• سه‌شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400060201438
  • خبرنگار : 71616

با بهره‌برداری از شبکه برق و الکترونیک داخلی:

مشکل خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها حل خواهد شد

مشکل خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها حل خواهد شد

در حالی که علت اصلی خودروهای ناقص، کسری قطعات الکترونیک اعلام می شود، به دنبال اعلام دست‌یابی به نخستین نمونه شبکه برق و الکترونیک داخلی که قرار است در آبان ماه امسال رونمایی شود، به‌تبع مشکل بسیاری از خودروها که در نتیجه عدم تامین به‌موقع قطعات الکترونیکی دچار مشکل شده‌ و امکان تجاری‌سازی ندارند، رفع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در حالیکه مواردی همچون قیمت‌گذاری دستوری که زمینه‌ساز مشکلات مالی برای شرکت‌های خودروساز شده، بی‌تاثیر بر شکل‌گیری خوروهای دارای کسری نبوده است؛ اما عدم تامین به‌موقع تراشه‌های (قطعات) الکترونیکی به سبب مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا و تعطیلی‌های ناشی از آن برای تمام خودروسازان دنیا، ایجاد مشکل کرده است، اصلی‌ترین عامل افزایش خودروهای ناقص و کف پارکینگ خودروسازان عنوان می‌شود.

در حال حاضر در صنعت خودروسازی تمام دنیا، تامین تراشه‌های الکترونیکی با توجه به محدودیت تامین‌کننده‌ها، دچار مشکل شده و تعطیلی‌های ناشی از کرونا در سراسر دنیا، بر میزان تامین مکفی آن‌ها تاثیر گذاشته است. متعاقبا شرایط تحریمی نیز مزید بر علت شده و بیشتر ما را با عدم تامین این قطعات مواجه کرده است و بر تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان  افزوده است.

در شرایطی که عدم تامین قطعات الکترونیکی برای بسیاری از خودرو بسته به میزان نیاز کمتر یا بیشتر به قطعات الکترونیک، دردسرساز شده است؛ فراهم شدن امکان داخلی‌سازی این قطعات الکترونیکی می‌تواند نوید این موضوع را می‌دهد که می‌توان تولید خودروهای کسری‌دار یا در حقیقت ناقص را به حداقل رساند و اکثریت تولیدات خودرویی خودروسازان امکان تجاری‌سازی داشته باشند.

در این رابطه، داوود خسروی- مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان- با اعلام این خبر که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اوایل آبان ماه سال جاری، نخستین نمونه شبکه الکتریکال، شبکه داده و نُود مرکزی خودرو (BCM) که براساس استاندارد آتوسار (Autosar) و ایزو ۲۶۲۶۲ طراحی ‌و نمونه‌سازی شده است، رونمایی خواهد شد، اظهار کرده است: نخستین بار است که این سیستم به صورت کامل در داخل کشور و توسط نخبگان داخلی طراحی و داخلی سازی می‌شود.

وی تاکید کرده است که سیستم مذکور علاوه بر شبکه الکتریکال بدنه، دروازه هوشمند ارتباط با سایر زیر سیستم‌های الکترونیکی خودرو و از جمله ECU است. مدیریت اطلاعات و هماهنگی تمام مصرف‌کنندگان الکترونیکی خودرو توسط این سیستم صورت می گیرد. طراحی کامل شبکه برق و الکترونیک با مشارکت شرکت‌های خارجی صورت گرفته است که با انجام این پروژه، تمام دانش طراحی در کشور بومی خواهد شد.

 اولین شبکه برق و الکترونیک ساخت داخل بر روی خودروی دناپلاس توربو نصب خواهد شد 

اتکا بر استانداردهای روز دنیا در طراحی الکترونیک خودرو، ایجاد ایمنی بالاتر سرنشینان، کاهش قیمت نهایی، کاهش وابستگی به خارج از کشور و سهولت توسعه در محصولات مختلف، ازجمله‌ی ویژگی‌ها و دستاوردهای بارز این پروژه به حساب می‌آید.

طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو، این سیستم در ابتدا و به عنوان نمونه اولیه، بر روی خودروی دناپلاس توربو قرار خواهد گرفت و با انجام آزمون‌های مرتبط، ظرف چند ماه به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. این محصول با اعمال تغییرات اندکی، قابلیت استفاده در تمامی خودروهای تولیدی ایران‌خودرو را خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.