• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400060302307
  • خبرنگار : 71402

امرالله صالح "مشروعیت‌بخشی به طالبان" و "سستی غرب" را عامل سقوط کابل دانست

امرالله صالح "مشروعیت‌بخشی به طالبان" و "سستی غرب" را عامل سقوط کابل دانست

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان که خود را رئیس جمهور موقت می‌نامد، فهرستی از دلایل سلطه نهایی طالبان ذکر کرده و از جمله به تحمل فعالیت‌های این گروه از سوی آمریکا و متحدانش و مشروعیت‌بخشی به آن از طربق مذاکرات دوحه اشاره داشت.

به گزارش ایسنا، امرالله صالح در مصاحبه با شبکه تلویزیونی نیوز۱۸ هند گفت: بسیار واضح است که طالبان هرگز تحت فشار نبود. آنها از پاکستان به عنوان پایگاه پشتیبانی خود استفاده کردند. نه پناهگاه. بلکه کل پاکستان در خدمت طالبان بود. ایالات متحده تلاش کرد تا پاکستان را به همکاری ترغیب کند. هرچه آنها پول بیشتری پرداختند، پاکستانی‌ها ترغیب شدند تا خدمات و کمک‌های بیشتری به طالبان ارائه دهند، بنابراین مسئله این دولت هسته‌ای که از تروریسم و شبه‌نظامی‌گری علیه متحدان غربی در افغانستان حمایت می‌کند، هرگز مورد رسیدگی قرار نگرفت.

این معاون اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که گفته از ریاست جمهوری استعفا داده و به امارات پناه برده است، افزود مذاکرات بین افغان‌ها در دوحه قطر همچنین به مشروعیت‌بخشی به طالبان که به تعهداتش پایبند نبوده و کل جامعه بین‌الملل را فریفته است، کمک کرد.

از جمله دیگر دلایلی که او به عنوان عامل سقوط دولت افغانستان بیان کرد، می‌توان به "فشار مداوم و اخاذی آمریکا از کابل با تهدید به قطع کمک مالی و پایان حضور نظامی در صورت آزاد نشدن زندانیان مطابق توافق آمریکا-طالبان و ضعف خود دولت کابل که از اوضاع مطلع نبود و همه چیز را بدیهی فرض می‌کرد" اشاره کرد.  

به دنبال چند هفته حمله که با آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان همزمان شد، طالبان نهایتا در ۱۵ اوت وارد کابل شد و دولت غیرنظامی آن سقوط کرد. به دنبال آن هزاران افغان از ترس حملات تلافی جویانه این شبه نظامیان به فکر فرار افتادند. از آن زمان چندین کشور تخلیه هیات های دیپلماتیک و شهروندانشان از این کشور آسیای میانه را آغاز کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۳ ۲۰:۴۸

۲۰ ساله ومریکا افغانستان را ویرانه کرده چه غلطی کردی و الانم مثل موش رفتی در لانه های خرابه پنچشیر زیرخزیدی،و میخاهی جنگ راه بیندازی و مخ احمدجان مسعود را میخاهی منحرف کنی۰ و ان شاءالله نتوانی اینکار را بکنی و احمدجان عاقلانه تصمیم بگیر بخاطر مردم و کشور افغانستان که به صلح و ثبات برسد۰ امرالله ناصالح تا حالا چشمانت کور بود به جنایات غرب بر ملت شریف افغانستان۰ بهتره خفه و ساکت بشی مزدور آمریکایی۰حال خود را پاک میداری۰جم کن خودتو وگرنه حسابت با کرام الکاتبین میباشد۰

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۳ ۲۰:۵۲

تو به عنوان معاون خواب بودی تا اشرف غنی همه کار کرد ساخت و پاخت کرد تو کجا بودی

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۳ ۲۱:۰۸

واضح هست که پاکستان اگه به امریکا وطالبان کمک نمیکرد مگر به همین راحتی میتوانست ازمایش هسته ای چندسال انجام بده بدون اینکه کسی بهش چیزی بگه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۰۳ ۲۳:۱۴

با احترام در مورد وضعیت کنونی افغانستان یک دست نوشته آماده شده که کمی طولانی است و در این کادر جای نمیگیرد. لطفا بفرمائید چگونه میتوان این مقاله را برای شما ارسال نمود. با سپاس کوروش آئینی همدان