• شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060603990
  • خبرنگار : 50247

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد:

عوارض واکسن‌ با بیماری کرونا اصلا قابل مقایسه نیست

عوارض واکسن‌ با بیماری کرونا اصلا قابل مقایسه نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: عوارضی که برای واکسن‌ها می‌شناسیم با بیماری کرونا اصلا قابل مقایسه نیست، زیرا عوارض واکسن یک در هر چند میلیون است در حالی که کرونا مرگ و میر بسیار بالاتری دارد.

علی بیرجندی‌نژاد، در نشست «آخرین وضعیت کرونا در مشهد» که در کلاب هاوس برگزار شد، درباره طب سنتی و اسلامی اظهار کرد:  دراین‌باره دو دسته مطالب وجود دارد؛ یکی آن گروهی که با مبانی مشخص علمی مثل ماسک زدن، پرهیز از تجمعات و واکسن زدن که اثبات قطعی علمی شده‌اند، مخالف هستند و با این رویه‌های پزشکی مخالف می‌کنند که این موارد نیاز به برخورد جدی قضایی دارد و نظام پزشکی هم باید برخورد کند، اما مطالب دیگر به حوزه درمانی مربوط‌ هستند و مثل هر داروی دیگری، اگر طب و داروی ما مبتنی بر شواهد و مدارک است و ثابت‌شدنی است، باید از مسیر علمی بگذرد و توانمندی خود را از طریق آزمایش‌های علمی اثبات کند. در این صورت نه‌تنها ما بلکه دنیا هم از دستاورد دارویی سنتی ما استقبال می‌کند؛ مانند دانشکده‌های طب سنتی که سراسر دنیا وجود دارد و داروهایشان را آزمایش و نتایج آن را در مقالات منتشر می‌کنند.

وی با انتقاد از پروتکل‌های بهداشتی تصریح کرد: دیده می‌شود که بسیاری از افراد با گفتن «رعایت پروتکل‌های بهداشتی» در مجالس عزا و عروسی شرکت می‌کنند؛ درحالی‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای زمانی است که ما اجبار و الزام به خروج از منزل داریم و برای کارهای غیرضروری رعایت پروتکل‌ها مفهومی ندارد.

در این شرایط از آدم‌ها دوری کنید

در همین رابطه رضا زمانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان این که تجمع ضروری یعنی آب و نان، گفت: به جز مساله آب و نان هیچ چیزی قابل توجیه نیست چون جان انسان در خطر است؛ حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هم سویه دلتا توانایی انتقال دارد و این خطر در فضاهای سربسته بسیار بیشتر است. تفاوتی ندارد که برای دورهمی خانوادگی از خانه خارج می‌شویم یا حضور در رستوران، اتوبوس، مراسم مذهبی و ... ، به هر صورت خطر ابتلا وجود دارد و این بیماری از انسان منتقل می‌شود و تنها زمانی که انسانی در کار نباشد، خطر بیماری وجود ندارد؛ بنابراین در شرایط فعلی تا حد امکان باید از آدم‌ها دوری کرد. 

 باید بین درمان و پیشگیری تعادل برقرار شود

وی افزود: طی یک ماه گذشته وضعیت نسبتا وخیمی در مشهد بود که کماکان هم همان وضعیت ادامه دارد و آثاری از بهبود شرایط ظاهر نشده است. منابع اقتصادی و انسانی ما محدود هستند و درمان درحال بلعیدن این منابع است. بیماران ICU خیلی زیاد شده‌اند. یک بیمار آی‌سی‌یو شاید به اندازه ۱۰۰ بیمار معمولی هزینه داشته باشد و اخیرا هم مساله قارچ سیاه در رسانه‌ها مطرح شده که عارضه بیمارانی است که به صورت طولانی مدت در ICU می‌مانند، داروهای خاص می‌گیرند یا بیماری زمینه‌ای دارند و با ریسک مرگ و میر ۵۰ درصدی باید هزینه سنگینی صرف درمان این بیماران شود که ممکن است این هزینه در دراز مدت با خرج بهداشتی برای ۱۰۰۰ نفر برابری کند؛ بنابراین باید یک تعادل بین بخش درمان و پیشگیری از نظر منابع و امکانات برقرار شود و نباید صرفا با تمرکز بر حوزه درمان پیش رویم.

باید سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم

زمانی با بیان این که کمبود واکسن در هفته گذشته شدت یافته بود، متذکر شد: بسیاری از مراجعه کنندگان به مراکز واکسیناسیون برای دریافت دز دوم واکسن با عدم موجود مواجه شده بودند که این کمبود تا انتهای هفته شدت بیشتری هم یافت و حتی از کادر درمان هم که دنبال واکسن بودند، موفق به دریافت نشدند و از شهرستان‌های اطراف مشهد پییگری می‌کردند. در واکسیناسیون از بعضی از کشورهای هم‌رده عقب‌تر هستیم و این موضوع اهمیت سرعت واکسیناسیون را دوچندان می‌کند. گفته شده تا ۱۵ بهمن‌ماه واکسیناسیون مردم کامل خواهدشد درحالی که این فاصله زمانی خیلی زیاد است و الان تلفات بسیاری داریم و باید سرعت واکسیناسیون تا روزی یک و نیم الی ۲ میلیون تزریق برسد تا بتوانیم پاییز بهتری داشته باشیم. الان وضعیت به گونه‌ای‌ست که اطلاع ندارم اصلا در بخش دولتی جایی برای بستری بیمارانی مانند بیمار قلبی در نظر گرفته شده یا خیر، به هر حال این افراد بیماران معمولی نیستند و نیاز به مراقبت ویژه دارند.

تلاش کردیم خدمت رسانی با مشکل مواجه نشود

علیرضا حیدری بکاولی، متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص وضعیت بیماران غیرکرونایی مثل بیماران قلبی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این که مشکلاتی وجود داشت، اما تلاش کردیم از ابتدای کرونا در بیمارستان قائم سرویس‌دهی به بیماران سکته قلبی با کد ۲۴۷ و مغزی با کد ۷۲۴ به مشکل برنخورد و همکاران ما شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کردند، اما مسلما ما مشاهده می‌کنیم که این وضعیت پیک پنجم باعث شده تا بیمارانی که می‌توانستند وضعیت بهتری از نظر طول عمر داشته باشند مانند بیماران نارسایی‌ها و سکته‌های قلبی، در خدمات‌شان خلل ایجاد شده، چرا که تقریبا کل بیمارستان قائم زیر بار کرونا رفته است.

وی افزود: در ذهن مردم و تصمیم‌سازان باید حساسیت‌هایی ایجاد کرد؛ مثلا فقط نگوییم آمار مرگ و میر روزانه فلان قدر است. آمار غیرمستقیم کرونا اگر به همان اندازه آمار مستقیمش نباشد، کمتر نیست. مرگ و میر افرادی مانند یک بیمار سکته قلبی که به دلیل وضعیتی که برای بیمارستان‌ها پیش آمده می‌ترسد مراجعه کند و یا پس از مراجعه خدمات به اندازه کافی دریافت نمی‌کند، بیماری سرطانی که عمل جراحی لازم دارد و می‌تواند برای بهبود بیماری‌اش خیلی مفید باشد و یا بسیاری از بیماری‌های دیگر هم اعدادی است که روی اعداد روزانه کرونا می‌آید و باید جامعه را به صورت متعادلی که وضعیت روانی‌اش به هم نریزد، نسبت به این اتفاق‌ها حساس کرد. 

مداخله گران درمان نظام سلامت جامعه را تهدید می‌کنند

همچنین ابراهیم پوراکبر از کادر درمان مشهد و عضو هیات مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران در این  جلسه بیان کرد: رعایت پروتکل‌های اجتماعی به مسخره گرفته شده و دیدیم که چه در اعیاد پیش از محرم و چه در مراسم‌های دهه اول محرم، مراسم‌های مذهبی در فضاهای سربسته برگزار شد و نباید فراموش کرد که حتی در فضای سرباز هم امکان آلودگی وجود دارد؛ چرا که به دلیل شیون، اشک و ناله‌ای که در این مراسم‌ها انجام و مسائل تنفسی که تشدید می‌شود، کووید به افراد دیگر منتقل می‌شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مکانی که افراد چندین ساعت کنار هم می‌نشینند و اشک می‌ریزند و فریاد می‌زنند، هیچ معنایی ندارد. اگر ما جامعه علمی هستیم و دغدغه بهداشت و درمان داریم باید به این مسائل بپردازیم و شفاف شود که چرا باید اصلا چنین مراسم‌هایی با مجوز برگزار شود.

وی افزود: اخیرا هم بیمارانی را داشتیم که بیان می‌کردند داروی زیادی برای آنان بنویسیم و بعد که علت را جویا می‌شدیم، این افراد قصد سفر به نجف و کربلا را برای ایام اربعین و... داشتند. پروازهای نجف هم برقرار است درصورتی که به راحتی می‌توان جلوی این ترددها را گرفت. نیاز به عزم ملی وجود دارد که متاسفانه نیست و افراد نظام سلامت باید درخواست دهند. مسئولین دانشگاهی باید مشخص کنند که تا چه زمانی می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم را قلع و قمع کنیم. بازار مداخله گران درمان هم این مدت داغ شده است و با گمراه کردن افکار عمومی نظام سلامت جامعه را به تهدید می‌کشانند. معاونت درمان دانشگاه، دادستانی و نظام پزشکی باید با مداخله‌گران درمان برخورد جدی داشته باشند.

با واکسن زدن رویین‌تن نمی‌شویم

مهرداد مسیحا از دیگر پزشکان حاضر در اتاق نیز از مردم درخواست کرد حتی با انجام واکسیناسیون هم ماسک را از روی صورت‌شان بر ندارند و افزود: لطفا افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند، تصور نکنند رویین تن شده‌اند و ماسک را کنار بگذارند و در تجمعات مختلف شرکت کنند. وظیفه تمام ما این است که اولین واکسنی که در دسترس‌مان قرار گرفت را استفاده کنیم تا به ریشه کن کردن بیماری کمک نماییم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha