• سه‌شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060201173

یک نماینده سابق مجلس:

دولت سیزدهم باید اعتماد مردم را به عنوان سرمایه اجتماعی برگرداند

دولت سیزدهم باید اعتماد مردم را به عنوان سرمایه اجتماعی برگرداند

ایسنا/خراسان رضوی یک نماینده سابق مجلس گفت: یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم باید انجام دهد، اعتمادسازی و بازگشت این سرمایه اجتماعی است که متاسفانه به دلیل عدم تحقق وعده‌ها، مشکلات اقتصادی و بیکاری اعتماد مردم به دولت به حداقل رسیده است.

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فرارسیدن هفته دولت، در رابطه با علت محبوبیت سیاستمداران در سال‌های نخست انقلاب، اظهار کرد: به نظر من دلیل این امر این بود که در آن سال‌ها مسئولین در سطح مردم و در درون مردم و از میان اقشار متوسط و محروم جامعه برخاسته بودند و با حداقل‌ها زندگی می‌کردند و دچار رفاه‌زدگی نشده بودند. فاصله میان مردم و مسئولین بسیار کم بود و مسئولین در دوران جنگ و سختی‌ها در کنار مردم حضور داشتند. به همین دلیل اعتماد مردم نسبت به مسئولان نظام و حاکمیت بسیار بالا بود.

وی در خصوص علت عدم اعتماد مردم به مسئولین در حال حاضر، بیان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم اجرای تعهدات و قول‌ها و وعده‌ها و عدم تحقق برنامه‌هایی که مطرح شده است، از چشم‌انداز بیست ساله کشور گرفته تا برنامه‌ پنج ساله کشور و تعهداتی که مسئولین و رؤسای جمهور و وزرا ارائه کردند و محقق نشده است، به تدریج اعتماد مردم نسبت به حاکمیت سلب شده و به حداقل خود رسیده است. به گونه‌ای که مردم آنچه را که از طریق رسانه‌های اصلی کشور از جمله صدا و سیما مطرح می‌شود باور نمی‌کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: لذا این اعتماد کاهش پیدا کرده و میزان مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به حداقل خود رسیده است. برای مثال برای اولین بار شاهد بودیم که کمتر از نیمی از واجدین شرایط رای دادن پای صندوق رای حاضر شدند. یکی از دلایل این پدیده کاهش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت است.

آرین‌منش با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه اجتماعی که اعتماد مردم است را از دست داده‌ایم، عنوان کرد: یکی از اقدامات و تلاش‌هایی که دولت سیزدهم باید انجام دهد، اعتمادسازی و بازگشت این سرمایه اجتماعی است که متاسفانه به دلیل عدم تحقق وعده‌ها، مشکلات اقتصادی، شدت گرفتن گرانی، تورم و بیکاری و مشکلاتی از این قبیل، اعتماد مردم به دولت به حداقل رسیده است.

نماینده مردم مشهد در ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینکه چه عاملی باعث فاصله گرفتن مسئولین از مردم شد، اظهار کرد: بعد از دوران جنگ برخی از مسئولان کشور با طرح این موضوع که مردم سال‌ها درگیر جنگ بوده‌اند و حال باید طعم رفاه و آسایش را بچشند، به سمت رفاه‌زدگی و فاصله گرفتن از مردم حرکت کردند و این باعث شد که شکافی بین مردم و توده‌های حاکمیت بروز کند. به طوری که این شکاف کاملا محسوس است و بی اعتمادی روزبه‌روز در حال افزایش است.

آرین منش ادامه داد: مردم وعده‌ها و سخنان مسئولین و کاندیداهای ریاست جمهوری را جدی نمی‌گیرند و باور نمی‌کنند. دلیل این امر از دست رفتن اعتماد و سرمایه‌های اجتماعی است. در واقع بزرگترین سرمایه هر حاکمیتی همین اعتماد مردم است.

وی در خصوص چگونگی بازگشت این اعتماد و سرمایه اجتماعی بیان کرد: مهمترین اقدامی که مسئولین باید برای جلب اعتماد و بازگشت سرمایه اجتماعی انجام دهند، شفافیت و صداقت با مردم است. مسئولین نباید مردم را نامحرم بدانند. مردم باید در واقعیت‌های کشور سهیم باشند و وضعیت مسئولان را به لحاظ برخورداری از امکانات مادی بشناسند و صداقت مسئولان با مردم و تحقق وعده‌ها می‌تواند در بازگشت سرمایه‌های اجتماعی بسیار موثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha