• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1400060100866
  • منبع : مطبوعات

او حسین علیزاده است

او حسین علیزاده است

«موسیقی شغل ما نیست، عشق ماست. موسیقی مرا شجاع کرده. حتی قبل از انقلاب که در شرایط تنگنا قرار گرفتم، عبور از آن فقط شجاعت می‌خواست... موسیقی، واکنش انسان به شرایط زندگی شاد یا غمناک او بوده است.»

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: «اول شهریورماه زادروز نوازنده چیره‌دست تار و آهنگسازی یگانه به اسم استاد حسین علیزاده است؛ موزیسینی که به شهادت تاریخ یکی از بزرگ‌ترین اساتید موسیقی این مرز و بوم است. هرگاه خواستید یک تجربه ناب از اثرگذاری موسیقی سنتی ایران و تلفیق درست با شعر را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنم به آلبوم شورانگیز گوش دهید.

فقط یک آلبوم از آثار او برای ماندگارماندن نامش در تاریخ موسیقی ایران کفایت می‌کند. حال در نظر داشته باشید که او چندین آلبوم و قطعه جاودانه به این کاروان اضافه کرده است. آلبوم‌هایی چون حصار، نی‌نوا، نوروز، ترکمن، شورانگیز، آوای مهر، فریاد، ساز خاموش و ... یا موسیقی فیلم‌هایی چون دلشدگان، گبه، لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند، نیوه‌مانگ و ... .

حسین علیزاده چند سال پیش در پاسخ به نقش موسیقی در زندگی شخصی و اهمیت آن در جامعه گفت: موسیقی شغل ما نیست، عشق ماست. موسیقی مرا شجاع کرده. حتی قبل از انقلاب که در شرایط تنگنا قرار گرفتم، عبور از آن فقط شجاعت می‌خواست... موسیقی، واکنش انسان به شرایط زندگی شاد یا غمناک او بوده است.

حسین علیزاده سال ۱۳۳۰ در منطقه سیدنصرالدین بازار تهران از پدری اهل ارومیه و مادری اهل تهران متولد شد. پس از تحصیل در هنرستان موسیقی به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و هم‌زمان در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به یادگیری و اجرای کنسرت پرداخت.

پس از راهیابی به رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از محضر اساتیدی چون حبیب‌الله صالحی، محمود کریمی، علی‌اکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی‌خان برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدالله‌خان دوامی نکته‌های نوازندگی تار و سه‌تار و ردیف موسیقی سنتی ایران در سطوح عالی را فرا گرفت.

علیزاده در سال ۱۳۴۷ عضو ارکستر رودکی شد. او با عضویت در کانون چاووش همراه با دیگر استادان موسیقی ایران از جمله محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان آثار جاودانه‌ای در موسیقی ایران به نام مجموعه آلبوم‌های چاووش اجرا کرد و نیز با آموزش به هنرجویان موسیقی تأثیر مهمی در تربیت موسیقی‌دانان و نوازندگان پس از انقلاب گذاشت.

پس از تعطیلی و توقف موسسه چاووش، علیزاده برای ادامه تحصیل موسیقی به دانشگاه آزاد برلین رفت و در سال‌های میانی دهه شصت به ایران بازگشت و گروه شیدا و عارف را بازسازی کرد که حاصل آن کنسرت شورانگیز با صدای شهرام ناظری، صدیق تعریف و بیژن کامکار در تالار وحدت بود. این کنسرت بعدها با صدای شهرام ناظری در آلبومی به همین نام انتشار عمومی یافت.

حسین علیزاده از سال‌های پایانی دهه ۷۰ همکاری خود را با محمدرضا شجریان و کیهان کلهر و همایون شجریان آغاز کرد که حاصل آن اجرای کنسرت‌های مختلف در اروپا و آمریکا و کنسرت همنوا با بم در تهران بود. حاصل همکاری شجریان و علیزاده آلبوم‌های فریاد، همنوا با بم، داد و بیداد، زمستان و نوا است.

علیزاده در سال ۸۳ با ژیوان گاسپاریان همکاری مشترکی داشت که حاصل آن کنسرتی در کاخ نیاوران بود که بعدها این کنسرت در قالب آلبومی به نام «به تماشای آب‌های سپید» انتشار عمومی یافت و تا مرحله نهایی جایزه گرمی برای بخش موسیقی جهانی پیش رفت.

حسین علیزاده در کمک به ساخت سازهای تازه تجربه‌های موفقی داشت که از آن میان می‌توان به ابداع سازهای سلانه و شورانگیز اشاره کرد که هم‌اینک نیز در کنسرت‌هایش از آن بهره می‌گیرد.

حسین علیزاده یک میراث فرهنگی و هنری زنده است که در هر موقعیت و هر زمان و مکانی همواره موسیقی ایران را به پله‌ای بالاتر سوق داده است. تنش سلامت و سرش خوش!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۱ ۲۰:۳۸

هیچ اندازه اثارش درحد لطفی و مشکاتیان نبود.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۲ ۱۹:۱۳

چه ربطی داشت هر استادی در جای خودش محترمه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۲ ۲۱:۰۰

با احترام به اساتید بزرگی مانند لطفی و مشکاتیان ولی فکر نمیکنم استاد علیزاده هم آثارش چیزی کمتر از آثار اساتید بزرگی که نامشان را بردید داشته باشد.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۳ ۰۷:۳۸

استاد ابتهاج در کتاب خاطرات خود تعریف می‌کنند: علیزاده یه آهنگی داشت که من اسمشو گذاشتم: سواران دشت امید. به علت حرکتی که علیزاده تو این آهنگ گذاشته بود، اسمشو گذاشتم سواران دشت امید. علیزاده فکرش این بود که خودش بشینه و تار این قطعه رو بزنه، خیلی هم کار سختیه. خیلی سرعت داره و خیلی هم دقیقه. در عین حال باید گروه رو رهبری بکنه و بگه که چیکار بکنن و چیکار نکنن. لطفی گفت: حسین! من میزنم. اصلاً علیزاده فکرشو نمی‌کرد. لطفی از علیزاده به سن بزرگتره، پیشکسوت‌تره و حالا بیاد تو گروه و بشینه با شاگردای خودش ساز بزنه. منتها مهم اینه که من فهمیدم لطفی رفته کار کرده. اون روزهایی هم که این قطعه رو ضبط می‌کردیم، علیزاده فرمان میداد و لطفی نگاه می‌کرد به دست علیزاده تا اون چیزی که او میخواد، بزنه… من دیدم که وقتی لطفی گفت من می‌زنم، گل از گل علیزاده شکفته شد. کتاب پیر پرنیان اندیش - جلد ۱ صفحه ۶۱۲ در باب جایگاه استاد علیزاده

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۵ ۲۰:۲۰

این صرفا نظر شخصی شماست.البته کار های ان دوبزرگ سفر کرده جای خود وکاملا قابل تامل است.ولی اصلا اینکه بگوئیم کار های استاد علیزاده اصلا در حد ان دو استاد نیست.قیاس معالفارق محذ است

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۳ ۰۸:۱۹

استاد بی مناظره و دوستداشتنی خدایت همیشه همراهت استاد