• سه‌شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400060201375
  • خبرنگار : 50210

کمبود جدی آب در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی/واگذاری زمین صنعتی در زاویه متوقف شده

کمبود جدی آب در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی/واگذاری زمین صنعتی در زاویه متوقف شده

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی گفت: به دلیل کمبود آب در شهرک صنعتی زاویه، واگذاری زمین در این شهرک صنعتی متوقف شده است.

طیب میرزایی دوم شهریورماه ۱۴۰۰ در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار و روز ملی حمایت از صنایع کوچک با اشاره به وضعیت نواحی و شهرک های صنعتی در شعار سال جاری، اظهار کرد: در سال جاری ۳۰۰ قرارداد واگذاری در قالب ۲۰۸ هکتار تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری، راه اندازی ۱۲۰ طرح در شهرک ها پیش بینی شده است که تاکنون ۷۱ طرح اجرایی شده است، افزود: تولید ۱۸۵۰ شغل در شهرک های صنعتی استان در دستور کار است که تاکنون ۴۵ درصد از این برنامه ریزی محقق شده است.

میرزایی سرمایه گذاری پیش بینی شده در شهرک های صنعتی استان در سال جاری را بالغ بر سه هزار میلیارد ریال دانست و افزود: در سال جاری فعالسازی ۴۵ طرح راکد و توسعه شهرک های صنعتی استان به میزان ۴۳۷ هکتار نیز هدفگذاری شده است، همچنین تاکنون ۲۵ واحد به چرخه تولید بازگشته اند، در امر توسعه خوشه های صنعتی، یک مورد خوشه صنعتی و دو خوشه کسب و کار نیز فعال سازی شده است و برگزاری ۸۰ دوره آموزشی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی به جایگاه شهرک های صنعتی استان مرکزی در کشور اشاره کرد و گفت: در بحث اراضی دارای سند ثبتی با ۱۱ هزار و ۴۳ هکتار، رتبه اول کشور در اختیار این استان است. این استان ۱۲ هزار و ۶۴۶ هکتار اراضی شهرک های صنعتی در اختیار دارد که در این راستا رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، همچنین ۱۷ ایستگاه آتش نشانی با ۲۳ خودرو در شهرک ها فعال است.

مدیرعامل شرکت شهرک های استان مرکزی با اشاره به اینکه دو هزار و ۹۹ واحد در شهرک ها به بهره برداری رسیده است که رتبه ششم کشور در این رابطه در اختیار استان است، افزود: در شهرک ها تاکنون ۳۷ هزار و ۶۰۱ شغل ایجاد شده است و در این شاخص استان رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است، همچنین ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی در استان فعال هستند و اراضی صنعتی واگذار می کنند که رتبه هشتم در این عرصه در اختیار این استان است.

وی با اشاره به حمایت از تولید و ایجاد رونق اقتصادی در استان، بیان کرد: در سال جاری، افزایش و تکمیل ظرفیت ۱۹ واحد صنعتی با ۱۳۶ فرصت شغلی، فعالسازی ۴۴ واحد غیرفعال با اشتغال ۶۶۰ نفر، بازسازی ۶ واحد تحت تملک بانک ها و اجرای طرح ایجاد واحدهای کارگاهی در مناطق تقاضا محور و فعالسازی ۵۰ کارگاه با اشتغال ۱۸۵ نفر در دستور کار است که قرارداد فعالسازی کارگاه ها منعقد شده و امسال تکمیل می شود.

میرزایی با بیان اینکه آزادسازی قراردادهای راکد با وسعتی حدود ۱۰ هکتار از برنامه های مدنظر شرکت است، افزود: در این راستا در یک مورد، ۱۵۰ هکتار در شهرک صنعتی خیرآباد آزادسازی می شود.

وی با تاکید بر حمایت از بانوان کارآفرین در استان، افزود: تاکنون ۹ نفر از طرف های قرارداد شرکت در استان، بانوان کارآفرین هستند که در این راستا نحوه پرداخت نقدی و اقساط واگذاری اراضی به جهت حمایت از این قشر تغییر کرده است، به طوری که بخش پرداخت نقدی واگذاری زمین در برخی از شهرک ها از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش و اقساط از ۱۵ ماه به ۳۶ ماه افزایش یافته است و با این مدل می توان تعداد بانوان کارآفرین را افزایش داد و اخیرا حدود ۵۰ درصد شمار بانوان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یکی از چالش های مهم در استان مرکزی را کمبود اراضی صنعتی بیان کرد و گفت: مسلما واگذاری زمین به آماده سازی مقدماتی نیاز دارد و تامین آب و برق و گاز از اولویت های واگذاری است و مسلما بدون این زیرساخت ها امکان واگذاری مهیا نمی شود، یکی از گلایه ها در استان، کمبود آب است و با توجه به کاهش نزولات آسمانی با کمبود آب در شهرک ها مواجه هستیم که از دستگاه های مرتبط از جمله آب منطقه ای انتظار می رود که در جهت پوشش و پاسخگویی به متقاضیان تامین آب تسریع داشته باشند.

وی تصریح کرد: در زرندیه و شهرک صنعتی آیبک آباد با کمبود اب مواجه هستیم، در شهرک صنعتی زاویه به دلیل کمبود آب، واگذاری اراضی متوقف شده است و اگر آب شهرک ها تامین نشود با چالش جدی در امر واگذاری روبرو خواهیم شد.

میرزایی از احداث شهرک شهید سلیمانی به مساحت ۲ هزار هکتار خبر داد و افزود: افتتاح مدل دو تصفیه خانه شهرک صنعتی دلیجان نیز به انجام رسیده است، همچنین ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی مجهز به سیستم تصفیه خانه هستند که ۸۱ درصد صنایع استان مستقر در شهرک ها تحت پوشش تصفیه خانه قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha