• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060302314
  • خبرنگار : 50093

یک فعال گردشگری:

نام ضرغامی می‌تواند برای ضعف‌های وزارت میراث فرهنگی کمک‌کننده باشد

نام ضرغامی می‌تواند برای ضعف‌های وزارت میراث فرهنگی کمک‌کننده باشد

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال گردشگری گفت: با توجه به توانی که از نام آقای ضرغامی در وزارتخانه ایجاد می‌شود برای تغییر و تحولات در وزارت میراث فرهنگی خوش‌بین هستم؛ چراکه در دوره‌های گذشته حداقل این قدرت و اثر وجود نداشته است.

مسعود نبی‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تغییر و تحولات در وزارت میراث فرهنگی و برنامه‌های عزت‌الله ضرغامی برای این وزارتخانه اظهار کرد: سال‌ها است در شهرهای مختلف درگیری‌های متعددی در حفاظت از میراث تاریخی داریم که در این سال‌ها وزارت میراث فرهنگی به طور مکرر از نبود قدرت برای حفاظت از آثار تاریخی گلایه کرده است. همیشه یکی از پاسخ‌های جدی میراث فرهنگی این بوده که قدرتی برای این کار نداریم، به عنوان مثال ۳۲ بنای تاریخی در مشهد پس از ثبت تخریب شده‌اند.

چرا از قدرت فعالان اجتماعی استفاده نمی‌شود؟

این پژوهشگر میراث فرهنگی یادآور شد: همیشه این سوال وجود داشته که چرا از قدرت فعالان اجتماعی در این حوزه‌ها استفاده نمی‌شود؟ به عنوان یک فعال اجتماعی که سالیان گذشته برای حمایت در مقابل تخریب یک بنای ارزشمند تجمعی ترتیب دادم، نه تنها حمایتی از من صورت نگرفته بلکه برای این اقدام نیز توبیخ شدم. به عنوان کسی که در یکی از جدی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی فعالیت داشته و حدود ۴۰۰۰ نفر را با خانه‌های تاریخی مشهد آشنا کرده، حتی یک بار هم از سوی وزارتخانه فراخوان نشده تا در مورد یک پروژه میراث فرهنگی به گفت‌وگو بنشیند.

نبی‌دوست خاطرنشان کرد: اگر میراث فرهنگی بخواهد در دوره جدید کار خوبی انجام دهد، باید از قدرت فعالان اجتماعی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استفاده کند، نه از کسانی مانند آژانس‌دارها و لیدرها که از این حوزه‌ها سود می‌برند. بزرگترین قدرت در اختیار کسانی است که سودی در این جریانات ندارند و در واقع نگران تخریب بنای تاریخی و عدم معرفی اثری در شهر خود در حوزه گردشگری هستند.

وی اضافه کرد: البته با توجه به توانی که از نام آقای ضرغامی در وزارتخانه ایجاد می‌شود برای تغییر و تحولات در وزارت میراث فرهنگی خوش‌بین هستم؛ چراکه در دوره‌های گذشته حداقل این قدرت و اثر وجود نداشته است. اگر قرار باشد در وزارت میراث فرهنگی اتفاق خوبی صورت گیرد باید از قدرت مردم قرض بگیریم.

نام ضرغامی می‌تواند برای ضعف‌های وزارت میراث فرهنگی کمک‌کننده باشد

این پژوهشگر میراث فرهنگی بیان کرد: آقای ضرغامی شاید تخصص لازم در این حوزه‌ها را نداشته باشد، اما از باب اینکه وزارت میراث فرهنگی به لحاظ قدرت حلقه کار و یا قدرت حفاظت از آثار تاریخی، وزارتخانه ضعیفی شمرده می‌شود، نام آقای ضرغامی به عنوان کسی که در دایره سیاستمداران صاحب نام شناخته می‌شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد. رویکرد آقای ضرغامی پس از دوره صداوسیما در حوزه ارتباط با چهرهای اجتماعی جبهه‌ها و جناح‌های مختلف می‌تواند نویدی دهد که یک وزارتخانه بی‌حاشیه و مرتبط با تمام جریان‌ها را داشته باشیم.

نبی‌دوست گفت: همچنین ضرغامی در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال است. وزارت میراث تا کنون هیچ وقت عزم این را نداشته که از قدرت شبکه‌های اجتماعی و یا جریانات اجتماعی استفاده کند. رویکرد ضرغامی را به طور کل می‌پسندم و در میان گزینه‌هایی که ممکن است در دولت آقای رئیسی مطرح شود، خیرالموجودین است.

با استفاده از ظرفیت جریان‌های غیردولتی باید تصویر گردشگری ایران را اصلاح کنیم

وی در خصوص پیش‌بینی‌اش از حل مشکلات تحریم‌ها برای گردشگری ایران در دوره احتمالی عزت‌الله ضرغامی تصریح کرد: بیش از تحریم‌ها در بازنمایی تصویر درست از ایران دچار مشکل هستیم. تصویری که از شبکه‌های اجتماعی و مستندها برای مردمان سایر کشورها به نمایش گذاشته می‌شود، تصویر دقیقی نسبت به واقعیتی که در ایران وجود دارد، نیست. بخشی از آن حاصل رویکرد سیاستمداران در این سال‌ها بوده و بخشی از آن هم تصویر غیرواقعی است که دوست داشتند از ایران نشان داده شود. نباید منتظر اتفاق خارق‌العاده‌ای در حوزه تحریم‌ها باشیم اما شاید بتوانیم با همان توان جریان‌های غیردولتی و غیرحاکمیتی تصویر خودمان را مقداری اصلاح کنیم.

این فعال گردشگری با اشاره به تقسیم وزارتخانه به سه معاونت جداگانه یادآور شد: از این بابت که برای هر کدام از بخش‌ها در تقسیم بودجه‌ها و سیاستگذاری‌ها اجحافی صورت نگیرد، موثر خواهد بود. حوزه صنایع دستی در این سال‌ها چالش‌های زیادی داشته و میراث فرهنگی از قدرت لازم برخوردار نبوده است. بخشی از ماجرای ساختار این وزارتخانه مانند حوزه گردشگری پول‌ساز و بخشی مانند حفاظت از میراث فرهنگی هزینه‌بر است که تقسیم حوزه‌های وزارتخانه می‌تواند در تغییر سیاستگذاری نقش مثبتی داشته باشد.

نبی‌دوست با اشاره به اولویت‌های وزارتخانه میراث فرهنگی تاکید کرد: بسیاری از فعالان گردشگری و میراث فرهنگی به دلیل شرایط کرونایی در نگهداری ساختارهای خود با چالش همراه شده‌ و به لحاظ هزینه‌ای توان نگهداری ساختارهای خود را ندارند. حدود ۲۰۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی در کشور تکثیر شده است. سرمایه یک خانواده روستایی را به یک سازه‌ای تبدیل کرده‌ایم که در حال حاضر پاسخگوی آن خانواده نیست. باید حمایتی جدی برای این افراد صورت گیرد. این افراد اقتصاد زندگی خود را پای این کار گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: نهادهایی که برای تکثیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی مانند وزارت میراث فرهنگی نقش داشته‌اند در حال حاضر باید از این افراد حمایت کنند، پس از آن نیز باید خیلی سریع از قدرت افراد استفاده شود. وزارتخانه به تنهایی خود قدرتی ندارد. در تمام دنیا دولت‌ها را کوچک کرده و وظایف غیردولتی و غیرسیاسی را مردم دست می‌گیرند و ساختارهای دولتی فقط تسهیل‌گر هستند که این اتفاق باید به سرعت در ایران نیز رخ دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha