• پنجشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400052819738
  • منبع : نمایندگی قزوین

مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره):

پیام عاشورا تشنگی نیست، آزادگی سیدالشهدا (ع) است

پیام عاشورا تشنگی نیست، آزادگی سیدالشهدا (ع) است

ایسنا/قزوین مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) پژوهش در حوزه آسیب‌شناسی واقعه کربلا را ضروری دانست و بیان کرد: موضوع تشنگی در واقعه عاشورا حاشیه است که مداحی‌های سوزناک و بسیار طویل در این زمینه وجود دارد به گونه‌ای که اصل بحث عاشورا را به حاشیه رانده است، اما موضوع عاشورا تشنگی نیست شهادت، ایثار و آزادگی سیدالشهدا (ع) به‌عنوان یک پیشوای پاک و راهبر است.

زهرا عسکری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آسیب‌شناسی انحرافات وارد شده در واقعه عاشورا بیان کرد: بدعت‌ها و خرافه‌ها مربوط به بازسازی این واقعه توسط شیعیان در ادوار گذشته به وجود آمده است. پیام عاشورا این قابلیت را داشته که در قالب‌های مختلف به مخاطب منتقل شود و این تفاوت در شکل انتقال خدشه‌ای به محتوا و اصل مضمون وارد نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: وقتی بحث انحراف در واقعه عاشورا پیش می‌آید نخستین مسئله‌ای که به ذهن متبادر می‌شود مسائل بصری است به‌عنوان‌مثال وجود موضوع قمه‌زنی که متأسفانه آسیب جدی به واقعه عاشورا وارد می‌کند و باعث مغفول ماندن مفهوم عظیم نهضت عاشورا شده است.

این پژوهشگر حوزه اسطوره و ادبیات کلاسیک اظهار کرد: وقتی مردم با اعتقادات مختلف متأثر از فرهنگ‌ عامه و اساطیر در دسته‌های عزاداری برای شرکت در عزای حسینی حضور پیدا می‌کنند خللی در مفاهیم عاشورایی ایجاد نمی‌کند که نشان دهنده تعامل و سازگاری با فرهنگ بومی مردم ایران هست. اما زمانی هست که محتوا دستخوش تغییر می‌شود. به عنوان مثال گاه با تعصب ورزی‌های بی‌جا و عوام‌فریبی و تنزل سلیقه مردم، مفاهیم واقعی عاشورا در قالب سخیف ارائه می‌شود که به مفهوم قیام امام حسین (ع) آسیب وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از رسمی شدن مذهب تشیع در دوران صفویه به دلیل تقابل با سایر فرقه‌های اسلامی، تعصب‌ها و غلو در شدت احساسات ضربه‌های بیشتری به مفهوم عاشورا وارد کرد. به عنوان مثال موضوع تشنگی در واقعه عاشورا حاشیه است که مداحی‌های سوزناک و بسیار طویل در این زمینه وجود دارد به گونه‌ای که اصل بحث عاشورا را به حاشیه رانده است، اما موضوع عاشورا تشنگی نیست شهادت، ایثار و آزادگی سیدالشهدا (ع) به‌عنوان یک پیشوای پاک و راهبر است.

مدرس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بابیان اینکه مهم‌ترین واقعه عالم تشیع بدون شک واقعه عاشوراست نمونه‌هایی مثل دامادی قاسم، شهربانو و سایر انحرافاتی که در محتوا وارد شده و با تکرار تثبیت‌شده را آسیب جدی به درک مفهوم عاشورا و واقعه کربلا دانست.

این دانش آموخته زبان و ادبیات فارسی بابیان اینکه سیدالشهدا (ع) می‌فرمایند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید، اظهار کرد: پیام امام حسین (ع) از نهضت عاشورا به‌عنوان یک میراث معنوی که به انسان معاصر رسیده است پیام آزادگی است که فارغ از مرز و مذهب و جغرافیا و اقلیم و رنگ پوست، انسان را به اصل آزادگی دعوت می‌کند که باید با عمیق شدن در این مفهوم اصیل بدانیم فارغ از همه این امور، روح انسان باید آزادی‌خواه باشد تا فارغ از هرگونه حاشیه و مرزبندی‌های سیاسی، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی به اصل انسان بودن نزدیک شویم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انحرافاتی که به جامعه شیعه تحمیل‌شده، مطالعه و عمیق شدن در منابع دست اول در این حوزه راهگشای بسیاری از مشکلات است که لازم است با موشکافی و معرفی منابع برای مخاطب امروز مطالب جوان پسند، درست و عمیقی را تهیه و ارائه کرد.

عسکری تعزیه‌خوانی در ایام محرم را از منابع انتقال پیام عاشورا دانست و تصریح کرد: بحث تعزیه کاملاً از مضامین ادبی و نمایشی و هنر سرچشمه گرفته و به‌عنوان راهکار می‌تواند اصل محتوای عاشورا و اصل پیام عاشورا را به مخاطب امروز منتقل کند. عاشورا نه فقط میراث فرهنگی عالم تشیع، که میراث ارزشی و انسانی تمامی فرهنگ‌ها و ساحت‌هاست و متعلق است به جهانی که همه کس زیر پرچم آزادگی بدان منتسب‌ هستند.

این پژوهشگر حوزه اسطوره و ادبیات کلاسیک بابیان این‌که هنر اصیل و متعهد احیاگر نهضت عاشوراست تأکید کرد: با تشویق هنرمندان برای قلم زدن در بحث عاشورا، مضمون‌ها زنده می‌ماند که در حال حاضر هنر نقاشی و گرافیک در این عرصه رشد خوبی داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha