• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400053020736
  • خبرنگار : 71415

انتقاد پترائوس از برنامه دولت بایدن در خروج از افغانستان

انتقاد پترائوس از برنامه دولت بایدن در خروج از افغانستان

ژنرال دیوید پترائوس در مصاحبه‌ای خطاب به جو بایدن گفت که ترک افغانستان از سوی آمریکا نابهنگام بود زیرا القاعده همیشه "قصد بازگشت دارد" و نیروهای نظامی افغان "با دوام نبودند".

به گزارش ایسنا، ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان در مصاحبه‌ای جدید نسبت به ریسکهای ظهور مجدد القاعده در افغانستان هشدار داده و از برنامه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از جنگی که او در آن خدمت کرده، انتقاد کرده و این خروج را نابهنگام دانست.

پترائوس که به تهیه استراتژی ضد شبه نظامیان (استراتژی که گمان برده می‌شود به آمریکا در جلب همپیمانان در عرصه میدانی و خروج نهایی از عراق کمک کرد) کمک کرده، به دفاع از برخی از تلاشهای کشورش در راستای آنچه منتقدان "ملت سازی" می‌خوانند پرداخت، هر چند که به اعتقاد او بخش عمده کاری که آمریکا انجام داد "ساختن بیش از حد" بود.

این مدیر سابق سازمان سیا اظهار کرد، بدون حضور مشاوران و مربیان آمریکا در عرصه میدانی، تهدیدات تروریستی ممکن است دوباره ظهور کنند.

او در مصاحبه با مجله نیویورکر گفت: آسان است که بگوییم، "شما اسامه بن لادن را گرفتید، دیگر برای چی ول می‌گردید؟" خب چون القاعده بازخواهد گشت. اگر یک درس وجود داشته که ما باید در طی جنگ ۲۰ سال گذشته یاد می‌گرفتیم آن این است که اگر شما یک گروه افراطگر را زیر نظر نداشته باشید، باز خواهد گشت.

او از نقش "رویکرد جامع" بعد از آن که آمریکا بخش عمده دو دهه گذشته را نه فقط صرف شکست دادن طالبان بلکه پرداخت حقوق به نیروهای امنیتی افغان، نظارت بر ساخت و ساز و اجرای آموزش در ابعاد گسترده کرد، دفاع کرد.

او به این مجله گفت: اگر شما واقعا می‌خواهید به مشکل رسیدگی کنید نمی‌توانید با تروریستهایی مثل القاعده یا داعش تنها با نیروهای ضد تروریستی مقابله کنید. شما باید چیزی فراگیرتر داشته باشید. شما به همه آن عناصر نیاز دارید اما ما نمی‌خواهیم این کار را کنیم.

او همچنین از ارزیابی بایدن مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها نمی‌توانند به اجرای جنگی که افغانها خواستار اجرایش نیستند بپردازند، انتقاد کرد. پترائوس در پایان دوره خدمتش درگیر رسوایی افشا کردن اطلاعات محرمانه به یک نویسنده زن بیوگرافی وی که با او رابطه داشت، شد. او اظهار کرد: هر کسی که در افغانستان خدمت کرده تعدادی افغان که در میدان جنگ کشته شدند را میشناسد و تلفات آنها تقریبا ۲۷ برابر تعداد تلفات آمریکا است.

وی افزود: بنابراین این گفته که افغانها برای کشورشان نخواهند جنگید ناقص است. باید گفت افغانها برای کشورشان خواهند جنگید اگر که مطمئن باشند کسی پشتیبانشان بوده و به تقویت مهمات، غذا، اقلام پزشکی، ارزیابی پزشکی اضطراری و از همه مهمتر پشتیبانی هوایی نزدیک برای خارج ساختنشان از یک درگیری دشوار می‌پردازد. بار دیگر به خاطر داشته باشید که طالبان می‌توانست در هر جایی که تعدادی ایست بازرسی رها شده وجود داشت، تجمیع یابد.

یکی از اشتباهات او در این خروج این بود که آمریکا مربیان با تجربه‌ای که با افغانها برای ارائه پشتیبانی هوایی نزدیک در ماموریتها همکاری داشتند، کنار کشید.

او بیان کرد: افغانستان محرومیتهای خیلی زیادی داشته و تاریخچه‌ای از عدم داشتن یک دولت مرکزی قدرتمند دارد

اگر چه باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا تعداد سربازان کشورش در افغانستان را افزایش داد اما پترائوس به وجود کوتاهی اولیه در اعزام تعداد نیروی کافی بلافاصله بعد از سقوط طالبان اشاره کرد.

او اظهار کرد: ببینید در طول مسیر انبوهی از اشتباهات وجود داشت. روی مهمتریشان که من علنا بیان کرده‌ام تمرکز کنیم. اینکه ما تا اواخر ۲۰۱۰ میزان نیروها در افغانستان را درست نکردیم. البته ما تنها برای مدت هفت ماه تعداد نیروهای درستی داشتیم زیرا اوباما در جریان سخنرانی که او در آن مساله تقویت نیروها را اعلام کرد به اعلام یک تاریخ خروج برای شروع استقرار مجدد آن نیروها پرداخت. اگر ریچارد هالبروک، نماینده ویژه سابق آمریکا در تلاش برای مذاکره از موضع قدرت است، گفتن این حرف به دشمن که قرار از ژوئیه ۲۰۱۱ عقب نشینی را شروع کنید احتمالا به او آن موضع قدرت را نمی‌دهد.

او اذعان کرد که آمریکا در برخی پروژه‌ها "ساختن بیش از حد" انجام داده است.

پترائوس گفت: این نوع مسائل را اگر که حالا که وجود دارند منابع را صرفشان کنید دیگر از الان تا یک سال دیگر وجود نخواهند داشت، اگر که منظور من را درک کنید.

اما این ژنرال حاضر به گفتن این نشد که آمریکا در جنگی که او در آن خدمت کرده "شکست خورده است."

او اظهار کرد: کسی از من پرسید که آیا ما در جنگ افغانستان شکست خوردیم. من گفتم فکر نمی‌کنم در آن شکست خورده باشیم. من فکر می‌کنم ما از آن عقب نشینی کردیم و من فکر می‌کنم بین آنها تمایز نسبتا بزرگی وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha