• سه‌شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400060201519
  • خبرنگار : 71625

داستان ۳ عکس عاشورایی برگزیده

اجنه ای که در مصیبت عاشورا بر سرشان خاک می ریزند

اجنه ای که در مصیبت عاشورا بر سرشان خاک می ریزند

در یکی از عکس های مورد نظر در این گزارش، تصویری از یک اجرای تعزیه را می‌بینیم و افرادی که بر سر خود خاک می‌ریزند. عکاسی که این عکس را ثبت کرده است، در توضیح آن می گوید، در روایت تعزیه ای که اجرا شده، این افراد در واقع اجنه‌ای هستند که به قصد عزاداری برای مصیبت عاشورا، دور هم جمع شده و در هوا خاک می‌پاشند یا به معنای دیگر بر سر خود خاک می‌ریزند.

علی درمیانی ـ عکاس ـ با سه عکس «عصر عاشورا»، «غم و اندوه» و «میدان مبارزه» که همه آنها با موضوع تعزیه در ماه محرم هستند، توانسته است جوایزی را در جشنواره‌های مختلف از آن خود کند.

«عصر عاشورا»

درمیانی درباره عکس «عصر عاشورا» که گویی نسخه زنده از اثر محمود فرشچیان با همین عنوان است، به ایسنا چنین گفت: این اثر در سال ۹۶ در مراسم تعزیه خمینی شهر به ثبت رسید. از آنجا که عکس به اثر دکتر فرشچیان شبیه است و در روز عاشورا ثبت شده، آن را «عصر عاشورا» نامیدم. این عکس مدال جشنواره «وارنا» بلغارستان در سال ۲۰۱۶ را دریافت کرده است و در جشنواره‌ عکس عربستان شایسته تقدیر شده است. دریافت روبان افتخار در سال ۲۰۱۶، مدال پی اف ای نقره، مدال طلا در ترکیه و مدال ای ای پی ترکیه در سال ۲۰۱۷ را هم دریافت کرده است.

عصر عاشورا

«غم و اندوه»

این هنرمند همچنین درباره عکس «غم و اندوه» اظهار کرد: این اثر نیز در اربعین امام حسین (ع) در سال ۲۰۱۴ در امامزاده شاه کرم به ثبت رسیده است. این عکس نیز در جشنواره کربلا جایزه نقدی و مدال نقره، مدال طلای پی اف ای سال ۲۰۱۷، جشنواره نوروز کشور تاجیکستان، مدال افتخار جشنواره ترکیه سال ۲۰۱۶ و مدال ام بی پی سی هند را گرفته است.

غم و اندوه

«میدان مبارزه»

درمیانی درباره سومین عکس با عنوان میدان مبارزه نیز گفت: این کار در امامزاده شاه کرم در سال ۲۰۱۸ ثبت شده است. این عکس هم در جشنواره‌های سال ۲۰۲۱ کشور گوانتملا دیپلم افتخار، مدال بی پی اف نقره کشور بنگلادش و در کشور هلند نیز شایسته تقدیر شده و روبان افتخار شده است.

او درباره چگونگی ثبت عکس «عصر عاشورا» گفت: کلیه این ثبت‌ها لحظه قطعی هستند و به صورت چیدمان نیستند. در لحظه باید نور و جایگاهمان تنظیم شده باشد و در لحظه قطعی عکس را به ثبت برسانیم. در آن مراسم وقتی میدان را تشکیل می‌دهند مدام باید جایمان را عوض کنیم و حواسمان به جمع باشد. در لحظه‌ای که شروع کردند به خاک پاشی و آن مصیبت را به تصویر کشیدند عکس را ثبت کردم و نتیجه این شد. البته عکاس باید نسبت به وقایعی که صورت گرفته یک آگاهی نسبی داشته باشد که با توجه به آن ذهنیتی که دارد ثبت عکس را انجام دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۲ ۲۲:۵۲

جمع جن می‌شود جان، (انس و لا جان) و جمع جنین می‌شود اجنه (کنتم اجنته فی بطون امهاتکم) ، بنابراین کاربرد لغت اجنه برای جمع جن غلط است