 

- عدم توجه به اماکن قابل سرمایه‌گذاری برای ترویج کتابخوانی و ایجاد کتابخانه مثل مساجد 

- سطح پایان میزان مطالعه در کشور و نبود کتاب در سبد حمایت‌های دولتی 

- ناشرمحور بودن عمده حمایت‌های وزارت ارشاد 

- اعطای مجوز به برخی آثار ضداخلاقی 

- فقدان روند برای به‌روزآوری مقررات و قوانین حوزه نشر و حصول انطباق با الزامات و اقتضائات فرهنگی نظام 

- مشکلات دائمی در نظارت جدی بر پالایش محصولات فرهنگی قابل ارائه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (از مشکلات عجیب گمرک در ورود کتاب تا روز سوم نمایشگاه)

                            ***

اما در ادامه آن‌چه منتشر شده، شاهد برنامه‌های ارائه‌شده برای مسائل یادشده هستیم که چنین است: 

- سیاست‌گذاری جهت کاهش هزینه‌های تولید کتاب از طریق اعطای یارانه به ناشران به‌خصوص در زمینه تهیه کاغذ 

- فرهنگ‌سازی افزایش سرانه مطالعه ایرانیان به واسطه تولیدات رسانه‌ای ویژه 

- فعال کردن ظرفیت تولیدات سمعی و بصری در حوزه کتاب و نشر جهت مدیریت فضای مجازی 

- حل مشکلات صنفی اهالی نشر و کتاب اعم از معیشت، بیمه، امنیت شغلی، عدم ثبات بازار کاغذ و ... 

- برنامه‌ریزی جهت بهبود وضعیت اقتصادی کلیه اصناف حوزه کتاب و نشر 

- سیاست‌گذاری جهت به کارگیری ظرفیت‌های موجود در سراسر کشور از طریق تعریف رویدادهای بومی 

- اتخاذ سیاست‌های مرکزگریز و سیاست‌گذاری جهت بهبود زیرساخت‌های حوزه کتاب و نشر در سراسر کشور 

- هدفمندسازی ظرفیت کتاب‌های ترجمه‌ای در حوزه‌های مورد نیاز و جلوگیری از افزایش بی‌رویه کتاب‌های ترجمه‌ای در بازار کتاب 

- سیاست‌گذاری جهت افزایش توجه به مولفان داخلی 

- راه‌اندازی رویدادها و ظرفیت‌های اختصاصی حوزه کودک، نوجوان، زنان و خانواده 

- سیاست‌گذاری جهت تقویت تولیدات حوزه رمان و نشر 

- ساماندهی نظارت و ممیزی و جلوگیری از انتشار محتوای غیراخلاقی و مستهجن 

- افزایش نظارت‌ها با هدف کاهش قاچاق کتاب و جلوگیری از ورود آثار و کتاب‌های غیرقانونی به بازار کتاب 

- اختصاص یارانه فرهنگی به سبد مصرفی خانوار در راستای افزایش خرید و مصرف کتاب خانواده‌ها 

- تعریف رویدادهای نوین در حوزه کتاب به صورت بین‌المللی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب مقاومت 

- تاسیس، حمایت از تاسیس و همچنین فرهنگ‌سازی در راستای تاسیس کتابخانه توسط خیرین در سراسر کشور به‌خصوص مناطق کم‌برخوردار و فاقد کتابخانه عمومی 

- تجهیز کتابخانه‌های عمومی موجود به کتاب‌های به‌روز و کارآمد در حوزه‌های گوناگون 

- حمایت از گسترش کتابفروشی‌ها و مراکز عرضه کتاب در سراسر کشور 

- ایجاد آرامش خاطر برای نویسندگان، مترجمان و دست‌اندرکاران نشر کتاب از نظر تامین نیازهای اولیه زندگی 

- حمایت و ایجاد فرصت برای حضور آثار ترجمه‌شده نویسندگان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی به‌خصوص کشورهای منطقه 

- سیاست‌گذاری و حمایت از برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی جهت ارتقا، سطح کیفی ناشران و دست‌اندرکاران نشر کتاب و همچنین کشف و پرورش استعداد موجود در سراسر کشور 

- کاهش تصدی‌گری آشکار و پنهان نشر و سپردن بیشتر امور به بخش خصوصی

                           ***

در ادامه‌ برنامه‌ها هم به اقداماتی که از آن‌ها در جهت بهبود عملکرد نمایشگاه کتاب یاد شده پرداخته شده که شامل این موارد است: تغییر نگاه بازارمحوری و اصالت دادن به نگاه فرهنگی، طراحی گفتمان‌های موثر برگرفته از گفتمان شعار سال در این رویداد فرهنگی دارای امتداد اجتماعی، استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی فرهنگی نمایشگاه در جهت جریان‌سازی فرهنگی در سایر کشورها، ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک ناشران داخلی و خارجی برای ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های دیگر، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای دامن زدن به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در حاشیه نمایشگاه، شناسایی کتاب‌های مرجع علوم انسانی در دنیا، عرضه و تبلیغ آن‌ها در نمایشگاه کتاب برای پررنگ کردن جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، الزام ناشران به ارائه تفکیک موضوعی و عناوین کتاب‌های جدید، راه‌اندازی پایگاه اینترنتی ویژه نمایشگاه با امکانات جست‌وجو  حداقل یک بار پیش از بازگشایی نمایشگاه برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه بازدیدکنندگان، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب برای مذاکرات بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی فعال و سیاست‌گذاری بلندمدت، مطالعه و بررسی تجربه‌های موفق برگزاری نمایشگاه در سراسر دنیا برای بهبود وضعیت نمایشگاه، اختصاص امکانات ویژه به ناشران کتاب‌های فاخر و فرهنگی، کاهش غرفه‌هایی با موضوعات جنبی و سطحی و ادغام آن‌ها به منظور بهبود و ارتقای سطح نمایشگاه، عرضه کتب مورد نیاز مخاطبان در قالب نمایشگاه دائمی در همه استان‌ها با هدف نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اختصاص بخشی از زمان نمایشگاه به بازدیدکنندگان حرفه‌ای برای تبادل نظر و گفت‌وگو در فضایی آرام (منظور از بازدیدکنندگان حرفه‌ای عبارت است از دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر، نخبگان حوزوی و دانشگاهی)، استفاده از نرم‌افزار BLUEMA برای ارسال نقشه نمایشگاه و کتاب‌های چاپ‌شده به گوشی‌های تلفن همراه، تشدید نظارت بر ارائه‌دهندگان تسهیلات جانبی نمایشگاه به منظور رعایت قیمت و کیفیت لازم، اختصاص تسهیلات ویژه برای حضور مقرون به صرفه ناشران شهرستانی و رفع انحصار از تبلیغات نمایشگاه از ناشران کتاب‌های کمک آموزشی و فراهم آوردن امکان رقابت برای دیگر ناشران. 

                            ***

در ادامه بخشی با عنوان «تکالیف کمی معاونت فرهنگی در حوزه کتاب در سال ۱۴۰۰» آمده است: 

سهم بازار کتاب از تولید ناخالص داخلی ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ سهم بازار کتاب از تولید ناخالص داخلی ۱۲ درصد بوده است، پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۰ سهم بازار کتاب از تولید ناخالص داخلی ۱۲ درصد است. 

پیش‌بینی تعداد شمارگان کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد شمارگان کتاب‌های منتشرشده ۱۵۲۳۲۳۰۰۰ نسخه بوده است پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۰ تعداد شمارگان کتاب‌های منتشرشده ۱۷۷۲۱۰۰۰۰ نسخه است. 

پیش‌بینی تعداد عناوین کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد عناوین کتاب‌های منتشرشده ۷۲۸۷۷ عنوان بوده است، پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۰ تعداد عناوین کتاب‌های منتشرشده ۸۹۴۷۵ عنوان است. 

پیش‌بینی سرانه عناوین کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ عناوین کتاب‌های منتشرشده به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴ بوده است، پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۰ عناوین کتاب‌های منتشرشده ۶/۱۰ است. 

پیش‌بینی سرانه شمارگان کتاب‌های منتشرشده در سال ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ سرانه شمارگان کتاب‌های منتشرشده به ازای نسخه به جمعیت کشور ۲ بوده است، پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۰ سرانه شمارگان کتاب‌های منتشرشده به ازای نسخه به جمعیت کشور ۲/۵ است. 

پیش‌بینی نسبت عناوین کتاب‌های چاپ اول به کل عناوین کتاب‌های منتشرشده ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ نسبت عناوین کتاب‌های چاپ اول به کل عناوین کتاب‌های منتشرشده ۵۸/۴ درصد بوده است، پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۰ کتاب‌های چاپ اول نسبت به کل عناوین کتاب‌های منتشره ۶۳.۸ درصد است. 

پیش‌بینی نسبت کتاب‌های منتشرشده کودک و نوجوان به کل عناوین کتاب‌های منتشرشده ۱۴۰۰

در سال پایه ۱۳۹۳ نسبت کتاب‌های منتشرشده کودک و نوجوان به کل عناوین کتاب‌های منتشرشده ۱۵/۲ بوده است، پیش‌بینی برای سال ۱۳۹۷ نسبت کتاب‌های منتشرشده کودک و نوجوان به کل عناوین کتاب‌های منتشرشده ۱۷ درصد است. 

پیش‌بینی نسبت سرانه شمارگان کتاب‌های منتشرشده کودک و نوجوان به جمعیت کودک و نوجوان کشور ۱۴۰۰

در سال پایه ۱۳۹۳ نسبت سرانه شمارگان کتاب‌های منتشرشده کودک و نوجوان به جمعیت کودک و نوجوان کشور ۱۷ درصد بوده است، پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۰ شمارگان کتاب‌های منتشرشده کودک و نوجوان به جمعیت کودک و نوجوان کشور ۲۰ درصد است. 

در این برنامه البته بخش مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت جدا از بخش کتاب و در پایان فایل قرار گرفته است. 

این در حالی است که با وجود ذکر برخی مسائل و برنامه‌های مربوط به کتابخانه‌های عمومی در بخش قبلی، مسائل موجود برای این نهاد چنین شرح داده شده است: 

- اشکال قانون تاسیس نهادهای کتابخانه‌های عمومی کشور و ضرورت بازنگری در آن 

- محدودیت منابع مالی 

- ساختار تشکیلاتی ناکارآمد نهاد با توجه به نیازهای امروز نهاد 

- ناپایدار بودن درآمدهای نهاد و منابع تامین بودجه 

- تازه‌تاسیس بودن نهاد به نسبت نهادها و دستگاه‌های عمومی کشور و آسیب‌های حاصله 

- منابع انسانی نیمه‌کارآمد و متوقع 

- آموزش ناکافی نیروی انسانی 

- عدم احساس نیاز مردم به مطالعه 

- گران شدن قیمت کاغذ و بالتبع کتاب 

- عدم تبیین جایگاه اجتماعی نهاد و کتابداران در جامعه 

- عدم آشنایی عموم مردم با کتابخانه‌های موجود در شهر و منطقه خود و فرصت حاصله از آن 

- عدم برنامه‌ریزی هماهنگ، مناسب، راهبردی و یکپارچه در جریان فرهنگی کشور به ویژه در امر اداره کتابخانه‌های عمومی و مطالعه 

- گرایش اندک اعضای جامعه به کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی به نسبت جمعیت کشور  

- فعالیت رسانه‌های رقیب و ایجاد فضای فرهنگی مشابه و بعضا جذاب 

- تغییر ذائقه فرهنگی مخاطبین در قبال محصولات فرهنگی 

- عدم تمایل اعضای کتابخانه‌ها نسبت به فعالیت‌های جمعی در ایام کرونا

- استنکاف از اجرای قانون ماده ۶ درآمدهای نهاد کتابخانه کل کشور به ویژه در کلانشهرها 

همچنین برنامه‌ها برای مسائل ذکر شده این چنین آمده است: 

- اصلاح قانون تاسیس نهاد 

- اصلاح چارت و ساختار سازمانی نهاد 

- خلق منابع مالی جدید و پایدار از طریق ساختار حاکمیتی و ایجاد ظرفیت کسب درآمد قانونی با اخذ مجوزهای لازم 

- توجه به سلسله مراتب‌ در کنار ارتباطات مستقیم با نیروی انسانی 

- توجه به نیروهای ستادی در کنار کتابداران 

- طراحی نظام تشویق و تنبیه 

- ارزیابی میدانی و بازخوردگیری از فعالیت‌ها 

- راه‌اندازی سیستم هدفمند ارزشیابی کارکنان، مدیران و روسای ادارات 

- گسترش خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌ای در روستاها از طریق «پیشخان کتابخانه عمومی» و «کتابخانه‌های سیار» از محل مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و کمک خیران 

- بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی استان‌ها (نخبگان اعم از شاعران، نویسندگان و ...)

- بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه ارتباط با مخاطبین اعم از باشگاه اعضا، اپلیکیشن کتابخوانی و ... 

- روزآمدسازی و تنوع‌بخشی به منابع کتابخانه‌های مطابق با نیازهای بومی و اجتماعی کاربران 

- کاربرمحور کردن خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی 

- اصلاح و توسعه زیرساخت‌ها و فرآیندها به منظور افزایش بهره‌وری در نهاد 

- توسعه و پشتیبانی سامانه‌های فعلی و ایجاد سامانه‌های مورد نیاز نهاد 

- آموزش هدفمند نیروی انسانی 

- تقویت حوزه رفاهی نیروی انسانی 

- اجرای طرح‌های ماندگار و ضروری از جمله کتابخانه بدون کتاب 

- رفع موانع قانونی و ایجاد زیرساخت در بهره‌گیری از روش‌های نوین و ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال 

- بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات 

- بازطراحی فضاهای کتابخانه‌های عمومی به منظور شاداب‌سازی و جذب مخاطب 

- استفاده از ظرفیت صاحب‌نظران بیرونی در موضوعات حائز اهمیت 

- تقویت تعاملات با بدنه مجلس و دولت 

- استفاده بهینه از ظرفیت اطلاع‌رسانی به منظور معرفی نهادهای و تقویت جایگاه آن در جامعه 

- افزایش بازدارندگی مجازات‌ها 

همچنین محمدمهدی اسماعیلی تکالیف کمی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۴۰۰ را به شرح زیر اعلام کرده است: 

پیش‌بینی زیربنای کتابخانه‌های عمومی کشور ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ زیربنای کتابخانه‌های کشور ۱۳۴۱۱۲۹ متر مربع بوده است، پیش‌بینی توسعه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۴۰۰ زیربنای ۲۲۱۸۱۶۷ متر مربع است. 

پیش‌بینی تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی کشور ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی کشور ۳۹۷۳۸۰۰۰جلد کتاب بوده است، پیش‌بینی تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۴۰۰، ۷۶۰۸۲۰۰۰ جلد است. 

پیش‌بینی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور ۲۴۵۶۰۰۰ نفر بوده است، پیش‌بینی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۴۰۰، ۴۱۹۶۰۰۰ نفر است. 

پیش‌بینی سرانه کتابخانه‌های عمومی کشور ۱۴۰۰ 

 در سال پایه ۱۳۹۳ سرانه کتابخانه‌های عمومی کشور (باب) به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۴ باب بوده است، پیش‌بینی سرانه کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۴۰۰، ۵/۹ باب است. 

پیش‌بینی سرانه کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی ۱۴۰۰ 

در سال پایه ۱۳۹۳ سرانه کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی کشور (نسخه) به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۵۱ نسخه بوده است. پیش‌بینی سرانه کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۴۰۰، ۹۱ نسخه است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۵ ۲۲:۴۰

انتظار داشتیم در میان بررسی های کلی ایشان چشمشان به چندغاز حقوق کتابداران بیفتد و توجهی به آن نشان دهد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۰۰:۴۳

باسلام‌و خسته نباشید به وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد .ما کتابداران کتالخانه های عمومی کشور از جناب آقای اسماعیلی حمایت می کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۱:۵۱

جناب آقای دکتر اسماعیلی مشکل اصلی این نهاد سو مدیریت هست. در هشت سال اخیر متاسفانه اخلاق و ایمان و اعتقاد و رفتار سازمانی و اداری لگدمال شد. همچنین وجود مدیرانی که خارج از سازمان بودند و توانایی معرفی یک جلد کتاب در رسانه ملی برای مردم نداشتند. آن هم معاونت توسعه کتابخوانی. لطفاً نسبت به تغییر مدیریت و انتخاب مدیر جدید با نگاهی سازمانی و اسلامی و انقلابی این نهاد را از فلاکت و ناکارآمدی نجات دهید.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۱:۵۳

مشکل اصلی نهاد وجود مدیران غیر نهادی هست که توانایی معرفی یه کتاب در تلویزیون را نداشتند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۲:۱۰

رسیدگی ویژه به معیشت و حقوق کتابداران نه به ارتقاء مدیران فعلی نهاد.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۳:۳۳

منابع انسانی نیمه کارآمد و متوقع!!! آن هم مجموعه نهاد کتابخانه ها که اکثر نیروها متخصص و با تحصیلات بالا هستند، اتفاقا باید گفت توقع نابجا از کار کتابداری وجود دارد که در کنار کار تخصصی خود باید کارشناس فرهنگی و هزار ویک فعالیت نامرتبط باشد!!! آن هم با حقوق و مزایایی خیلی کمتر از سایر مراکز و ارگان ها.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۴:۱۹

دست رد دولت منادی عدالت بر سینه کتابداران منتظر با برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با توهین به جایگاه و منزلت کتابداران

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۱:۱۰

کاش به جای توهین و خطاب قرار دادن ما به نیروی نیمه کارامد و متوقع به معیشت ما نگاهی میکردید و نظری میدادید. کدوم ‌کارمندی با حقوق ۴ تومن توانایی مدیریت یه زندگی داره . راهکارش را به ما بدین لطفا

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۵:۲۴

جناب آقای اسماعیلی، ناکارامد و متوقع آن فردی است که به شما آمار و اطلاعات کذب داده و اصول و اخلاق حرفه‌ای کتابداری را لگدمال کرده می‌باشد...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۸:۰۴

به پرسنلی که حقوقش اندازه نصف خط فقره میگی نیروی انسانی ناکارآمد و متوقع ؟ حتما انتظار داری حقوق نگیریم و براتون مسابقات کتابخوانی بی خاصیت برگزار کنیم ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۸:۲۷

مدرک ارشد کتابداران به جرم مدرک سوم نادیده گرفته میشود و حقوق پایین تر از آن را می گیرنداما مدیران نالایق خودشان که مدرک بالا ندارند ولی حقوق بالای ۱۰ میلیون می گیرند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۸:۲۹

برای کتابداران چیزی به نام رفاه وجود ندارد سطح حقوق بسیار پایین است و ما شرمنده خانواده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۹:۱۱

جناب وزیر آینده چرا اینقدر بدون مطالعه صحبت میکنید لطفا اول بررسی کنید و بعد نظرات خود را عنوان کنید متاسفانه مشاوران خوبی انتخاب نکردید و خط فکری درستی به شما ارجاع نشده اکثر کتابداران کتابخانه های عمومی نهاد متخصص این رشته هستند متوقع رو میتونید برای ما به درستی معنی کنید ؟ متوقع هستیم که حقوق ما نصف حقوق ارگان فرهنگی هم رده ما هم نیست ؟ متوقع هستیم هم کتابدار هم فرهنگی هم مالی هم منابع و ....هستیم ؟ لطفا در انتخاب کلمات دقت کنید تا به شعور مخاطب خود توهین نکنید ما کتابداران افتخاری مدرک نگرفتیم همه تحصیل کرده هستیم پس متوجه باشید با چه قشری سرو کار دارید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۲۱:۲۳

چه کسانی به شما مشورت داده اند که کتابداران را با چنین الفاظ ناشایستی مورد خطاب قرار داده اید؟ کتابداران نیروی انسانی نیمه کارآمد و متوقع نیستند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۲۲:۲۰

دست کم انتظار میره که وزیری که قراره سکان هدایت مهمترین نهاد فرهنگی کشور رو در دست بگیره، کلام خودش رو به شناخت عمیقتر از دستگاه های فرهنگی به خصوص در سطح عملیات و صف مستند بسازه کتابدار متوقع و نیمه کارامد!!!! و من الله توفیق جناب وزیر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۲۲:۳۱

طرف باکوله باری از تجربه چطور شد ناآمداز آب درآمدوبه اض2اضافه تحصیلات بالاوهمچنین حقوق کتابداران نبست به سایر حقوق بگیران کشوری کمترین می باشد اگر با قطع کردن این حقوق چندرغازی مشکلات فرهنگی جامعه حل خواهد شدآنرا نیز شما قطع فرما یید کتابداران مظلوم که دراین چندین سال همیشه شرمنده خانواده بودند .امید است باآگاهی دیگران را قضاوت کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۲۲:۳۷

ریشه های اصلی کمی سرانه مطالعه کشوررا درجاهای دیگر جستجو کنید نه در چندرغاز حقوق کتابداران ناکار آمدبودن آنان این قصه سر دراز داردجناب دکتر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۱۲:۰۴

نکتۀ تأسف‌آور این است که در برنامه با تعابیر ناشایستی از کتابداران یاد شده است. در یک موضع از «فقدان نیروی متخصص و حرفه‌ای» در کتابخانه‌ها و «غفلت از آموزش این نیروها» سخن گفته شده است. آیا کسانی که به آقای اسماعیلی در زمینۀ کتابخانه‌های عمومی مشورت داده‌اند متوجه معنای سنگین این مدعا بوده‌اند؟ آیا با وجود کتابداران متخصص و حرفه‌ای در کتابخانه‌ها، می‌توان از «فقدان» نیروی متخصص و حرفه‌ای سخن گفت؟ آیا این تعبیر اهانت به قشر زحمتکش کتابدار نیست؟ آیا تعبیر «غفلت از آموزش» نیروهای کتابخانه‌ها، در شأن اساتید دانشگاه است که به آموزش کتابداران مشغول‌اند؟ متأسفانه در برنامه به این حد اکتفا نشده و در ادامه، یکی از مسائل و مشکلات خاص کتابخانه‌های عمومی کشور «منابع انسانی نیمه‌کارآمد و متوقع» ذکر شده است. آیا حقیقتاً کسانی که به آقای اسماعیلی مشورت داده‌اند کتابداران کتابخانه‌های عمومی را افرادی «نیمه‌کارآمد» و در عین حال «متوقع» می‌دانند؟ تأسف‌آور است که کتابدارانی که حقوق و دستمزدشان زیر خط فقر است، «متوقع» دانسته می‌شوند! آیا مشاوران آقای اسماعیلی در حوزۀ کتابخانه‌های عمومی، انتظار دارند کتابداران «توقع» افزایش حقوق و دستمزد متناسب با نرخ تورم نداشته باشند؟ آیا این افراد که دور آقای اسماعیلی را گرفته‌اند از کمپین‌های کتابداران برای افزایش حقوق و دستمزد ناراحت‌اند که باعث شده در تعبیری موهن نیروی انسانی کتابخانه‌های عمومی را «نیمه‌کارآمد و متوقع» بخوانند؟ اما ای کاش مسئله به همین‌جا ختم می‌شد! در برنامه‌ای که برای آقای اسماعیلی تدوین کرده‌اند، دو راه‌کار در پیش گرفته‌اند: الف) «طراحی نظام تشویق و تنبیه»؛ ب) «افزایشبازدارندگی مجازات‌ها»! مشخص هم نیست که چه کسانی را می‌خواهند در کتابخانه‌های عمومی «مجازات» کنند! و اصلاً مگر کتابخانۀ عمومی جای مجازات است! این ادبیات شداد و غلاظ در مورد کتابداران و کتابخانه‌های عمومی از بیان و بنان چه کسانی به برنامۀ آقای اسماعیلی راه یافته است؟ و مگر می‌شود با چنین ادبیاتی با بیش از 7000 کتابدار و نیز جامعۀ حرفه‌ای کتابداران تعامل کرد؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۱ ۲۰:۵۶

بله وقتش هم رسیده که کنار کتابداران نیمه کارآمد متوقع آموزش ندیده به ستادی ها هم توجه شود!!! واقعا که این بدنه ی فربه ستادی های که روز به روز بیشتر می شوند ؛ بدون ذره ای آشنایی با کتابداری با وظایف مبهم و نامشخصشان، که محض رضای خدا یک آزمون استخدامی هم نداده اند و از آسمان می بارند، نیازمند کمی توجه هستند!!!! بهنظرم کتابخانه ها را با کتابدارن ناکارآمد و کتابهای مستهجنشان آتش بزنید و با ستادی های نورچشمی تان بودجه ها را صرف رونویسی از نرم افزارهایی نظیر طاقچه و فیدیبو بکنید و برنامه عالی قدر نیم بند کتابخانه بدون کتابتان را سر هم بندی کنید و چند کتاب یارانه فرهنگی گرفته از ناشران خودی تویش بریزید و لذت دنیا و آخرت را ببرید

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۲۲:۰۰

توجه به نیروی ستادی یعنی حقوقشان کمه؟ یک کارمند لیسانس ستادی با فوق لیسانس در کتابخانه با به اصطلاح اًاضافه کاری ۴ میلیون اختلاف دارند باید هم کتابداران مجازات شوند. چه مجازاتی بالاتر از کتابدار بودن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۲ ۰۹:۰۶

کتابداری که با سی سال سابقه دارد بازنشست می شود و حتی یک تومان حق شیفت دریافت نکرده، متوقع است؟!!!! گرمای تابستان، شب تاریک زمستان، ماه رمضان نزدیک افطار در کتابخانه بوده سی سال! حتما از بس توقعش زیاد است

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۲ ۱۸:۴۶

برام سواله که اگر کتابدار راحت و بیکاره، چرا ستادیهای عزیز تشریف نمیارن کتابدار بشن؟