• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400060302422
  • خبرنگار : 71402

فنلاند از سرعت تحولات در افغانستان متحیر است

با وجود گذشت دو هفته از زمان سقوط دولت افغانستان، سفیر فنلاند در این کشور جنگ‌زده میگوید که او هم مانند سایرین از حضور ناگهانی طالبان شگفت‌زده و متحیر است و هنوز نمی‌داند این اتفاق چطور رخ داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در جریان نشست دیپلمات‌های فنلاندی در هلسینکی، «پکا کسونن» سفیر فنلاند در افغانستان گفت پیش از آنکه تغییر بنیادین در ساختار دولت کابل در اواسط اوت ایجاد شود، او فکر میکرده کشورهای غربی قرار است بعد از پایان دادن به حضور ۲۰ ساله خودشان، برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان، هم به لحاظ تجهیزاتی و هم مالی، کمک کنند. 

سفیر فنلاند در افغانستان افزود: بله ما اینطور فکر میکردیم. اما طور دیگری اتفاق افتاد.

در ۱۵ اوت، زمانی که طالبان وارد کابل شد، سفیر فنلاند برای تعطیلات به کشورش بازگشته بود. در نیمه شب همان روز، سفارت فنلاند در کابل برای مدت نامعلومی بسته شد.

این دیپلمات فنلاندی گفت، تسلط سریع طالبان بر قدرت همچنین مایه تعجب بسیاری از کارشناسان شد. او گفت: در واقع من هنوز نمیدانم این اتفاق چطور رخ داده است. چون تمایلی برای حمایت از افغانستان وجود داشت.

فنلاند که از سال ۲۰۰۲ در ماموریتهای صلحبانی در افغانستان مشارکت داشته است، با درخواستهای متعددی از جانب افغانهای مهاجر روبرو شده است. به گفته سفیر فنلاند، این درخواستها در وهله نخست از طرف افرادی است که برای کشورش از جمله به عنوان نیروهای امنیتی در سفارتخانه کابل کار میکردند.

در حالیکه دولت فنلاند در ابتدا با تخلیه آنها مخالف بود، اعتراضات بسیاری از جمله از سوی سفیر فنلاند صورت گرفت که این اوضاع را عمیقا تاسف بار میدانست. به دنبال آن وزیر خارجه فنلاند گفت فهرست افراد قابل انتقال گسترش یافته تا شامل ۴۵ نیروی سابق سفارتخانه و اعضای خانواده هایشان و ۸۳ گارد امنیتی و خانواده هایشان شود که در معرض "تهدید واقعی" هستند.

بدین ترتیب مجموع افغانهای قابل انتقال به ۲۹۸ تن رسید که شامل ۱۷۰ نیروی سفارتخانه میشد که در لیست ابتدایی قرار گرفته بودند.    

پیش از این همچنین لوید آستین، وزیر دفاع امریکا گفته بود هیچکس تصور نمیکرد که دولت افغانستان تنها در یازده روز سقوط کند و این تحولات را "بسیار سریع" توصیف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha