• پنجشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400060402975
  • خبرنگار : 71477

آمریکا یک بسته بزرگ کمک‌های اقتصادی و نظامی به ویتنام داد

آمریکا یک بسته بزرگ کمک‌های اقتصادی و نظامی به ویتنام داد

کامالا هریس در سفرهایش به جنوب شرق آسیا سعی کرده به متحدان آمریکا در مورد حمایت از آنها اطمینان دهد. این کشور یک بسته کمک اقتصادی و نظامی به ویتنام را با هدف تقویت روابط بین واشنگتن و هانوی به این کشور اعطا کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی‌بی‌سی، این بسته کمک اقتصادی در سفر کامالا هریس ، معاون رئیس جمهوری آمریکا به ویتنام اعلام شد.

این بسته کمک اقتصادی به ویتنام نشانگر آن است که ایالات متحده و ویتنام بر روابط تلخ و دشوار گذشته خود غلبه کرده و در حال تبدیل شدن به شرکای قابل اعتماد هستند.

آمریکا همچنین بیش از ۲۱ میلیون دلار برای از بین بردن مین‌های زمینی و برای کمک به افراد دارای معلولیت اختصاص داده است.

علاوه بر این، ایالات متحده همچنین سومین کشتی گارد ساحلی آمریکا و تجهیزات نظامی اضافی را در اختیار ویتنام قرار می‌دهد تا به این کشور در دفاع از قلمرو دریایی خود در برابر ادعاهای رقابتی چین کمک کند.

همچنین آمریکا همچنین قول داده است که واکسن کرونا را در اختیار ویتنام قرار دهد.

این سفر کامالا هریس به جنوب شرق آسیا به عنوان مزیتی برای آمریکا به منظور استفاده مجدد از شبکه‌های تجاری آسیا و اقیانوسیه ، پس از خسارت‌های ناشی از خروج ناگهانی آمریکا از پیمان مشارکت اقیانوس آرام در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا تلقی شده است. این منطقه جایی است که رقابت تجاری زیادی بین چین و آمریکا وجود دارد.

آمریکا اخیرا ۲۳ میلیون دوز واکسن را به کشورهای جنوب شرق آسیا اهدا کرد. گفته شده که این امر باعث تعامل بیشتر آمریکا در منطقه شد و خانم هریس با پیشنهاد مشارکت‌های عمیق‌تر در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و افتتاح اولین شعبه منطقه‌ای مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده در هانوی، این تعامل را بیشتر تقویت کرد.

بعضی از تحلیلگران معتقدند که هدف آمریکا از تعامل بیشتر با کشورهای این منطقه این است که با پیشرفت سریع چین در پیشبرد مخابرات و دیگر فناوری‌های پیشرفته خود که موسوم به "جاده ابریشم دیجیتالی" است مقابله کند، به عنوان مثال ، زیرساخت‌های پیشرفته ۵G هواوی که در بسیاری از کشورهای این منطقه غالب شده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین بر تغییر ساختار زنجیره‌های تأمین جهانی فشار می‌آورد تا شرکت‌های آمریکایی را از وابستگی به تعداد کمی از تامین کنندگان تخصصی که بسیاری از آنها در چین هستند، رها کند.

همزمان با اینکه واشنگتن تلاش می‌کند تا شرکای منطقه‌ای را برای موضع‌گیری در برابر نفوذ نظامی و اقتصادی رو به رشد چین متحد کند، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر چین را به قلدری برای همسایگان جنوب شرق آسیایی‌اش متهم کرد؛ این دومین بار طی دو روز است که معاون رئیس جمهوری آمریکا در جریان یک سفر منطقه‌ای، پکن را هدف می‌گیرد.

همچنین به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین نیز دست روی دست نگذاشت و روز چهارشنبه در واکنش آمریکا را به مداخله در امور منطقه‌ای و بر هم زدن صلح متهم کرد.

رسانه‌های دولتی چین اوایل روز چهارشنبه کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا را متهم کردند که قصد دارد با اظهاراتش در سنگاپور دال بر اینکه پکن از تهدید و ارعاب برای حمایت از ادعاهای قلمرویی غیرقانونی‌اش در دریای چین جنوبی استفاده می‌کند، میان چین و کشورهای جنوب شرق آسیا اختلاف بیندازد.

هریس روز چهارشنبه در جریان سخنرانی در هانوی، پایتخت ویتنام گفت، این نیاز وجود دارد که فشاری علیه چین به خاطر ادعاهای دریایی‌اش شکل گیرد و پیشنهاد داد که واشنگتن از ویتنام در حوزه‌های کلیدی از جمله تقویت امنیت دریایی برای موضع‌گیری در برابر اقدامات قهری رو به رشد پکن در دریای چین جنوبی حمایت می‌کند.

هریس در جریان دیدار با "نگوین ژوان پوک"، رئیس جمهوری ویتنام گفت: ما باید راه‌هایی برای تحت فشار گذاشتن و اعمال فشار بر پکن برای تبعیت از کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق دریاها و به چالش کشیدن زورگویی‌ها و ادعاهای دریایی بیش از حد این کشور پیدا کنیم.

یکی از مقامات کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت: هریس به ویتنام سفرهای بیشتر کشتی‌های جنگی و ناوهای هواپیمابر آمریکا، واکسن  و کمک به مقابله با پاندمی کرونا را پیشنهاد داد و آغاز برنامه‌هایی برای کمک به مقابله با تغییر آب و هوا را اعلام کرد.

سفر هفت روزه هریس به سنگاپور و ویتنام بخشی از استراتژی وسیع‌تر آمریکا برای موضع‌گیری جهانی در برابر چین است. چین، ویتنام، برونئی، مالزی، فیلیپین و تایوان ادعاهایی بر بخش‌هایی از آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی دارند؛ دریایی که محل عبور خطوط کشتیرانی مهم است و شامل میادین گازی و مناطق غنی ماهیگیری می‌باشد.

روزنامه دولتی "دیلی چاینا" در مقاله‌ای در واکنش به اظهارات هریس در سنگاپور نوشت: کامالا هریس در حالی که انگشت اتهام را به طرف چین می‌گیرد و چین را به تهدید و ارعاب کردن متهم می‌کند، عمدا دورویی خود در تلاش برای تهدید و ارعاب کشورهای منطقه‌ای برای پیوستن به واشنگتن در برنامه‌اش برای مهار چین را نادیده می‌گیرد.

در ادامه این مقاله آمده است: سخنرانی هریس در سنگاپور حمله‌ای بی‌پایه و اساس به چین بود. به نظر می‌رسد که تنها تعهد آمریکا به جنوب شرق آسیا تلاش‌های بی‌وقفه و اختصاصی‌اش برای ایجاد اختلاف میان کشورهای جنوب شرق آسیا و چین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۲ ۱۰:۱۱

زمانی امریکا و ویتنام در حال جنگ بودند ولی حالا دوستان هم شده اند.دوستی و دشمنی در دنیای سیاست جایی ندارد