• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400060100525
  • خبرنگار : 71402

انگلیس برای دو برابر کردن خروجی‌ها از فرودگاه کابل تلاش می‌کند

انگلیس برای دو برابر کردن خروجی‌ها از فرودگاه کابل تلاش می‌کند

در شرایطی که تخلیه درهم و آشفته در افغانستان ادامه دارد، نخست‌وزیر انگلیس تلاش دارد تا میزان خروجی این هفته اتباع کشورش و کارکنان افغان و خانواده‌هایشان از افغانستان را دو برابر کرده و به ۱۲ هزار تن برساند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی میل، طی هفت روز گذشته حدود ۶۰۰۰ انگلیسی، کارمند افغان و خانواده‌هایشان با هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی انگلیس از افغانستان خارج شدند اما برنامه‌هایی در دست است تا ۶۰۰۰ تن دیگر هم این هفته از آنجا خارج شوند.  

گفته میشود بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس قصد دارد از نشست فردا با رهبران جهان به منظور خرید زمان و نجات انسان‌های بیشتری از دست طالبان استفاده کند؛ مساله‌ای که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هنوز تعهدی در قبال آن نداده است.

وزیر نیروهای مسلح انگلیس صبح امروز دوشنبه گفت، ۱۸۰۰ شهروند واجد شرایط و ۲۲۷۵ متحد محلی شناسایی شده‌اند اما هر بار تعداد بیشتری از راه  میرسند. او به اسکای نیوز گفت: ما تا جایی که بتوانیم آنها را خارج میکنیم.

با این حال، مقامات اذعان دارند که این ماموریت نجات به ارتش آمریکا که کنترل فرودگاه کابل را در دست دارد، بستگی دارد. در کنار از دست دادن حمایت هوایی کلیدی، مقامهای ارتش انگلیس نگرانند که شاید داعش سربازان انگلیسی را در فرودگاه کابل با یک حمله انتحاری هدف قرار دهد.

جانسون شامگاه یکشنبه گفت: این اهمیت دارد که جامعه بین‌المللی در کنار هم برای تضمین خروج امن، جلوگیری از بحران انسانی و حمایت از مردم افغان برای تضمین دستاوردهای ۲۰ سال گذشته کار کند.  

با وجود درخواستهای دیگر رهبران بایدن چنین تعهدی نداد و یکشنبه گفت امیدوار است ضرب الاجل کنونی را تمدید نکند. او به شهروندان آمریکایی قول داد، "هر آمریکایی که بخواهد به خانه بازگردد به خانه میرسد" اما او اشاره ای به متحدان کشورش نداشت.

تحولات افغانستان موجب شده است تا تصاویر تکان‌دهنده‌ای از شبه نظامیان طالبان و نیروهای انگلیسی که زمانی دشمن قسم خورده بودند، در حال کار در فاصله چند متری از یکدیگر در فرودگاه کابل دیده میشوند. منابع مطلع در دفتر نخست وزیر انگلیس گفته اند، جانسون قصد دارد در نشست گروه هفت از بایدن بخواهد تا متحدان غربی را در معرض خطر قرار ندهد.

بایدن ضرب‌الاجل ۳۱ اوت را برای خروج تمام آمریکایی ها از افغانستان تعیین کرده است اما منابع نظامی انگلیس تاکید دارند که دو هفته دیگر برای این کار زمان نیاز است.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha