• پنجشنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400060403013
  • خبرنگار : 71145

اظهارات الزهار درباره جنگ با اسرائیل، تبادل اسیران، طرح مقاومت و سازشگران عرب

اظهارات الزهار درباره جنگ با اسرائیل، تبادل اسیران، طرح مقاومت و سازشگران عرب

عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: خشم مردمی میدانی اخیر در غزه در راستای فشار بر رژیم صهیونیستی به منظور توقف جرائمش در حق ملت فلسطین است.

به گزارش ایسنا، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: حماس برای جنگ به پا کردن اقدامی نمی‌کند اما تنش در سطح مردمی و میدانی در نتیجه تنگ کردن عرصه بر غزه و نابودی امور زندگی نظیر دستیابی به غذا، آب و برق است.

الزهار حمله جدید اسرائیل به غزه در حال حاضر را بعید دانست و گفت، ارزیابی کلی این است که اسرائیل دست به ماجراجویی جدید نخواهد زد و دور تازه درگیری‌ها قابل اجرا نیست.

این رهبر حماس ادامه داد: اسرائیل تدابیر امنیتی را افزایش داده اما به این نتیجه رسیده‌ایم که هرگز منطقه را وارد جنگ جدید نخواهد کرد در حالی که بعد از پیامدهای ویرانی ناشی از حمله اخیر، اسرائیل در حال ترمیم و بازسازی است.

الزهار عنوان کرد، آنچه در جریان جنگ رخ داد و خساراتی که به اسرائیل وارد شد در تاریخ رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بود.

او ادامه داد، اظهارات اخیرشان اشاره به این داشت که رهبران اسرائیل درک کرده‌اند قدرت و توانایی‌های حماس و مقاومت در طول جنگ تحت تاثیر قرار نگرفت بلکه می‌توانند دستاوردهایی فراتر از قبلی‌ محقق کنند.

این در حالی است که گروه‌های مقاومت اخیرا برنامه‌هایی را در نزدیکی مرزهای شرقی غزه راه اندازی کردند.

او درباره طرح مقاومت تصریح کرد: این حق فلسطینی‌ها در هر مکانی است که از خود به هر وسیله‌ای حمایت کنند. اگر راهکارهای مسالمت‌آمیز شکست بخورند این حق ماست که برای دفاع از سرزمین و مقدسات‌مان مسلح شویم.

الزهار ادامه داد، اسرائیل بمب‌های هسته‌ای دارد آیا منطقی است که فلسطینی‌ها از داشتن اسلحه و تفنگ برای دفاع از خود محروم باشند؟ به خصوص که تشکیلات خودگردان فلسطین این ماموریت را انجام نمی‌دهد و در موضعی اشتباه و مجرمانه تحت عنوان همکاری امنیتی با اسرائیل ایستاده است.

این عضو دفتر سیاسی حماس گفت: طرح حماس همان طرح مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل است نه طرح جنگ. جنگ ابزاری از ابزارهای مقاومت است و حماس از زمان شکل‌گیری در طرح مقاومت مدافع ملت فلسطین بوده است. ما تمایلی به جنگ‌های بی‌هدف نداریم اما خواهان جنگی نهایی برای آزادی سرزمین خود هستیم همانطور که بسیاری از کشورهای تحت استعمار خاک خود را با مقاومت آزاد کردند و ما خود را برای آن آماده می‌کنیم.

او اظهاراتش را این گونه تکمیل کرد: در جریان جنگ اخیر اسرائیل ما توانستیم نمونه‌ای در نحوه وارد کردن درد به دشمن ارائه کنیم و اینکه چطور می‌توانیم فلسطین را در صورت وجود شرایط مناسب آزاد کنیم.

الزهار درباره انتظارش درخصوص حکم‌های محاکم اسرائیلی در قبال خانواده‌های فلسطینی و اخراج‌شان از منازلشان در محله الشیخ جراح قدس اشغالی گفت، این حکم‌ها را سیاسی و جانبدارانه و در جهت طرفداری از سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل می‌داند.

او اضافه کرد: این حکم‌ها را قبول نداریم و در حساب‌گری‌هایمان قرارشان نمی‌دهیم و ما در حق دفاع از مردم فلسطین در کل اراضی اشغالی کوتاهی نمی‌کنیم.

این رهبر حماس درباره مذاکرات مربوط به تبادل اسیران بین اسرائیل و حماس تاکید کرد: تلاش در این باره ادامه دارد و تاکنون به توافق نهایی نرسیده‌ایم.

الزهار تصریح کرد: حماس در راستای تبادل اسیران از طریق مذاکرات و میانجی‌گری مقبول به منظور آزادی اسیران فلسطینی فشار وارد می‌کند.

به گفته او تنها راه آزادی اسیران فلسطینی قرارداد تبادل اسیران نظیر قرارد شلیت در سال 2011 است.

الزهار تاکید کرد: باور حسن نیت اسرائیل باور غلطی است و شکست مداخلات عربی و غربی بدون ورود به مذاکرات تبادل واقعی ثابت شده است. اسرائیل در حال حاضر دست به بازی امنیتی زده و تلاش‌های اطلاعاتی را آغاز کرده و فکر می‌کند می‌تواند بدون هیچ بهایی به اسیرانش دست یابد.

او افزود: ما تلاش می‌کنیم سربازان اسرائیلی را نگه داریم و اگر فرصت دیگری فراهم شود تعداد آنها را بیشتر خواهیم کرد.

او فاش کرد، حماس به میانجی‌گران لیست اسیران فلسطینی که باید آزاد شوند را داده و در راس آنها افراد دارای احکام حبس ابد و حبس‌های سنگین و اسیران بیمار هستند و این لیست نهایی و ثابت است.

الزهار تصریح کرد: با اسیران در داخل زندان برای به روز کردن لیست و تعدیل آن در تماس هستیم.

او از بازگو کردن وضعیت سلامتی سربازان اسرائیلی بازداشت شده در غزه یا گفتن اینکه زنده هستند یا مرده امتناع کرد و گفت، اطلاعاتی در این باره نمی‌دهد.

الزهار در ادامه از تلاش‌های آشتی و نزدیک کردن کشورهای عربی به یکدیگر استقبال کرد و گفت حماس هیچ نگرانی از هرگونه پیامدهای آن ندارد.

عضو دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: تنها مساله مردود از نظر ما احتمال این است که این نزدیک‌ شدن‌ها، کشورهای عربی بیشتری را به ورطه عادی سازی روابط با اسرائیل بکشاند.

الزهار تاکید کرد: هیچ مصلحتی در ادامه قطع روابط بین کشورهای عربی نداریم و تلاش‌های آشتی آنها استقبال می‌کنیم. او ادامه داد، اما در عین حال نمی‌پذیریم که کشورهای عربی حامی ملت فلسطین از تاریخشان برای پیوستن به سازشگران جدا شوند و ابزاری بیشتر برای فشار بر فلسطینی‌ها باشند. بهتر است این کشورها از سازش با اسرائیل دست بردارند و به یاری ملت فلسطین روی بیاورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha