• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400060301950
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سرزعیم:

دولت به فوریت باید تورم را مهار کند

دولت به فوریت باید تورم را مهار کند

ایسنا/اصفهان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه مسئله کلیدی اقتصاد کشور مهار تورم است، پیش بینی کرد: اگرچه رشد اقتصادی کشور در سال جاری اندک و مثبت خواهد بود، اما نرخ تورم افزایشی و همانند سال گذشته در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

 علی سرزعیم در گفت‌وگو با ایسنا با تحلیل شرایط اقتصادی فعلی کشور و آنچه باید تیم اقتصادی دولت رئیسی دست به صلاح بزند، اظهار کرد: در وهله نخست آنچه باید به فوریت حل شود، مسئله مهار تورم است، چراکه هر چه نرخ آن رو به افزایش رود، سرعت آن لجام گسیخته تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: مسئله کلیدی اقتصاد کشور مهار تورم است که مهار آن در گرو حل مسئله بودجه امسال است.

وی تصریح کرد: یکی از فوریت هایی که دولت باید به آن توجه کند، نحوه تامین بودجه امسال است و این موضوع یک سالی سخت را برای دولت سیزدهم ایجاد خواهد کرد.

این اقتصاددان با بیان اینکه کسری بودجه امسال حدود دو برابر سال گذشته است، گفت: سال گذشته دولت این فرصت را داشت تا اوراق به بانک ها بفروشد و به نوعی بودجه تامین شد، اما امسال بانک ها چنین ظرفیتی را ندارند به همین دلیل امسال، سالی بسیار سخت برای دولت است، از سوی دیگر طی چند ماه آینده مسئله بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح می شود.

وی تصریح کرد:  اگر امسال با هر ترفند و مشکلی بتوانیم بودجه کشور را تامین کنیم، باید دید آیا در سال آینده باز می توانیم همین شرایط سخت و کسری بودجه را ادامه دهیم.

سرزعیم با تاکید بر اینکه اگر تیم اقتصادی دولت رئیسی هوشمند باشد از اکنون به فکر اصلاح ساختار دولت خواهد رفت، ادامه داد: ما نباید هر سال تعهد شدیدی را در بودجه ایجاد کنیم و در کل سال تنها به فکر انجام آن باشیم، بنابراین دولت باید به شکل جدی اصلاح ساختار بودجه را انجام دهد.

این اقتصاددان درباره برخی پیش بینی ها از ایجاد ابرتورم و تورم سه رقمی در کشور طی سال جاری کرده اند، گفت: سیاست های ارزی کشور تاکنون جواب نداده و از سوی دیگر دولت فعلی نیز ممکن است راهکارهایی را پیاده کند، البته باید دید در نهایت چه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که تورم گریزناپذیر است، پیش بینی کرد: اگرچه رشد اقتصادی کشور در سال جاری اندک و مثبت خواهد بود، اما نرخ تورم افزایشی و همانند سال گذشته در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

سرزعیم درباره افزایش نرخ ارز نیز، گفت: افزایش نرخ ارز تابع سیاست های داخلی و خارجی است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر ضرورت تعامل دولت با دنیا، گفت: باید دید آیا دولت برای بهبود شرایط اقتصادی می تواند به غیر از این مسیر پیش رو حرکت کند یا خیر؟  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha