• یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400053121183
  • خبرنگار : 71402

با تهدید داعش در کابل، ارتش آمریکا راه‌های تخلیه جایگزین را بررسی می‌کند

با تهدید داعش در کابل، ارتش آمریکا راه‌های تخلیه جایگزین را بررسی می‌کند

دو مقام دفاعی آمریکا گفتند، ارتش ایالات متحده پس از شناسایی تهدیداتی از جانب داعش در حال بررسی راه‌های جایگزین برای رساندن امن آمریکایی‌ها، افغان‌ها و اتباع کشورهای ثالث به فرودگاه کابل است.

به گزارش ایسنا، این دو مقام دفاعی آمریکایی به شبکه ان.بی.سی نیوز گفتند، تهدیدات مشخصی از جانب شبه نظامیان داعش علیه فرودگاه کابل ردگیری شده است و آنها تلاش دارند به این فرودگاه دسترسی یابند. این مقامها توضیح دادند، با توجه به این مساله راه‌های جایگزین در حال طراحی است تا مردم به مناطق تخلیه برسند.

یک مقام دفاعی به ان.بی.سی نیوز گفت: "ما در حال اجرای یک مسیر جایگزین هستیم." این شامل جمع آوری گروه کوچکی از مردم در نقاط مشخص و بعد انتقال آنها به فرودگاه برای سفر میشود. هدف این است که آنها به طور امن منتقل شوند و عبور آنها از ورودی در قالب گروه‌های کوچکتر آسان‌تر شود.

تهدید داعش در شرایطی مطرح است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دولتش با انتقاد بیشماری درباره چگونگی مدیریت خروج از افغانستان مواجه هستند. روز شنبه سفارت آمریکا در افغانستان هشدار داد که شهروندان آمریکایی برای سفر به فرودگاه مراجعه نکنند زیرا "تهدیدات امنیتی بالقوه‌ای در ورودی‌های فرودگاه کابل دیده شده است." کاخ سفید گفته است از چهاردهم اوت حدود ۱۷ هزار تن را تخلیه کرده است.

در همین حال سفارت ایالات متحده در کابل به آمریکایی‌ها در افغانستان هشدار داده است که به دلیل "تهدیدات احتمالی امنیتی" در بیرون در فرودگاه بین‌المللی کابل، از آمدن به محل خودداری کنند.

در این بیانیه آمده است فقط کسانی که توسط یک مقام دولت آمریکا به این کار دعوت شده‌اند باید این اقدام مبادرت کنند.

پنتاگون می‌گوید بیانیه سفارت یک اخطار احتیاطی بوده زیرا وضعیت امنیتی بیرون فرودگاه "ممکن است ساعت به ساعت تغییر کند."

هزاران نفر طی روزهای گذشته از بیم گروه طالبان به سوی فرودگاه هجوم آورده که عده زیادی از آنها در بیرون فرودگاه گیر افتاده‌اند.

استوارت رامسی، خبرنگار ارشد اسکای نیوز، در شبکه توییتر گفت که به دلیل ازدحام جمعیت عده‌ای از مردم زیر دست و پا "در حال مرگ هستند" و سربازان بریتانیایی در مواردی افرادی را از جمعیت بیرون کشیده‌اند.

او وضعیت روز شنبه را "بدترین روز تا کنون" توصیف کرد و گفت که گمان می‌رود اشخاصی در محل جان خود را از دست باشند.

ویدیوی منتشر شده توسط اسکای نیوز نشان می‌دهد که سربازان سه جسد را با پارچه برزنت سفید پوشانده‌اند.

دولت آلمان هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که فرودگاه کابل همچنان "بسیار خطرناک است و دسترسی به فرودگاه اغلب امکان پذیر نیست".

وزارت امور خارجه سوئیس هم اعلام کرد وضعیت امنیتی "در چند ساعت گذشته به طور قابل توجهی وخیم شده است" و پرواز تخلیه از کابل را به تعویق انداخته است.

ورای ۳۱ اوت

ضرب‌الاجل آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان ۳۱ اوت است و معلوم نیست بعد از این تاریخ چه اتفاقی خواهد افتاد. هرچند جو بایدن گفته است که آمریکا تا زمانی که همه آمریکایی‌ها تخلیه نشده‌اند در آنجا خواهد ماند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که چندین کشور عضو این سازمان پیشنهاد کرده‌اند که فرودگاه کابل ورای ۳۱ اوت برای ادامه روند تخلیه کابل باز بماند. بی بی سی گزارش کرده که انگلیس یکی از این کشورهاست و درخواست تمدید چند روزه کرده است.

برخی نگرانند که نتوانند همه شهروندان خود یا همکاران افغان آنها که به اعتقاد آنها در معرض خطر هستند را خارج کنند.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفت که خارج کردن کلیه افغان‌هایی که مجوز سفر دارند تا ۳۱ اوت برای آمریکا "غیرممکن" است.

او گفت اتحادیه اروپا به آمریکا "شکایت" کرده است که تدابیر امنیتی آنها بیش از حد سفت و سخت است و در مواردی مانع ورود افغان‌هایی که برای اروپایی‌ها کار کرده‌اند به فرودگاه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha