• سه‌شنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400052618972
  • خبرنگار : 90057

تشکیل جبهه مقاومت در برابر طالبان؛ صالح و مسعود چریک‌ها را در پنجشیر سازماندهی می‌کنند

تشکیل جبهه مقاومت در برابر طالبان؛ صالح و مسعود چریک‌ها را در پنجشیر سازماندهی می‌کنند

معاون رئیس جمهوری سابق افغانستان با وجود تصرف پایتخت از سوی شبه‌نظامیان طالبان و سقوط دولت محمداشرف غنی، همچنان از تسلیم شدن در برابر سلطه این گروه حذر دارد و مطابق آخرین گمانه‌زنی‌ها برای تشکیل جبهه‌ای تازه علیه طالبان به دره پنجشیر در شمال شرق افغانستان عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، امرلله صالح، معاون اول رئیس جمهوری سابق افغانستان روز یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «من هرگز، هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست‌های طالبان سر خم نخواهم کرد.»

او در ادامه این پیام تاکید کرد که هرگز به میراث احمد شاه مسعود، فرمانده و مراد خود خیانت نخواهد کرد و زیر بار پذیرش سلطه طالبان نخواهد رفت.

صالح روز سه‌شنبه نیز با انتشار پیام توییتری دیگری از مردم افغانستان خواست تا به محور مقاومت در برابر طالبان بپیوندند. انتشار این پیام پس از آن بود که او روز دوشنبه در کنار احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، فرمانده فقید مبارزه علیه طالبان و نیروهای شوروی در دره پنجشیر ظاهر شده بود.

گزارش شده که نیروهای امرالله صالح ، معاون رئیس جمهور افغانستان ، منطقه چاریکار در پرووان پوینسه در شمال کابل را از دست طالبان پس گرفتند .

یک منبع نظامی در کابل به اسپوتنیک گفت که در حال حاضر ، نبردها با طالبان در حومه دره پنجشیر در مجاورت این ولایت در جریان است.

این منبع گفت: "نیروهای امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان کنترل منطقه چاریکار در ولایت پروان را به دست آوردند. در حال حاضر نبردها در منطقه پنجشیر در جریان است. یک راه مهم استراتژیک از طریق چاریکار از طریق تونل سالنگ می گذرد ، که کابل را با مزارشریف ، بزرگترین شهر در شمال افغانستان متصل می کند.

مقام‌های محلی در شمال شرق افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که صالح و مسعود در تلاش برای هماهنگی فعالیت‌های گروه‌های چریکی مبارز علیه طالبان هستند.

دره پنجشیر سمبل مقاومت در افغانستان به شمار می‌رود؛ چنان که در دوره جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ هرگز به دست طالبان نیفتاد و یک دهه پیش از آن نیز به تصرف نیروهای شوروی سابق در نیامد.

صالح نخستین بار در سال ۱۹۹۰ نبرد چریکی را در کنار فرمانده خود احمدشاه مسعود آغاز کرد و به این دلیل که یکی از محورهای اصلی مقاومت در برابر طالبان پس از وقوع حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی بود، هدایت سازمان اطلاعاتی تازه تاسیس افغانستان در سال ۲۰۰۴ را برعهده گرفت.

او در سال ۲۰۱۰ در پی حمله به کنفرانس صلح کابل، از سمت فرماندهی اداره سازمان جاسوسی افغانستان برکنار شد ولی مدعی شد که مطابق اسناد موجود پاکستان حامی اصلی طالبان است؛ ادعایی که همواره از سوی پاکستان رد شده است.

او با وجود دوری چند ساله از صحنه سیاسی افغانستان، مبارزه با طالبان را با انجام گفتگوهای رسانه‌ای و انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی ادامه داد تا این که در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان متحد محمداشرف غنی، ابتدا وزیر کشور و سپس معاون اول غنی شد.

او با وجود خروج غنی از کشور و سلطه طالبان بر پایتخت، روز سه‌شنبه با صدور پیامی خطاب به مردم افغانستان نوشت: «برخلاف آمریکا و ناتو، ما روحیه خود را از دست نداده‌ایم و فرصت‌های عظیمی در پیشِ‌رو داریم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۲۱:۳۶

خداوند یاور شما باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۶ ۲۳:۰۶

آرزو میکنیم و امیدواریم این شیرمردان در مقایل طالبان متحجر فاسدبزودی پیروز شوند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۰۰:۳۰

زنده باد شیر مردان دره پنج شیر پیروز باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۰۴:۲۵

واقعا حالا یک انگلیسی این کشور رو این شکلی ساخته دلیل نمیشه تا آخر دنیا این شکلی باشه بهتره ازبکها به ازبکستان هزاره ها به تاجیکستان و پشتون ها به پاکستان و تاجیکها به ایران بپیوندن و بخشی از خاک کشور قبلی هم با خود داشته باشن . و مشکلاتشون حل بشه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۳:۲۴

اشتباه فرمودید، اولا ملت افغان متشکل شده از پشتون، هزاره، تاجیک ، ازبک و..... یک ملت است و لاغیر!!!! دومٱ تقسیم بندی را درست می نوشتی!!! پشتون(پاکستان)، هزاره(ایران)، تاجیک(تاجیکستان)، ازبک(ازبکستان)

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۱۴

هزاره،پشتون ،تاجیک،ازبک گل های رنگارنگ یک چمن است و قرار نیست ازهم جدا شود زیرا اینگونه منظره خوبی است

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۶:۴۰

زنده باد شیر مردان کشورم 💪 انشالله با توکل به خدا پیروز میشیم 🤲😓

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۲:۴۷

نظرت در مورد دیدار این شیرمرد با برنارد لوی صهیونیست در فرانسه چیست

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۶:۴۱

شیر مادرت حلال ای شیر مرد دره پنج شیر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۷:۰۴

سلام.ان شاالله که جبهه مقامت پیروز بشه بحق شهید کربلا

avatar

امید جان پنجشیری

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۹:۰۲

امید ما هستین قهرمانان

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۱۹:۲۸

خودکشی عقلانی نیست مبارزه با طلاب باید در وقت دیگری انجام گیرد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۷ ۲۰:۱۹

درود برمسعود وصالح که شجاعانه در برابر طالبان می ایستن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۰۰:۲۸

خدا یاوران باشد انشالله پیروز باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۰۹:۱۳

درود ای انسانهای آزاده خداوند يار شماست. در فاز مثبت باشید تا دشمن پیروز نشه.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۱:۵۶

خدا قوت زنده باد بجنگید تا پیروزی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۳۱

ز پنجشیر نویسم که جبعه جهاد است چو شیری درحال دریدن شغال است بتاریخ بنگر که پنجشیرم ازادست بنازم پنجشیر را طلوعی دوباره است هرانکه چشم بد بروطن دوخته است بداند که مسعود زپنجشیر برخیسته است سراغاز جنگش زپنجشیر خفته  است به هر کوه وسنگش خون بیگانه ریخته است اجنبی وپاکستانی ها بدونند پنجشیر طلوعی دوباره واسه افقانستان مظلومه .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۳:۵۴

یاشاسین مرد اییتلر یاشتسین قهرمان اوعلاننار یاشا شاه مسعود اوغلی احمد شاه مسعود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۴:۱۲

درود بر همه آزاد مردان و آزادی خواهانی که در مقابل هیچ استبدادی و ظلمی سر فرود نیاوردند و نخواهند آورد. خداوند یارو یاور همه آزادی خواهان است.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۴:۴۷

آرزوی ما نابودی طالبان

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۵:۲۶

دقیقا صحنه کربلایی الان افغانستان دور برشون محاصره ان شاالله پیروز میشن ملت افغان نمیتونن ۲۰ سال شهید دادنو فراموش کنن طالبان تمام انفجار و انتحاری هارو قبول میکرد ک کار خودشونه ینی چی حالا میگن امنیت درست میکنیم خب بی دین خودت امنیتو خراب داشتی بجز تو کسی دیگیه نبود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۱۹

آری گرگ که همیشه بره هاره دریده اکنون میخاد ازبره ها محافظت کند با گرگ اعتماد نکنم زیرا تشنه خون ماست هروقت فرصت پیدا کند خون مارا می مکد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۳۰

سلام این کارخیلی اشتباه است باید ازراصلح بیاید وموفق شود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۲۳:۲۸

خدواوند پشت پناهت باشد دلاور مردان حق 《احمدمسعود》با اخلاص باایمان باتوکل الله بسوی پسطرتان بروید انشالله ک پیروز خواهید شد ودر هر کارتان انشالله بگویید ک همون میشود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۱:۱۰

در خانه اگر کس است یک حرف بس است. درود بر احمد مسعود.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۱:۴۸

باید افغانها برن کمک مسعود و صالح مردانگی نشون بدم نه فقط حرف .انوقت دیگه بایدن نمیگه وقتی افغانها ترسو نمیکنن ما چرا بجنگیم .به جای فرار باید بایستید مردانه کمک کنید به دره پنجشیر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۳:۴۶

زنده باد شیرمردان پنجشیر

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۵:۱۳

باسلام وقتی ملتی از جنگ و خونریزی فقر بیکاری گرانی وتورم ومشکلات و معضلات اجتماعی وحوادث تلخ ومهاجرت وتحریم و وانزوای و تخریب کشور و تخریب همدیگر خسته شده توان مقاومت را از دست داده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۱۰

خدا نگهدارتان

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۰:۴۵

فرق نداره هرکسی از خاک دفاع اون افغانی هست تاجیک اوزبک هزاره نداره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۷:۰۴

سلام آقای دلاور بنده به عنوان یک انسان، وجنگیدن دربرابر باطل میخواهم بگروه شما بپیوندم ولی نمدونم چطوری؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۳۱

باید تاطالبان بیشتراز این سازمان دهی نشده ونهادهای نشده زودتر شروع کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۵۱

درود بر تمام آزادی خواهان من بعنوان جوان ایرانی ب دلاوران دره پنجشیر افتخار میکنم و دلم میخواست کنارشون باشم. ب امید صبح پیروزی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۱:۴۰

راه ازادی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۱۸

تنهاترین راه مبارزه فقط درراه خداازبین بردن فسادبرکناری مسئولین فسادهستند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۳۰

مردم افغانستان تاخون ندن پیروزنخواھند شدترس رابگذارید کناربہ جھادعلیہ تھجر طالبانی پایان بدین ایناآبروی برای اسلام نگذاشتن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۳۹

پیروز باد افقانستان

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۰۴:۲۱

من بعنوان جوان ایرانی ماشاالله به بچه های پنجشیرواقعا افغانیها ساکن ایران برن کمکشون کاروبراهمیشه خلاص کنید ای گرگ صفتان وخوک زادها وخونریزهای بی دین وازخدابیخبر طالب وهابی ازصحنه روزگارمحوکنن همه افغانه پشت فرزندخلف مسعودبرید واولین اخرین جهادتون انجام بدین تاهمیشه ازادی وامنیت به میهن مظلوم افغانستان برگردد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۰۶:۵۶

امر الله صالح نفوذی طالب هاست شاهنامه آخرش خوشه ببینید چه بلایی سر احمد مسعود میاره نباید بهش اعتماد داشته باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۱۷:۴۳

امیدوارم یه روزی افغانستان و تمام کشورهایی که جزیی از ایران کهن بودند ، از سیحون تا فرات ، از مرز گرجستان تا جنوب خلیج پارس ، از آرال تا سند ، تا میانه آناتولی ، دوباره با هم متحد بشن و ایران واقعی رو بسازند .

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۱۵:۵۳

درود بشرفت صالح موفق باشید احمد مسعود

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۰ ۱۶:۴۳

انشاالله نیروهای مقاومت به فرماندهی صالح و جوان رشیدوبرومند پنجشیر احمد مسعود عزیز یادگار آن مجاهد فقید در برابر این شیطان صفتان وهابی پیروز شوند و مردم افغانستان رو برای همیشه از زیر چتر ظلم وستم این وحشی های پاپتی نجات دهند.آن شاالله