• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400060302243
  • منبع : نمایندگی قزوین

محمدبیگی:

مجلس برای تعیین وزیر جهاد کشاورزی حساسیت بالایی دارد

مجلس برای تعیین وزیر جهاد کشاورزی حساسیت بالایی دارد

ایسنا/قزوین نماینده قزوین، البرز و آبیک گفت: متأسفانه در وزارتخانه جهاد کشاورزی شاهد مشکلات و چالش‌های بزرگی به ویژه در ماه‌های اخیر بودیم که موجب نارضایتی مردم و نمایندگان شده است ازاین‌رو حساسیت نسبت به وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بالاست.

فاطمه محمدبیگی با اشاره به چالش‌های موجود در جهاد کشاورزی اظهار کرد: متأسفانه در این وزارتخانه شاهد مشکلات و چالش‌های بزرگی به ویژه در ماه‌های اخیر بودیم که موجب نارضایتی مردم و نمایندگان شده است ازاین‌رو حساسیت نسبت به وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بالاست.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: یکی از ویژگی‌های برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی توجه به زنجیره ارزش و زنجیره تأمین در آن است به‌نحوی‌که اجزاء و عوامل مختلفی که در تولید و بهره‌برداری محصولات کشاورزی و دامپروری تاثیرگذار هستند را لحاظ کرده است.

این نماینده افزود: از تسهیل تولید و ارتقاء مکانیزاسیون کشاورزی گرفته تا بهبود پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی، از برنامه‌های متنوع تأمین نهاده‌های کشاورزی در حوزه دام و طیور گرفته تا تقویت بورس کالاهای کشاورزی و همچنین تقویت نقش شرکت‌های پشتیبان در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش بخش کشاورزی در برنامه وزیر پیشنهادی دیده شد که جای امیدواری برای بهبود شرایط در این وزارتخانه دارد.

وی اظهار کرد: ویژگی مهم دیگر این برنامه توجه ویژه به «توسعه روستایی» است؛ موضوعی که با تغییر و تحولات ساختاری اخیر وزارت جهاد کشاورزی و تبدیل «گروه‌های توسعه روستایی» سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به «گروه محیط زیست و سلامت غذا» به شدت تضعیف شده است.

محمدبیگی ادامه داد: متأسفانه توسعه روستایی به‌عنوان یکی از آلام و آمال مهم انقلاب اسلامی که نقش مهمی در محرومیت‌زدایی و زدودن چهره استضعاف از مردم برخی مناطق دارد، فاقد متولی واحدی در کشور است و حکمرانی این موضوع در کشور دارای خلأهای جدی است. برنامه وزیر پیشنهادی به این موضوع، توجه ویژه‌ای داشته و در این راستا بر رویکرد مشارکتی و نقشی که جوانان محلی و سمن‌ها می‌توانند داشته باشند، تأکید کرده است و این‌یک ویژگی ممتاز این برنامه هست که هم هدف درستی مورد توجه قرار گرفته و هم روش مناسبی برای این هدف در پیش گرفته شده است.

وی عنوان کرد: علاوه بر حوزه مهم توسعه روستایی، توجه به اصناف مهم و بازمهندسی نقش و کارکرد آن‌ها از برنامه‌های مهم وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

این مسئول یادآور شد: نکته مهم این است که علاوه بر تقویت نقش اصناف و تشکل‌های بخش کشاورزی بر گسترش این نقش به بخش بالادستی زنجیره تأمین همچون سیاست‌گذاری تنظیم بازار و همچنین بخش پایین‌دستی زنجیره تأمین همچون بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی نیز تأکید شده است.

وی تصریح کرد: تأکید وزیر پیشنهادی بر ارائه لایحه جهاد سازندگی روستایی نکته مهم و برگ زرینی در برنامه پیشنهادی وی است و می‌تواند نقش مهمی در یکپارچگی حکمرانی روستایی ایفا کند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز خاطرنشان کرد: توجه به هوشمندسازی و نظام نوآوری بخش کشاورزی از دیگر ویژگی‌های مهم برنامه وزیر پیشنهادی است. در خصوص نظام نوآوری بخش کشاورزی برنامه‌های متعددی ارائه‌شده است، از توسعه نظام نوین ترویج و انتقال فناوری گرفته تا ایجاد پارک‌های علم و فناوری کشاورزی در قطب‌های تولید؛ از بخش‌های سیاست‌گذاری کشاورزی در آموزش عالی و پژوهش‌های تقاضا محور و هدفمندسازی تحقیقات کشاورزی بر اساس مزیت‌های نسبی مناطق و قطب‌های کشاورزی گرفته تا ایجاد و توسعه فن بازارهای کشاورزی و حمایت از ایده‌های نو و شتاب‌دهنده‌های در بخش کشاورزی.

وی افزود: علاوه بر این از نقش جذب و توسعه فناوری‌های نوین (همچون اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی) که مدت‌ها است مورد دغدغه دستگاه‌های اجرایی کشور نبوده، نیز غفلت نکرده است و آن را هم‌راستا با رسالت وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار داده است.

محمدبیگی در پایان عنوان کرد: بی‌شک نمایندگان به‌عنوان چشم بینای مردم بر عملکرد وزرای مورد اعتماد قرارگرفته با دقت و حساسیت بالایی نظارت خواهند کرد تا چالش‌ها و موانع موجود در آن وزارتخانه از یک سو و برنامه‌های ارائه‌شده توسط وزرا به‌خوبی و در بالاترین سطح خود اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha