• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060100305
  • خبرنگار : 50093

ثبت درخت چنار کهنسال قنات روستای فودنجان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران

ثبت درخت چنار کهنسال قنات روستای فودنجان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران

ایسنا/خراسان رضوی مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار کهنسال قنات فودنجان در شهرستان گناباد به شماره ۸۹۵ و به تاریخ ۲۵ خرداد ماه سال۱۴۰۰ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

محمود طغرایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: این درخت چنار کهنسال در استان خراسان رضوی، شهرستان گناباد، بخش کاخک، دهستان زیبد، غرب روستای فودنجان و در مجاورت مسیر قنات این روستا نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند.

وی در خصوص سیمای ظاهری این درخت افزود: این درخت کهنسال همچنان  سرسبز و باطراوت است و اهالی در سال‌های اخیر در پیرامون تنه آن سکوئی سیمانی ساخته‌اند.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: این درخت کهنسال  تقریبا حدود ۱۵ متر ارتفاع، حدود ۲ متر قطر دارد و طول سایه‌انداز این درخت نیز در حدود ۱۴ متر است.

طغرایی تصریح کرد: قدمت تقریبی این درخت کهنسال در حدود ۵۵۰ سال تخمین زده شده و با توجه به قرار داشتن در مجاورت مسیر  قنات به «درخت چنار قنات» معروف شده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اولیه شناسائی و ثبت ملی این درخت کهنسال، الزام قانونی پاسداشت میراث طبیعی و ارائه برنامه‌های حفاظتی به منظور استمرار بقا و ماندگاری این یادگارهای طبیعی ارزشمند است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از اساسی‌ترین اقدامات ماندگاری این‌گونه درخت‌های کهنسال، اطمینان داشتن از حق آبه درخت از آب قنات است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر با سیمانی کردن کانال‌های آب و ایجاد سکوهای سیمانی و گاه کشیدن راه‌های آسفالت به کناره این درخت‌ها، مانع آب رسانی به ریشه‌های آن‌ها شده و موجب خشک شدن تدریجی درختان می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha