• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400052719333
  • خبرنگار : 71475

الاخبار: الکاظمی بازگشت دمشق به عرصه منطقه‌ای را ناکام گذاشت

الاخبار: الکاظمی بازگشت دمشق به عرصه منطقه‌ای را ناکام گذاشت

تمهیدات بغداد برای میزبانی اجلاس منطقه‌ای کشورهای همسایه عراق و شماری از کشورهای غربی ذیربط با توجه به بروز اختلاف داخلی در این کشور بر سر دعوت سوریه برای شرکت در نشست که پس از اعمال فشارهای غربی بر بغداد به دلیل نگرانی از بازگشت پیروزمندانه دمشق به عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفت، با شکست اولیه روبرو شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، ایده برگزاری اجلاس که قرار است مهمترین بازیگران منطقه‌ای و جهانی را گرد هم آورد، بیشتر "زیبا" به نظر می‌رسد تا واقع بینانه و یا در جهت تحقق اهداف کشور میزبان.  

آیا مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دو ماه اخیر دولت خود، آنچه را دوران جنگ و درگیری‌های شدید در خاورمیانه خراب کرده و دشمنی‌های تلخی به جای گذاشته است، اصلاح می‌کند؟ نگاهی از این زاویه به اجلاسی که الکاظمی در ۲۸ اوت خواستار برگزاری آن در بغداد برای تعدادی از کشورهای همسایه عراق و کشورهای ذیربط در سطح جهانی شد، بسیاری از امیدها به آن را کمرنگ می‌کند. به ویژه از آنجایی که این کشور با یک شکست اولیه مواجه شد؛ یعنی عدم دعوت از سوریه برای شرکت در آن که وجود اختلافات داخلی عراق در این مورد بعد از گزارش‌های مختلف از سوی مقامات علنی شد.

با وجود اینکه عراق و سوریه در بیشتر پرونده‌های حساس اشتراکاتی دارند اما بغداد، برای عدم دعوت از سوریه تحت فشار غرب است.اما در مورد درگیری‌هایی که بین کشورهای مختلف رخ می‌دهد، صرف برگزاری نشست یک پیشرفت بزرگ است. در واقع، ایده اجلاس، به خودی خود، "زیبا" است تا آنجا که ناظرین تا آخرین لحظه از احتمال لغو، به تعویق انداختن یا تأثیرگذاری بر آن، کاهش سطح نمایندگی یا تحریم آن از سوی برخی کشورها وحشت دارند.

الکاظمی قطعاً اهداف داخلی عراق را از اجلاس بغداد در نظر دارد، به ویژه از آنجایی که کمتر از دو ماه تا انتخابات زودهنگامی برگزار می‌شود که در آن نخست وزیر بدون مشارکت خود حساب باز کرده که ائتلافی تشکیل شود که از ادامه نخست وزیری وی برای دومین دوره حمایت می‌کند.

اما در مورد مسائل مهم و مزمن، در سطوح دوجانبه یا سه جانبه مذاکره می‌شود و اگر در این سطوح حل نشود، در اجلاسی که یک یا دو روز طول بکشد حل نخواهد شد. با این حال، این رویداد می‌تواند فرصتی برای دیدارهایی باشد که ممکن است بن بست‌ها و دشمنی‌ها را از بین ببرد.

شاید نخست وزیر عراق معتقد است که برخی سازش‌ها در بسیاری از کانون‌های تنش بین ایران و آمریکا و عربستان سعودی و همچنین بین مصر و ترکیه نزدیک هستند.

او به دنبال ایجاد موقعیتی برای عراق است که نشان دهنده تمایل آن برای میانجی‌گری در دو قطبی محوری ایجاد شده در منطقه است. وی معتقد است که اجلاس بغداد با هدف ایجاد مرحله جدیدی در روابط بین کشورهای محور اسلامی و عربی به میزبانی عراق انجام می‌شود.

همچنین دعوتنامه‌های شرکت در این اجلاس به ایران، عربستان سعودی، قطر، اردن، کویت، مصر، ترکیه، ایالات متحده، انگلیس و فرانسه ارسال شده است.

الاخبار می‌نویسد، پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین یک هیئت آمریکایی و ایرانی برای بحث در مورد پرونده هسته‌ای ایران و راه‌هایی برای جلوگیری از درگیری‌هایی که منافع دو طرف در کشورهای خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، و همچنین جلسه دیگری میان تهران و ریاض وجود داشته باشد. همچنین می‌گوید، اگر سطح نمایندگی بالا باشد، گرد هم آوردن امارات، عربستان و قطر در یک میز یک دستاورد محسوب می‌شود. این اجلاس دارای عملکردهای مهم اقتصادی و امنیتی خواهد بود، زیرا به موضوعاتی مانند اتصال برق بین مصر، اردن و عراق یا سهمیه بندی آب می‌پردازد و مصر امیدوار است در درگیری با اتیوپی از حمایت گسترده‌ای برخوردار شود.

در همین راستا، امجد هاشم العقابی، نماینده ائتلاف سائرون در این باره به الاخبار می‌گوید، اهداف این اجلاس امنیتی و اقتصادی و مربوط به تقویت روابط بین کشورهای شرکت کننده است اما بعید است که باعث شود ایران و آمریکا بدون پیش شرطی بر سر یک میز بنشینند. العقابی معتقد است که عراق از این اجلاس سود خواهد برد، شاید در تغییر اوضاع اقتصادی و امنیتی خود برای بهتر شدن.

از سوی دیگر، هیثم الهیتی، استاد دانشگاه مقیم ایالات متحده معتقد است، عراق آنقدر ضعیف شده است که نمی‌تواند وجود یا موجودیت خود را اثبات کند و بنابراین به عرصه درگیری نظامی، امنیتی و سیاسی سایر طرف‌ها تبدیل شده است.

وی می‌گوید، عراق میز گفت‌وگویی است که طرف‌های مختلف بر روی آن مذاکره می‌کنند، اما متأسفانه هیچ سودی برای عراق ندارد و آن قربانی این تفاهمات خواهد شد. زیرا هر طرف نه تنها به دنبال دستیابی به اهداف خود با طرف مقابل خواهد بود، بلکه در جهت دستیابی به آنها علیه عراق نیز تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۰۰:۰۵

بنظر جلسه بغداد باید دقیق برسی برنامه جلسه چک شود علت عدم دعوت از سوریه عکس‌العمل نشان داده شود و خواسته‌های ایرا ن دقیق منطقه‌ای و قاطع باشد چون اکثر شرکت کنندگان گربه صفتند ترکیه نان بروز خور دانشجوی دکترا

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۲۳:۰۷

ای کفتی واقغا ترکیه نان به روز خوری حد نداره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۰۲:۳۷

هیچ وقت از این کاظمی خوشم نیامده به نظرم یه ادمی مثل اشرف غنی خائن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۹:۲۸

تمام نوکرای آمریکا به یک شیوه تربیت میشن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۰۸:۲۲

الکاظم حداقل از اشرف غنی درس بگیره.. بن علی و قذافی و مبارک و مرسی رو یادش نمیاد چون حافظه اش درک نمیکنه...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۰۹:۵۳

وقتی نان خورامریکاباشی هیچ وقت روی پایت نیستید

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۰:۳۹

خدا کنه صلح و اشتی در منطقه برقرار بشه،

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۳۱

اربابش اجازه نداده

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۳:۴۳

این الکاظمی تمام تلاشش روبرای مزدوری ونوکری امریکاوصهیونیستها داره انجام میده..خیلی راحت پاروی خون هزاران جوان شهید عراقی میگذاره و کشورعراق رو به به سمت تباهی وسرسپردگی پیش میبره..امیدوارم ایران دراجلاسی که به ملت سوریه توهین میشه شرکت نکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۴:۲۳

تا زمانیکه دست کشورهای ایدئولوژیک از عراق کوتاه نشود عراق و ملتش روی خوش را نخواهند دید.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۳۸

کدامیک کشور لائیک ملتش روی خوش دیده وآسایش واقعی را درک کرده اند .مثل ترکیه وآنتالیا که با سیل وزلزله کلاً زیر و رو شد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۰:۰۶

الکاظمی خائن جانور ارباباش اجازه ندادن بشار بیاد عراق باید ایران یکجوری گوشمالیش دهد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۰:۴۰

الکاظمی اشرف غنی دیگر است ولی چارهای ندارد که ظاهرش درست کند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۱:۱۲

امان از استعمار پیر اگر از سوریه دعوت نشود ایران هم نباید در این اجلاس شرکت کند آقای الکاطم خان عمرش تمامه وباید درس عبرت بگیره

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۱:۳۳

این جریانها به ایران ربطی نداره ، ایران که اهل تعامل و گفتگو نیست. پس ۱۰۰٪ در این اجلاسم شرکت نمیکنه، سوریه هم به شما ربطی نداره . فقط قصه اعراب یا طالبان یا حوسی های یمن ، فلسطین ... میخورید ولی مردم خودمون از بدبخترین انسانهای دنیان ... شما انسانین؟ سایبریهای خائن ایسنا تو مثل همیشه وجود انتشار این نوع نظرات روشن و بحق رو نداری . پس همین که خودت بخونی کافیه .به برادرای طالبان سلام برسون بدبخت

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۲:۲۰

س خسته نباشی ای بابا امام حسین مجاهد کجاه شهید شد از مردم عراق خیلی باید ازبین بروند کرنا چطور پیش میرود نه عراق بلکه تمام دنیا عجب بیماری خداوند روی کره خاکی آورده پس بدانید دور اخرزمان است من همیشه دعا میکنم خدایا این بیماری را ازبین ببره ولی دعاها اثر ندار نمیدانم چرا خداحافظ

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۷:۵۲

الکاظمی مثل غربگرایان افغانستان خودرا به چرخ هواپیمای امریکا چسبانده تاخونجوانان عراق وسوریه ع

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۰۸:۱۱

برادران عرب ما به همدیگه هم رکب میزنن ماازشون چه انتظاری داریم،

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۹ ۱۹:۱۵

کنفرانس همسایگان عراق مگر بدون حضور دولت سوریه میتواند موثر باشد , چنین تصمیمی از ناکارآمدی این کنفرانس خبر میدهد ؟ به نظرم الکاظمی اثبات کرد شخصیت مستقل و موثری برای آینده عراق و منطقه نخواهد بود ...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۰۰:۵۴

خودمان از اون برترین صدرخمت به عراقیا

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۰۶:۰۴

دعوت نکردن از سوریه یعنی دهن کجی به محور مقاومت،نتیجه اینکه ایران هم نباید در این اجلاس نمایشی شرکت کنه.