• یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400053121576
  • خبرنگار : 30165

مروری بر نتایج یک مطالعه؛

برنج تراریخته چه تاثیری بر سلامت موش‌ها دارد؟

برنج تراریخته چه تاثیری بر سلامت موش‌ها دارد؟

نتایج یک مطالعه بر روی موش‌های صحرایی نشان داد که مصرف برنج تراریخته توسط این موش‌ها به مدت ۹۰ روز هیچ تاثیر نامطلوب و مشهودی در سلامت آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به دلیل افزایش جمعیت و بالا رفتن نیازهای تغذیه‌ای افراد، نیاز به افزایش بازدهی در تولید محصولات است. این نیاز به ویژه در برنج که تغذیه اصلی بسیاری از مردم جهان است، بیشتر احساس می‌شود.

یکی از راه‌های افزایش میزان تولید، استفاده از گیاهان تراریخته است. گیاهان تراریخته به دلیل تغییرات ژنتیکی در مقابل آفت‌ها و شرایط نامساعد محیطی، مقاوم‌تر هستند. به همین دلیل باعث افزایش میزان تولید محصولات می‌شود.

از سویی دیگر مصرف محصولات تراریخته که با هدف افزایش تولید محصول و مقاوم به آفات تولید شده‌اند، مستلزم سپری کردن مراحل ارزیابی خطر هستند و باید بی‌خطر بودن آنها تایید شود. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انجام یک مطالعه تاثیر مصرف برنج تراریخته طارم مولایی را بر سلامت موش‌های صحرایی (رت) بررسی کردند.

در بررسی‌های این مطالعه و آزمایش‌های انجام‌شده در طول ۹۰ روز، اثر نامطلوب مشهودی در پارامترهای بیوشیمیایی، هماتولوژی، ادراری، هورمونی و پاتولوژی دیده نشد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: نتایج این تحقیق می‌تواند در مسیر انجام مطالعات تکمیلی در آینده به منظور اطمینان کامل از تولید و استفاده از برنج تراریخته طارم مولائی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین این محققان معتقدند که با تایید بی‌خطر بودن و عدم وجود اثرات سوء مشهود ناشی از مصرف برنج تراریخته طارم مولایی بر روی سلامت رت‌ها، از نتایج این مطالعه در راه بومی‌سازی تولید برنج تراریخته و حصول خودکفایی برنج و قطع وابستگی به وارادت برنج از سایر کشورها استفاده کرد و  این امر زمینه ارتقا امنیت غذایی در کشور را ایجاد خواهد کرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر مصرف برنج تراریخته طارم مولایی بر سلامت رت» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و گیلدا اسلامی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.

نتایج به‌دست آمده از این طرح تحقیقاتی که به صورت مقاله علمی در نشریه Scientific Reports موسسه نیچر منتشر شده، از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

Safety assessment of genetically modified rice expressing Cry1Ab protein in Sprague–Dawley rats

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha