• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۰:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400052719011
  • خبرنگار : 71533

آرمین: علت فساد و ظلم در جامعه سکوت روشنفکران است

آرمین: علت فساد و ظلم در جامعه سکوت روشنفکران است

یک پژوهشگر دینی گفت: علت فساد و ظلم در جامعه به دلیل سکوت روشنفکران آن جامعه است و از دیدگاه امام حسین(ع) مسئولیت افراد در امور جامعه به اندازه آگاهی آنان است. پس روشنفکران و عالمان در صف مقدم آگاهی‌بخشی جامعه هستند.

به گزارش ایسنا، محسن آرمین طی سخنانی در مراسم سوگواری مجازی شب تاسوعا در حزب اتحاد ملت اظهار کرد: در شیعه امام انسان طراز قرآن و زبان ناطق خداوند است. شهادت امام حسین(ع) را در تفکر و نگاه سنتی ماموریت ویژه آن حضرت بدانیم چه هدف ایشان را کسب خلافت بدانیم و چه معتقد باشیم که امام تنها خواستار حفظ حق نقد قدرت و حاکم ستمگر بودند، به هرحال باید روشن کنیم که هدف امام چه ارتباطی با قرآن دارد؟

وی افزود: بنابراین قرآن را باید در آینه عاشورا و بعکس ببینیم، قیام عاشورا در زمانی اتفاق می‌افتد که حدود پنج دهه از درگذشت پیامبر اسلام می‌گذرد و فضای سیاسی در این مدت دستخوش تغییرات زیادی شده است و در مجموع این تغییرات و کشورگشایی‌ها به نفع بنی امیه تمام شده، چرا که توانسته است از طریق این کشورگشایی‌ها مخالفان سیاسی خود را به بهانه افزایش دشمنان و فتنه‌گری آنان سرکوب کند.

آرمین تاکید کرد: آیا مشکل در عاشورا جنگ قدرت بین دو خاندان بنی‌هاشم و بنی‌امیه بود؟ اگر این نیست، امام حسین(ع) چه توجیهی برای حرکت و قیام خود دارند؟ مستند قرآنی ایشان در این زمینه چیست؟ امام در آستانه خروج از مدینه می‌فرمایند من برای اصلاح امت پیامبر و امر به معروف و نهی از منکر حرکت می‌کنم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه امام در آسیب‌شناسی جامعه زمان خود به جوامع پیشین اشاره می‌کنند، افزود: امام حسین(ع) در حرکت خود برای عاشورا به ناآگاهی جامعه و شستشوی مغزی مردم در زمان خود از طرف حاکمان اشاره می‌کنند و سرزنش خود را خطاب به عالمان جامعه بیان می کنند که چرا آگاهی‌بخشی انجام نشده است و این زمینه شکل‌گیری دیکتاتوری را به وجود آورده است.

آرمین تاکید کرد: وقتی شستشوی مغزی انجام شد مردم دنبال حقیقت نمی‌روند و این نه به معنای اینکه امکان فهم حقیقت وجود ندارد است بلکه به این معناست که آنقدر تبلیغات منفی وجود دارد که این حقیقت به چشم نمی‌آید و حتی جامعه آن را انکار می‌کند و در چنین شرایطی که ناآگاهی در جامعه وجود دارد به راحتی می‌توان استبداد را حاکم کرد.

وی یادآور شد: مسئول این ناآگاهی در جامعه چه کسی است؟ عالمان جامعه بیشترین مسئولیت را دارند و در برابر انحرافات جامعه از حقیقت سکوت کردند چرا که به ترس از دست دادن موقعیت خود و جایگاه‌شان در جامعه لب فرو بستند. به تعبیر قرآن، این افراد عالم که ظلم را می‌دیدند و سکوت کردند و مانع منکر نمی‌شدند و آگاهی‌بخشی نمی‌کردند چرا که ترس و نگرانی از دست‌رفتن منافع آنان را به این امر واداشت و امام حسین (ع) به عالمان جامعه زمان خود تاکید می‌کند که مثل این افراد نباشید چرا که عتاب خداوند را به دنبال دارد.

این فعال سیاسی  اظهار کرد: امام حسین(ع) خطاب به علمای زمان خود تاکید می‌کند که نهی از منکر و امر به معروف از بارزترین ویژگی‌های مومنان است چرا که خداوند می‌داند که اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام شود بقیه امور احیا می‌شود و اگر جامعه آگاه باشد و فساد و ظلم و تباهی در جامعه نباشد آن وقت مردم راحت‌تر دین را می‌پذیرند.

آرمین تصریح کرد: این شرایط در واقع یک دعوت به اسلام است ولی آن اسلامی که مبارز با ظالم است و حق مظلوم را باز می‌گرداند و رانت‌خواری را در جامعه از میان می‌برد.

وی افزود: علت فساد و ظلم در جامعه به دلیل سکوت علما و روشنفکران آن جامعه است و از دیدگاه امام حسین(ع) مسئولیت افراد در امور جامعه به اندازه آگاهی آنان است. پس روشنفکران و عالمان در صف مقدم آگاهی‌بخشی جامعه هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha