• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400053020835
  • خبرنگار : 71560

در جریان بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش؛

باغ گلی: با محافظه کاری نمی توان تحول در آموزش و پرورش ایجاد کرد

باغ گلی: با محافظه کاری نمی توان تحول در آموزش و پرورش ایجاد کرد

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: با حفظ وضع موجود و محافظه کاری نمی توان انتظار ایجاد تحول در نظام آموزش و تربیتی کشور داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، حسین باغ گلی در جریان جلسه علنی بعد از ظهر مجلس و بررسی صلاحیت وی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخود لازم می دانم از رئیس جمهور تشکر کنم که بنده را برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند انتخاب ایشان نشان می دهد که به طور جدی به دنبال تحول هستند؛ تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است. از نمایندگان مجلس نیز که زمینه بحث و بررسی در خصوص برنامه های پیشنهادی در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس فراهم کردند تشکر می کنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام موافقان و مخالفان بنده به دنبال کمک به نظام آموزش کشور بوده و بنده از همه آنها سپاسگزارم.

وی در ادامه گفت: از کمیسیون آموزش بابت گزارشی که در صحن قرائت شد تشکر می کنم اما یک شوخی با اعضای این کمیسیون دارم. در مدت زمان کوتاهی که ما با هم صبحت کردیم چگونه به اینهمه تحلیل مستحکم رسیدند؟ به عنوان یک پژوهشگر می گویم کاش حداقل می گفتند که در خصوص بنده به نتیجه قطعی نمی رسیدند. با آقای دلخوش نیز یک شوخی دارم. رئیس جمهور در صبحتهای خود تاکید داشتند بنده سابقه مربی گری و فعالیت در مدارس پیش دبستانی داشتم هرچند بنده دبستانهایی را در مشهد می شناسم که کار آنها کلنا مردانه است و مربی آنها نیز مرد می باشد. بنده در حوزه پیش دبستانی طرحی دارم و مدعی هستم و سه سال نیز از اجرای طرحم در پیش دبستانی امام رضا می گذرد و دو سال دیگر این طرح می تواند وارد نظام آموزشی کشور شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: بنده به تمام پدران و مادران و دانش آموزان و معلمان اطمینان می دهم که به نظام آموزش تعیلم و تربیت کمک کنم. انقلاب اسلامی حاصل تلاش پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود. امروز نیز اگر ما می خواهیم در  گام دوم انقلاب مدفق شویم باید بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری ویژه انجام دهیم باید فردی توانمند سر کار آید که تمام ظرفیتها را بشناسد و به کار گیرد. براساس مجموعه گفت و گوهایی که در این چند روز داشتم همه تاکید داشتند شرایط در آموزش و پرورش پیچیده است و باید فردی سر کار آید که جرأت کند روشهای جدید به کار گیرد؛ تکرار تجربه های گذشته بازتولید وضعیت گذشته را خواهد داشت. امروز دولت پای کار آمده و فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده که فردی جسور و مطالبه گر است بنده به دنبال تحول در این حوزه هستم.

وی در ادامه تاکید کرد: قرار نیست که وزیر به تنهایی کار را انجام دهد بلکه بنده تیم مدیریتی از افراد جسور خواهم داشت. ما معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش داریم که نفسشان در سینه حبس و سیستم محافظه کاران اجازه کار نمی دهد. باید به جوانان فرصت داد تا ابتکارهای خود را نشان دهند. ما در آموزش و پرورش دوگانه های متناقضی داریم که یکجا جسورانه ایستاد و روشن کرد که ما طرفدار کدام بخش هستیم. یکی از این تعارضها گروهی هستند که فکر می کنند آموزش و پرورش با اعداد و ارقام اداره می شود و گروه دیگر که بنده جزو آنها هستم نگاهشان به آموزش و پرورش نگاهی تربیتی است.

وی گفت: در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین نیازمند مهارت بیشتری هستیم و هرچه مدیریت بالاتر می آید ما به ادارک مدیر نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش نباید نگاهش صرفا به حقوق معلمان، ساخت مدرسه یا چاپ کتاب باشد؛ اینها نیز مسائل مهمی هستند اما باید جهت اصلی ما تربیت فرزندان کشور باشد. دوگانه دیگر در خصوص حفظ وضعیت موجود و محافظه کاری و یا کنار زدن آن و ایجاد تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم باید یک فردی به میدان آمده و وضعیت را تغییر دهد.

وی در ادامه گفت: از یک طرف می گویند باغ گلی را کسی نمی شناسد و از طرف دیگر از جای جای کشور به ما پیامک آمده تا به ایشان رای ندهیم. گویا عده ای محافظه کار که بنایشان حفظ وضع موجود است نگران شدند. بنده با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی می شود اما علت روی آوردن اولیا به این مدارس پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. نگاه بنده افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی است که خود به خود منجر به حذف رقیب غیردولتی خواهد شد. امروز ما صرفا با مافیای کنکور مواجه نیستیم بلکه ما به عده ای مواجه هستیم که با تنبلی و کار نکردن به دنبال جذب شاگرد هستند. متاسفانه نوع مدیریت انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته و به آنها آزادی عمل نمی دهد.

حسین باغگلی در ادامه بیان کرد: عقب ماندگی در اجرای سند تحول ما را دچار مشکل کرده است، ۱۰ سال است که این سند تصویب شده است، حضرت آقا بارها در خصوص این سند فرمایشاتی و دستوراتی هم داشته اند، ما نتوانستیم اهداف و راهکارهای صد و سی و یک گانه سند تحول را اجرایی کنیم؛ تلاش هایی شد ولی موفق نبودیم، آموزش و پروش ما نیازمند عمل جراحی است، اگرچه این بیمار اکنون دچار مشکل ایست قلبی هم می‌باشد، پس ابتدا باید مشکل قلب را رفع کنیم، پس همه فعالیت های وزارتخانه باید بر اساس سند راهبردی مورد نظر و گام به گام انجام شود.

وی افزود: می‌دانم در دولت قبل وظیفه داشتیم که برای ریل گذاری های تحولی مجموعه ای از پیشنهادات را به مجلس ارائه دهیم ولی تا اکنون اینکار انجام نشد، به شما اطمینان می‌دهم اصلاح قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش، اصلاح قانون مرتبط با بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی با اقلیمهای چندگانه ای کشور، قوانین مرتبط با به کارگیری و بازنشستگی ویژه فرهنگیان و ... از این دست پیشنهادات و لوایح را تا چند ماه آینده تقدیم شما کنم.

باغگلی ادامه داد: یک دلیل اینکه امروز افرادی به دنبال اجرای سند۲۰۳۰ هستند، خلاء اجرایی نشدن سند تحول خودمان است، با یاری خداوند و بعد از اعتماد شما به اینجانب، به شما قول می‌دهم که سند تحول خودمان را به گونه ای خوب اجرایی کنیم و با کمک همه معلمان این مرز و بوم بر دهان کسانی بزنیم که فکر می کنند سند تحول ما کارایی ندارد و باید پیرو سند ۲۰۳۰ شویم، اطمینان می‌دهم سند۲۰۳۰ را در هر روزنه ای که وجود داشته باشد از بین خواهم برد، با تمام وجود به کشور اسلامی خودم و به مبنای تربیت دینی عشق می‌ورزم، بزرگترین آرزوی من زمینه سازی برای اجرایی سازی این رویکرد است، با اطلاع تخصصی ای که داریم باید بگویم ما در حوزه تعلیم و تربیت حرف های ویژه ای برای جهان پرچالش در حوزه معنوی داریم،ولی ما جرات نکردیم حرف های خودمان را به شکل جذاب به جهان ارائه دهیم.

وی عنوان کرد: امروز چالش ما این است که کیفیت آموزش کاهش یافته است، وزیر جوان در آموزش و پروش آوردن این خوبی را دارد که وی هم خود فرزند دارد و درگیر این حوزه است و هم با جوانان وزارتخانه بیشتر در ارتباط خواهد بود، می‌دانیم که مجموعه اقداماتی که امروز در مدار انجام می‌شود برای توانمند شدن فرزندان ما جهت زیست مومنانه و انقلابی در جهان معاصر کافیس نیست، مسئله تربیت در مدارس ما نادیده گرفته می‌شود، مسائل تربیتی همچون هنر و ورزش، شهروندان دو و یا سه مدارس ما شده اند، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل های کتاب درسی را با نیازهای امروز متناسب کند و بسته های یادگیری غنی و حساس به جنسیت پسرانه و دخترانه تنظیم کند.

وزیر پیشنهای آموزش و پرورش بیان کرد: امروز تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست، یکی از تاکیدات ۲۰۳۰ حذف جنسیت است و می گوید آموزش باید یکسان باشد، اگر قرار است تربیت دخترانه مورد توجه باشد جامعه معلمان خانم باید در آموزش و پرورش در حوزه های تصمیم سازی فعال تر باشند تا شاهد فهم جهان دختران باشیم، تصمیم گیری های ما امروز در وزارتخانه جنس مردانه دارد.

وی ادامه داد: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، راه درست اعتماد به معلمان و مدیران حوزه تربیت و کاهش تمرکز است، باید توجه کنیم اگر قرار است اتفاق مطلوبی رخ دهد ابتدا باید در روح و جان معلم تثبیت شود، معلم خوب کمبودهای دیگر را تا حد زیادی حل می‌کند، امروز متاسفانه معلمان ما انگیزه لازم را ندارند، اجرای منطقی طرح رتبه بندی به صورت مطلوب می‌تواند راه‌گشای خوبی برای ما باشد، یکی از تعهدات دولت اجرایی سازی این مهم است.

باغگلی عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود تا آموزش های آن با کیفیت مطلوب عمل همراه شود و معلمانی که از آن خارج می‌شوند در عرصه عمل دست پری داشته باشد، باید برای نگه داشت معلمان هم تدبیر داشته باشیم، بسیاری از معلمان با آرمان های جانانه و حال خوب به وزارتخانه آمدند ولی ما نتوانستیم حال خوب آن ها را نگه داریم، می‌توانیم رفع این موضوع را تضمین کنیم.

وی اضافه کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بوده معیشت فرهنگیان را بهبود ببخشد اما بی تدبیری در مدیریت آن دردآور است، این صندوق نیازمند اصلاح است فرهنگیان باید از سود آن بهره ببرند نه اینکه مورد سوء استفاده اختلاس گران قرار بگیرد، چرا این صندوق نباید بتواند با سرمایه ۵۵ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته سودآوری کافی داشته باشد؟ موج بازنشستگی تا پایان دولت سیزدهم هم دولت است و هم تهدید که باید به آن هم توجه شود، هم فرصت برای ایجاد فرصت شغلی و افزایش کیفیت وزارتخانه و هم تهدید برای استخدام های برف‌انباری، هر کسی صلاحیت نشستن  بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد.

باغگلی گفت: آموزش و پرورش ما دچار تمرکز گرایی شدید است، این موضوعات خیالبافی های یک پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت نیست، ما برای شرایط کرونا و پسا کرونا برنامه های ویژه ای داریم، مفهوم جدیدی از مدرسه در حال شکل گیری است آیا امروز معلمان، دانش‌اموزان و خانواده ها آماده این شرایط هستند؟محتواهای لازم همچون سواد رسانه ای و اخلاق در فضای مجازی به اندازه مطلوب برای دانش آموزان و معلمان و خانواد ها وجود دارد؟ین ها مواردی است که اگر به آن ورود نکنیم آسیب زا خواهد بود.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر بودجه آموزش و پرورش بین ۹ تا ۱۲ درصد بود که در کنار نیاز به افزایش این بودجه، اما آیا بهره وری لازم از این میزان بودجه را داشته ایم؟ هیچ منطقه ای دوری نداریم و  مقیاس کجا بودنش پایتخت نیست، همه مناطق و سرزمین  ایران به یک اندازه  ایران است و باید به همه مناطق ایران خدمت مطلوب ارائه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۱۸:۲۸

این بچه فکر کرده بود صحن مجلس کنگره علوم تربیتی است و داره مقاله تزش را ارائه می دهد! اینجوری که نمکی هم میتونه وزارت آموزش و پرورش را وزارت کند!

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۱۸:۱۲

کاش در حد خودت حرف میزدی،نقطه!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۱۸:۴۹

فردی کار آمد و تحول خواه دکتر باغ گلی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۱ ۲۰:۱۸

درود بر دکتر باغگلی عزیز که مورد هجمه ی بی وقفه ی دشمن قرار گرفته، این یعنی او با لیاقت و فردی انقلابی و با ایمان است.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۱۹:۲۸

تو اول ماسک زدنت رو درست کن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۱ ۲۰:۱۹

بد نیست مودبانه تر صحبت کنید. ایشون چه وزیر بشن و چه رای نیارن، یک مومن هستن و احترام مومن واجبه جناب

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۴۰

ایراد دیگه ای نتونستی بگیری الا ماسک زدنش!🤪

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۲۲:۰۷

آقای باغگلی کارت درسته که ازت میترسن همانطور که مدرسه غیر انتفاعی پول مفت از ما میگیرن بعد هر بلایی سر اولیا میارن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۰ ۲۳:۳۴

واقعا متأسف شدم ما توی آموزش وپرورش خیلی دکتری تعلیم وتربیت داریم چرا ازاین عزیزان که تمام سلسله مراتب رو طی کردن استفاده نمی شود.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۱ ۲۰:۱۷

منظورتون امثال نجفی و دار و دستش هستن؟ که سند ننگین 2030 رو امضا کردن؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۳۱ ۲۱:۴۰

جوان هست بانگاه عالی مدیریت میکندوازپیروپاتالهابهترهست که فقط خوابنددرجلسه هاوکنفرانسها

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۰۱:۴۶

باید خارج از بدنه آموزش و پرورش باشد که وابستگی ب کسی نداشته باشد و مافیا رو از بیخ بکند

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۲۲

تو اصلا میدونی سند ۲۰۳۰ چی بوده که بهش میگی ننگین؟

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۱۳:۲۷

به به چه کسانی دم از تعلیم وتربیت میزنن.بدبخت بچه های مردم.بابا سر چی دعواتونه .بزارید آقای رییسی خودش وارده که ازهمشهریهاش دفاع کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۱۸:۱۷

معلومه که ازت بد جور ترسیدن مافیای کنکور و......

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۲ ۱۰:۵۰

اقای باغ گلی لطفا برنامه تون شفاف توضیح بدید اینکه دشمنان شما به قول خودتون چی میگن دردی از من دبیر که سیزده ساله دارم تو مدارس غیر انتفاعی بدون بیمه و .... کار میکنم دوا نمیکنه ، اگر مداری غیر دولتی بده چرا در سال ده بار برای گزینش نیروها وقت میزارید ، یا چرا رئیس و روسا فرزندان شون در این مدرسه تحصیل میکنند و چرا کارنامه ی که من به دانش اموز میدم اموزش و پرورش قبول داره ، لطفا از برنامه هاتون صحبت کنید ، اگر قراره جلوی گسترش مدارس غیر دولتی بگیرید کلا بگیرید خیال همه راحت باشه و من دبیری که با مدرک معتبر و تسلط به چنتا زبان و کلی مهارت و کلی مدارک ضمن خدمت بشینم تو خونه م .....