• یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400053121662
  • خبرنگار : 71415

گزارش وزارت خارجه آمریکا از منافع راهبردی پاکستان در افغانستان

گزارش وزارت خارجه آمریکا از منافع راهبردی پاکستان در افغانستان

یک گزارش بازرس کل وزارت خارجه آمریکا با استناد به اطلاعات مربوط به آژانس اطلاعات دفاعی این کشور تصریح داشته، منافع امنیتی راهبردی پاکستان در افغانستان شامل مقابله با نفوذ هند و کاستن از سرایت هر گونه بی ثباتی به اراضی پاکستان است.

به گزارش ایسنا، دولت هند تا کنون رویکردی محتاطانه را در قبال وضعیت در حال بروز در افغانستان اتخاذ کرده و گفته برای تصمیم گیری درباره اینکه چطور در قبال حکومت جدید طالبان در این کشور تعامل داشته باشد نیاز به زمان دارد.

دفتر بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا در یک گزارش اخیر سه ماه یک بار خود درباره افغانستان تصریح کرد: پاکستان در ضمن حفظ روابط با طالبان افغانستان به حمایت از مذاکرات صلح ادامه می دهد. طبق اعلام آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اهداف حوزه امنیت راهبردی پاکستان در افغانستان تقریبا به طور مسلم شامل مقابله با نفوذ هند و کاستن از سرایتها به خاک پاکستان است.

چند روز پیش اس. جایشانکار وزیر امور خارجه هند اظهار کرد: در این مقطع زمانی ما در حال بررسی وضعیت در حال تحول در کابل هستیم.به وضوح طالبان و نمایندگانش به کابل آمده اند و من فکر می کنم ما نیاز است تعامل داشته باشیم.

این گزارش همچنین از این مساله صحبت کرده که دولت پاکستان نگران است که جنگ داخلی در افغانستان ممکن است تاثیری بی ثبات کننده بر پاکستان "از جمله راه افتادن موجی از مهاجران و ارائه پناهگاه امن  بالقوه برای شبه نظامیان ضد پاکستان" داشته باشد.

 این گزارش که مربوط به دوره زمانی اول آوریل تا ۳۰ ژوئن است عنوان داشت حضور طالبان افغانستان در مناطق مرزی پاکستان افزایش یافته است. در گزارش بیان شد: به طور سنتی مساجد هدف شراکت ها قرار داشتند اما شبه نظامیان طالبان افغانستان اکنون علنا به بازارها در نزدیکی شهرهای پاکستان سر میزنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha