• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400060805420
  • منبع : نمایندگی همدان

تنش آبی دامن روستای گردشگری ترخین‌آباد را گرفت

تنش آبی دامن روستای گردشگری ترخین‌آباد را گرفت

ایسنا/همدان روستای گردشگری ترخین‌آباد با حدود ۲۰۰ خانوار و ۵۰۰ نفر جمعیت واقع در سه کیلومتری شهر اسدآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان بوده که در همسایگی روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور واقع شده است این روستا تحت پوشش امور آب و فاضلاب شهرستان قرار ندارد و از طریق لوله‌کشی آب مورد نیاز شرب روستا از قنات و چشمه‌های روستا تأمین می‌شود.

به‌گزارش ایسنا، چندی پیش  اهالی روستا با مشارکت بخشداری ،امور آب و فاضلاب و مشارکت مردم  نسبت به بازسازی و لایروبی  مخزن قدیمی روستا اقدام کردند اما متأسفانه پس از پایان و اتمام کار  با مشکل دیگری مواجه شده‌اند.

  نبود آب کافی به علت اُفت شدید آب از سرچشمه و همچنین اُفت و کاهش  آب چاه منجر به فعالیت چاه روستا تنها  چهار ساعت در روز شده که پاسخگوی مصرف و نیاز  روستا نیست .

برای مرتفع شدن مشکل در کوتاه مدت در همین رابطه امور آب و فاضلاب شهرستان با وجود تحت پوشش نبودن این روستای گردشگری جهادی‌وار در حال آبرسانی با تانکر به این روستا بوده و آب شرب مورد نیاز روستا را تأمین می‌کند تا اینکه بتوانند  با راهکارهایی کوتاه مدت و اورژانسی و راهکارهایی بلند مدت تدبیر و چاره‌ای  برای این روستای گردشگری اندیشیده و مشکل روستا را مرتفع سازند.

بخشدار مرکزی اسدآباد با بیان اینکه روستای ترخین‌آباد  تحت پوشش امور آب و فاضلاب نیست، گفت: علت این امر آن بوده که در سالهای گذشته با وجود تلاش‌ها و تأکید مسئولین، بخشداری و امور آب اهالی این روستا به خاطر عدم پرداخت هزینه‌های انشعاب و لوله‌کشی حاضر نشدند تحت پوشش امور آب و فاضلاب شهرستان قرار بگیرند.

سلیمان نظری دوست افزود: اخیراً  این روستا برای تحت پوشش امور آب و فاضلاب  قرار گرفتن اعلام آمادگی کرده که برای تحت پوشش قرار گرفتن ،امور آب و فاضلاب شهرستان نیاز به تأمین اعتبار این طرح را دارد.

وی با بیان اینکه آب شرب روستای ترخین‌آباد در طول سال‌های گذشته  از چشمه‌های  طبیعی روستا و چاه آب دستی (انسان ساز)تأمین می‌شد، تصریح کرد: اخیراً به دلیل کاهش نزولات و بارندگی و نیز خشکسالی‌ها  چاه و چشمه‌های طبیعی روستا با اُفت آب مواجه شده و آب موجود پاسخگوی نیاز اهالی نیست.

نظری دوست ادامه داد:با توجه به افت و کاهش آب چشمه و چاه  ترخین آباد اخیرا امور  آب و فاضلاب شهرستان برای حل مشکل  با همکاری بخشداری و مشارکت  اهالی روستا و دهیاری نسبت به بازسازی منبع قدیمی روستا  اقدام کردند اما به دلیل خشکسالی و افت آب چاه متأسفانه بازسازی منبع قدیمی نیز گره از مشکل باز نکرد و این روستا با افت آب مواجه است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ روز است که این روستای با مشکل افت آب مواجه شده و از طریق امور آب و فاضلاب شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود، بیان کرد:  فعلا دربرنامه کوتاه مدت مقرر شده تا با اضافه کردن تانکرهای آبرسانی، نیاز آب روستا مانع کمبود آب در روستا شویم .

نظری دوست یاد آور شد: در برنامه بلند مدت روستای ترخین‌آباد تحت پوشش امور آب و فاضلاب شهرستان قرار خواهد گرفت که البته برای این اقدام امور آب و فاضلاب شهرستان نیازمند اعتبار بوده و اعتبار مورد نیاز طرح را باید تأمین کند.

وی با تأکید بر صرفه‌جویی مردم در مصرف آب خاطرنشان کرد: آب شرب تخلیه شده در مخزن روستا برای آبیاری سبزی و صیفی جات ... نبوده و لازم در این رابطه اهالی روستا اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد هم با اشاره به کاهش ۴۸ درصدی بارندگی، اظهار کرد:رخشکسالی و کاهش بارندگی‌ها موجب از دست رفتن بسیاری از چشمه‌ها شده و در سال‌جاری بسیاری از شهرها با تنش آبی مواجه شده‌اند که شهرستان اسدآباد هم از این امر مستثنی نیست.

علی اکبر رحمانی با اشاره به روستای گردشگری ترخین‌آباد، اظهارکرد: این روستا تحت پوشش امور آب و فاضلاب شهرستان قرار ندارد و  بابت خدماتی که به این روستا ارائه می ‌دهیم هیچ‌گونه دریافتی نداریم  اما با وجود آن در هرگونه از مواقع که نیاز بوده حمایت لازم از این روستا را داشته‌ایم و هیچ‌گونه مضایقه‌ای نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این روستا با  مشکل کم آبی و افت آب چشمه‌ها  و چاه روستا در طی چندین روز گذشته مواجه شده و آب روستا نیز از این چشمه‌ها و چاه تأمین می‌شود، تصریح کرد:با وجود تحت پوشش نبودن روستای ترخین‌آباد ، ابتدای امسال چاه این روستا را تجهیز و نسبت به تعویض پمپ چاه و راه‌اندازی آن با اعتباری افزون‌بر ۷۰ میلیون تومان از محل اعتبارات جاری اقدام کردیم.

رحمانی  یادآور شد: در رابطه با  گرفتگی خط انتقال آب چشمه روستا  و گرفتگی مخزن آب روستا اهالی ترخین‌آباد خواستار لوله بودند که  در این رابطه نیز حدود ۲۰۰ متر لوله در اختیار آنان قرار داده شد.

رحمانی خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده امور آب و فاضلاب شهرستان برای روستای ترخین‌آباد تقبل کل  مصالح و سیمان و بلوک، ماسه ..برای تعمیر و بازسازی ریزش سقف مخزن آب روستا بوده است.

وی اظهار کرد: اهالی روستا بعد از این اقدامات اعلام کردند که چشمه‌ای که  آب آن به مخزن اول روستا  وارد می‌شود آب ندارد و مخزن در مدار نیست که در همین رابطه امور آب و فاضلاب شهرستان اقدام به آبرسانی به این روستا از طریق تانکر کرده است.

رحمانی با بیان اینکه روزانه یک تانکر آب رایگان داخل مخزن روستا تخلیه می‌شود ،گفت: اهالی روستا درخواست داده‌اند که این میزان آب پاسخگوی نیاز اهالی نیست که در همین رابطه نیز طی جلسه‌ای با بخشدار مرکزی شهرستان مقرر شد با افزایش تانکرها نسبت به مرتفع شدن  خواسته اهالی اقدام شود.

وی ادامه داد : علاوه بر روستای ترخین‌آباد در حال حاضر امور آب و فاضلاب شهرستان  پنج روستای دیگر و نیز به‌صورت متفرقه جاهای دیگری چون گردنه اسدآباد   را نیز از طریق تانکر آبرسانی می‌کند.

این فرد مسئول با بیان اینکه آب رایگانی که برای روستای ترخین آباد تخلیه می‌شود برای امور آب و فاضلاب شهرستان دارای هزینه بوده و این روستا تحت پوشش امور آب و فاضلاب شهرستان نیست اما با وجود آن امور آب شهرستان از هیچ تلاشی برای این روستا مضایقه نکرده است، گفت: شبکه‌های آبرسانی روستا فرسوده بوده و بازسازی و نوسازی شبکه آبرسانی روستا به اعتباری افزون‌بر شش میلیارد تومان نیاز خواهد داشت و در حال حاضر  اولویت ما در این روستا تأمین آب پایدار بوده و به همین منظور نیاز به تحویل زمین توسط اهالی روستا  و جانمایی برای حفر چاه عمیق  جدید خواهد بود.

رحمانی با بیان اینکه صددرصد شهر اسدآباد و آجین و ۷۴روستای شهرستان به غیر از ۲۸ روستا تحت پوشش خدمات آبفا قرار دارند، یادآور شد: در حال حاضر امور آب و فاضلاب شهرستان اسدآباد دارای ۳۳هزار و ۵۰۰ اشتراک بوده که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ مشترک در شهر و ۱۲هزار مشترک در روستاست.

دهیار روستای ترخین‌آباد هم گفت: با پیگیری  مسئولین شهرستان مقرر شد تا زمان احداث مخزن جدید و لوله کشی دوباره  تمامی محلات روستا و  نصب کنتور (به منظور تحت پوشش اداره آب قرار گرفتن) مخزن و منبع قدیمی روستا طی دو مرحله لایروبی، تعمیر و بازسازی و نیز لوله‌های آسیب دیده  تعویض  شود که این امر به انجام رسید.

نادر احسانی با بیان اینکه متاسفانه اکنون که اجرای طرح فوق در مراحل پایانی خود قرار گرفته با معضل دیگری برای آب رسانی روستا مواجه شده‌ایم ، افزود: نبود آب کافی به علت افت شدید آب از سرچشمه و همچنین افت و کاهش  آب چاه منجر به فعالیت روزانه تنها چهار ساعت چاه شده که پاسخگوی مصرف روستا نیست.

وی  تصریح کرد:به ناچار با چنین وضعیتی از  بخشداری و اداره آب درخواست شد تا  با تانکر برای جبران کمبود آب روستا اقدام شود و در حال حاضر به صورت متناوب و یک روز در میان این امر انجام می گیرد اما متاسفانه با توجه به مصرف بیش از حد و غیر متعارف آب رسانی موجود  با تانکر  باز هم پاسخگو نیست و مشکل اهالی روستا در صورت مصرف غیر متعارف مرتفع نخواهد شد و باید اهالی روستا هم با رعایت مصرف بهینه همکاری لازم در وضعیت موجود داشته باشند.

احسانی یاد آور شد: از اهالی روستا تقاضا داریم در استفاده از آب نهایت صرفه‌جویی را داشته و از هدر دادن آب و یا از آبیاری باغچه و حیاط منزل و یا بیرون از منزل را صادقانه کنار گذاشته و بپذیریم که خشکسالی است و تأمین آب با مشکلات بسیاری مواجه  است .

وی با تاکید بر اینکه وظیفه همه ماست  که از تاسیسات بیت المال  صیانت کرده  و در مسیر انتقال آب  از سرچشمه تا روستا اگر در صورتی  جایی آسیب عمدی و یا سهوی دیده به اطلاع  اعضای شورای اسلامی رسانده و شورای اسلامی نیز با تصمیمات خود دهیاری را در جریان می گذارد ، تا خدمتگزار اهالی روستا باشیم و  با همیاری و همکاری در جهت رفع آن  مشکل اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا ، در حالی که در  مرتفع کردن مشکل تنش آبی روستای گردشگری ترخین‌آباد مسئولین امر و دستگاه‌های مرتبط و  غیر مرتبط صادقانه پای کارند باید اهالی روستا نیز  با رعایت الگوی مصرف ارزش این مایه حیات را بدانند و از هدر رفت آن خودداری کنند و روستای گردشگری ترخین‌آباد را به روستایی خالی از سکنه مبدل نسازند.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha