• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400052719308
  • خبرنگار : 71415

دیپلمات ارشد آلمان برای یافتن راه خروج افغان‌ها به دوحه رفت

دیپلمات ارشد آلمان برای یافتن راه خروج افغان‌ها به دوحه رفت

وزیر خارجه آلمان به خبرنگاران گفت، کشورش به جهت یافتن راه حلی برای مساله خارج سازی نیروهای افغان حامی خود، یک دیپلمات ارشدش را برای مذاکره با طالبان به پایتخت قطر اعزام کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ینی شفق، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اظهار کرد، مارکوس پوتزل، دیپلمات ارشد خود را به شهر دوحه اعزام کرده تا به بررسی امکان ورود نیروهای محلی افغان حامی خود به فرودگاه کابل و امکان خارج شدن افراد ثبت شده از سوی ما برای خروج با پروازی از این کشور بپردازد.

گزارش شده که طالبان ورود صدها تن از کارمندان افغان محلی که برای نهادهای آلمانی نظیر ارتش، وزارتخانه ها وسازمان های امداد توسعه کار می کردند را به فرودگاه کابل ممنوع کرده است.

هایکو ماس اظهار کرد، یافتن یک راه حل برای خارج ساختن نیروهای پشتیبان محلی افغان اهمیت دارد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اخیرا بعد از اعلام پیروزی طالبان در افغانستان متعهد به رساندن آلمانی ها و کارمندان محلی حامی به امنیت شد.

او گفت برلین به کارمندان افغانی که برای سازمان های آلمانی کار کرده اند کمک خواهد کرد.

این در حالی است که دولت مرکل با انتقاد از بابت کندی تلاش ها برای خارج ساختن افغانهای کارمند ارتش آلمان مواجه شده است.

دولت آلمان روز سه شنبه با انتقادهای فزاینده ای از بابت کوتاهی در خارج ساختن کارمندهای افغان حامی قبل از تصرف افغانستان از سوی طالبان مواجه شد.

روزنامه پرفروش بیلد آلمان شدیدا از دولت این کشور انتقاد کرده و مطلبی با این عنوان منتشر کرد: "خروج آلمان از افغانستان: آب جو و شراب منتقل می شوند  کارمندان محلی هنوز مانده اند". این روزنامه دولت آلمان را مقصر رها شدن کارمندان محلی افغان که برای آن کشور جانشان را به خطر انداختند دانست.

این روزنامه گزارش کرد که ارتش آلمان حدود ۶۵۰۰۰ قوطی آب جو و ۳۴۰ بطری شراب را در ضمن تکمیل خارج ساختن سربازان از افغانستان در پایان ماه ژوئن به آلمان منتقل کرده است اما صدها تن از کارمندان افغان و اعضای خانواده آنها روادید دریافت نکرده و با وجود اینکه طالبان در سراسر این کشور پیشروی می کرد فورا خارج نشدند.

این روزنامه در تحلیلی خبری نوشت: به نظر می رسد از نظر دولت فدرال آلمان ارزش کسانی که سالهای زیادی برای آلمان کار کرده و جانشان را به خطر انداختند کمتر از قوطی های آب جو است.

کریستوف هوفمن، یک قانونگذار حزب اپوزیسیون دموکرات آزاد،  هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان را از بابت ارتکاب اشتباهات جدی و کوتاهی در اولویت دادن به خروج افغانهای کارمند سازمانها و وزارتخانه های آلمان محکوم کرد.

او به روزنامه بیلد گفت، این مایه شرمساری است. او اضافه کرد که دولت فدرال در ارزیابی دقیق وضعیت در افغانستان در دو ماه گذشته شکست خورده است.

این در حالی است که بر اساس این گزارش آلمان سه هواپیمای نظامی را روز دوشنبه به جهت خارج سازی پرسنل دیپلماتیک و کارمندان افغان باقی مانده اعزام کرد اما تنها یکی از آنها توانست به دلیل وجود آشوب در فرودگاه فرود بیاید. هواپیماهای دیگر به سمت کشورهای همسایه تغییر مسیر دادند.

طبق اعلام دولت آلمان، این کشور در دو هفته گذشته به خارج سازی حدود ۲۰۰۰ کارمند محلی افغان از افغانستان اقدام کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha