• سه‌شنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400052618820
  • خبرنگار : 71021

کشف ریتون اشکانی در سمنان

کشف ریتون اشکانی در سمنان

سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان «مرسین چال» در استان سمنان به کشف یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بز کوهی متعلق به دوره اشکانی منجر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عطا حسن‌پور ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در این محوطه تاریخی ـ گفت: دراین فصل از کاوش گورستانِ مرسین چال واقع در حوزه آبگیر سد فینسک شهرستان مهدیشهرِ استان سمنان به دلیل گستردگی و وسعت، دو هیأت باستان شناسی یکی به سرپرستی بنده و دیگری به سرپرستی محمدرضا نعمتی به محوطه اعزام شد.

او با بیان این‌که تا کنون این هیأت باستان‌شناسی موفق به باز کردن پنج گور شده است،  افزود: تا به امروز سه ترانشه به ابعاد ۱۰ در ۱۰ و به مساحت ۳۰۰ متر مربع از این گورستان مورد کاوش قرار گرفته و بخشی از کاوش‌های فصل دوم نیز پاکسازی شده است.

این باستان‌شناس، گورهای موجود در این گورستان را از نوع چاله‌ای دست‌کند، بدون ساختار گور شناخته که تنها دو سنگ از بالا و پایین به عنوان نشان گور روی آن قرار داده شده است. به گفته او، تدفین‌ها در این گورستان از نوع طاق‌باز با جهت شرقی‌ غربی است.

وی اظهار کرد: در گورهای کاوش قرار شده، گورنهاده‌ها یا همان هدایا که با فرد متوفی دفن می‌شوند، مقدار قابل توجهی بوده است و اغلب اشیای فاخر هستند. به عنوان نمونه در گوری متعلق به یک بانو در کنار اشیای فاخری نظیر النگو، دستنبد، پابند، انواع سفالینه‌ها در اشکال مختلف، یک انگشتر مفرغی با نقش شیر بالدار کشف شد که در نوع خود بی‌نظیراست.

او نمونه منحصر به فرد کشف شده دیگر در این گورستان را یک ریتون (تکوک) از جنس سفال با نقش بز کوهی با شاخ‌های کنگره‌داراعلام کرد و افزود: این تکوک متعلق به دوره اشکانی و مربوط به ۲۲۰۰ سال پیش است.

این باستان‌شناس گفت: از یافته‌های دیگر این گورستان می‌توان به ظروف سفالی زیبا نظیر پایه شیپوری، کف تخم‌مرغی، بشقاب‌های تخت، اشیای تزئینی مفرغی و آهنی و انواع مهره‌های تزئینی از جنس سنگ و احجار کریمه اشاره کرد.

وی با بیان این‌که برای تاریخ‌گذاری محوطه به زمان بیشتری نیاز است، افزود: اشیای کشف شده در گورستان مرسین، بیشتر به دوره اشکانی مربوط است و دوره پس از هخامنشی تا اشکانی را در بر می‌گیرند.

حسن‌پور با اشاره به این‌که در فصل‌های قبلی کاوش در این گورستان وسیع ۳۰ گور مورد کاوش قرار گرفته است، گفت: در فصل سوم تا کنون که به نیمه کاوش رسیده‌ایم ۴۰ شی باستانی از ۵ گور مورد شناسایی به‌دست آمده است.

این باستان‌شناس با بیان این‌که «کومِش»، «قومِش» یا «قومِس»، یکی از ایالت‌های کهن ایران که امروزه استان سمنان محدودهٔ آن سرزمین باستانی را در برگرفته، زمانی پایتخت اشکانیان بوده است، یادآور شد: گورستان مرسین از نظر نزدیکی به حوزه تمدنی قومِش دارای اهمیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۱۶:۲۲

گدا بوده اند مردم های آن زمان ایران .ازمصر تابوت زرین بیرون میاد از ایران سفال فاخر گلیییییی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۰۰:۱۶

عزیز‌‌طلا‌ها‌رو‌به‌من‌شما‌نشان‌نمیدن‌که‌‌همین‌سفال‌ها‌‌رو‌نشان میدن‌‌اخرش‌هم‌‌اشیای‌با‌ارزش‌از‌‌موزه‌های‌انگستان‌و‌امریکا بیرن‌میاد‌اره‌عزیزم‌کجای‌کاری....

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۰۸:۱۳

وای به حال شمایی که اینطور فکر می کنید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۰۹:۰۸

طلاهاش مدیریت میشن. گلی ها هم به موزه منتقل میشن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۰۹:۲۳

شاید هم به مرده پرستی عادت نکرده بودن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۳:۰۸

اون تابوت ها مال فراعنه که ادعای می کردند بوده نه مردم بردهٔ مصر باستان اگه منظورت اموال پادشاهانه ایرانه همرو بیگانگان غارت کردند. اسکندر مقدونی گفته بزرگترین گنجی که در تمام دنیا مثلش وجود نداشته رو در خزانه امپراتوری هخامنشی دیده :)

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۲۱:۵۹

اینکه 2000 سال قبل ، در یک منطقه ، مردم از ظروف سفالی استغاده کرده اند نشانه ی گدا بودن نیست . ضمناٌ نابوت های زرین مصر باستان متعلق به خاندان های سلطنتی ست .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۰۰:۵۱

حیف که تاریخ ما را در موزه های انگلستان باید دید این کشفیات همه سر از موزه های استعمار در می آورد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۴:۲۳

این بی احترامی به گور و اون کسی که اونجا دفن شده بنظر من نباید این کارو کنن میتونستن اوکجا رو به محل بازدید تبدیل کنن تا مردم بیان و از قبر کشف شده دیدن کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۵:۲۷

چرا طلا ها رو نشون نمیدن دو تکه سفال رو نشون مردم میدن فردا هم سرش از موزه کشور های دیگه در میاد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۶:۰۳

داداش اینجا اگه چیزی پیدا بشه طلا باشه هاپولی میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۶:۱۹

اگه مردم پیداکنن که میگیرین حسابشون میرسین .چرا خودتون دست ازسرمرده ها برنمیدارین

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۱۰:۱۰

واقعا نمیدونم چی بگم وقتی این زن دستبند و پا بند طلا داشته، نمیتونه این سفالها کنارش باشه و خدا میدونه چه چیزهایی شبانه دوستان هاپولی کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۲۰:۱۴

ایشالا روزی همه جویندگان