• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400052719319
  • خبرنگار : 90057

جانسون: حکومت طالبان را براساس عمل قضاوت می‌کنیم نه حرف/ اقدام نظامی جدید در افغانستان توهم است

جانسون: حکومت طالبان را براساس عمل قضاوت می‌کنیم نه حرف/ اقدام نظامی جدید در افغانستان توهم است

بوریس جانسون ، نخست وزیر انگلیس در پارلمان کشورش گفت: جهان باید با واقعیت تصرف قدرت توسط طالبان روبرو شود و تصمیم بگیرد که طالبان را بر اساس اقدامات و انتخاب‌هایش به رسمیت بشناسد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک،بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفت: ما باید با واقعیت تغییر رژیم در افغانستان روبرو شویم. بریتانیا به عنوان رئیس گروه ۷ تلاش خواهد کرد تا جامعه بین المللی را با یک برنامه مشخص برای برخورد یکپارچه و هماهنگ با این رژیم متحد کند ... این اشتباه است که هر کشوری رژیم جدید کابل را به صورت زودهنگام یا دوجانبه به رسمیت بشناسد. در عوض ، آن کشورهایی که به آینده افغانستان اهمیت می دهند ، باید در جهت ایجاد شرایط مشترک در مورد رفتار رژیم جدید تصمیم گیری کنند یا خیر.

جانسون در پارلمان گفت: این رژیم بر اساس انتخابهایی که انجام می دهد و با اقداماتش و نه بر اساس کلمات خود سنجیده  شود .

به گفته بوریس جانسون ، غرب نتوانست مأموریت تحت رهبری آمریکا در افغانستان را بدون "قدرت" آمریکا ، نیروی هوایی و تدارکات ادامه دهد.

وی گفت: ما با این واقعیت سخت روبرو شدیم که از سال ۲۰۰۹ آمریکا ۹۸ درصد از کل سلاح های حمل شده با هواپیماهای ناتو به افغانستان را تامین کرده است. در اوج عملیات ، زمانی که ۱۳۲۰۰۰ سرباز در میدان حضور داشتند ، ۹۰۰۰۰ نفر از آنها آمریکایی بودند.

او  در نشست اضطراری روز چهارشنبه در مجلس عوام درباره بحران آشکار در افغانستان ، ادامه داد: غرب نمی تواند به این مأموریت تحت رهبری آمریکا بدون تدارکات آمریکایی ، بدون نیروی هوایی آمریکا و بدون قدرت آمریکا، ادامه دهد ، مأموریتی که در حمایت و دفاع از آمریکا طراحی و اجرا شده است.

بوریس جانسون تأکید کرد که این یک توهم است که باور کنیم هر یک از اعضای اتحاد نظامی ناتو قصد دارد پس از به دست گرفتن قدرت طالبان اقدام نظامی خود را در افغانستان از سر بگیرد.

نخست وزیر انگلیس گفت: من واقعاً فکر می کنم این توهم است که باور کنیم در بین هر یک از شرکای ما اشتیاق برای ادامه حضور نظامی یا راه حل نظامی تحمیل شده توسط ناتو در افغانستان وجود دارد.

جانسون در پارلمان گفت: این ایده با ماموریت جنگی در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید و من معتقدم ... اعزام ده ها هزار نیروی انگلیسی برای مبارزه با طالبان یک گزینه نیست.

 بوریس جانسون در پاسخ به سواالی در مورد سرعت موفقیت گروه طالبان در این کشور و احتمال شکست فاجعه بار اطلاعاتی، گفت که "فروپاشی" افغانستان به دست طالبان "سریعتر از آنچه حتی خود طالبان تصور می‌کرد رخ داد.

جانسون در مورد نگرانی نسبت به جان افغان‌هایی که همراه انگلیسی‌ها در این کشور آسیای جنوبی مشغول به کار بودند ، به نمایندگان مجلس اطمینان داد که دولت "همه تلاش خود را برای حمایت از کسانی که به ماموریت انگلیس در افغانستان کمک کرده اند ، انجام خواهد داد".

بوریس جانسون که بریتانیا ۸۰۰ سرباز دیگر را برای اطمینان از بازگشت اتباع خود و کارکنان پشتیبانی محلی از افغانستان اعزام می کند. جانسون گفت: "وضعیت از تعطیلات آخر هفته ثابت بوده است اما همچنان نامعلوم است و مقامات بریتانیایی در محل هر کاری را که می توانند برای تسریع حرکت مردم انجام می دهند."

جانسون از برنامه های دولت برای پذیرش حداکثر ۲۰۰۰۰ افغان آسیب پذیر در درازمدت به عنوان بخشی از طرح اسکان مجدد ، رونمایی کرد. بر اساس این طرح ، دولت در سال اول حداکثر ۵۰۰۰ افغان را در بریتانیا جابجا می کند. به گزارش اسکای نیوز ، زنان ، دختران ، اقلیت های مذهبی و دیگر اقلیت هایی که از زمان روی کار آمدن طالبان در خطر هستند ، در اولویت قرار دارند. با این حال ، منتقدان معتقدند که انگلیس موظف به پذیرش پناهندگان بیشتر است.

وی همچنین تصریح کرد که بریتانیا مبلغ کمک های بشردوستانه و توسعه ای خود به افغانستان را دو برابر می کند و در مجموع به ۲۸۶ میلیون پوند می رسد.

بوریس جانسون افزود: ما همچنین با دو برابر کردن میزان کمک های بشردوستانه و توسعه ای که امسال در سال جاری به افغانستان متعهد شده بودیم ، این کمک را به ۲۸۶ میلیون پوند با اثر فوری می رسانیم و از دیگران می خواهیم  برای اقدام مشترک بشردوستانه همکاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha