• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400060805726
  • خبرنگار : 71477

تلاش جناح‌های رقیب در حزب حاکم فیلیپین برای برکناری دوترته از ریاست حزب

تلاش جناح‌های رقیب در حزب حاکم فیلیپین برای برکناری دوترته از ریاست حزب

اختلاف و دعوا میان جناح‌های رقیب در حزب حاکم فیلیپین روز یکشنبه زمانی بالا گرفت که گروهی به رهبری امانوئل پاکیائو، ستاره ورزش بوکس تلاش کرد تا رئیس جمهور را از نقشش به عنوان رئیس حزب برکنار و کندیدای مورد نظر خود را جایگزین کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، طرفداران رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین ضمن امتناع از به رسمیت شناختن این تصمیم، گفتند، دوترته همچنان رئیس حزب حاکم است و جناح دیگر "مدعیان تاج و تخت و مدعیان توجه" هستند.

در آستانه انتخابات ماه مه، پاکیائو، دوترته و طرفداران‌شان تلاش کرده‌اند تا با انتخاب یکجانبه اعضای خودشان برای نقش‌های رهبری حزب، کنترل حزب حاکم "حزب دموکراتیک فیلیپین-قدرت مردم" موسوم به PDP-Laban را در دست بگیرند.  

جناح تحت رهبری دوترته اخیرا پاکیائو را از سمت خود به عنوان رئیس حزب حاکم برکنار کرد اما پاکیائو از کناره‌گیری از این سمت امتناع کرد.

اختلاف میان این دو مرد در ژوئن سال جاری میلادی بالا گرفت، هنگامی که پاکیائو از موضع دوترته در مورد مناقشه قلمرویی فیلیپین با چین پیرامون دریای چین جنوبی انتقاد کرد و دوترته نیز از دانش "سطحی" پاکیائو در حوزه سیاست خارجی انتقاد کرد.

پاکیائو و متحدانش در حزب حاکم سناتور "آکوئیلینو کوکو پیمنتل" را به عنوان رئیس حزب انتخاب کردند.

این در حالی است که متحدان دوترته از به رسمیت شناختن انتخاب پیمنتل امتناع کرده و در بیانیه‌ای گفتند: رودریگو دوترته، رئیس حزب حاکم است. او همچنان رئیس حزب حاکم است و در این سمت نیز باقی خواهد ماند.

هفته گذشته رئیس کمیسیون انتخابات فیلیپین اعلام کرد که بر اساس اسناد و مدارک و قانون این حزب تصمیم خواهد گرفت که کدام جناح نماینده مشروع حزب حاکم خواهد بود.

دوترته که از سال ۲۰۱۶ میلادی زمام امور کشور در فیلیپین را برعهده دارد، هفته گذشته اعلام کرد که زیر پرچم حزب PDP-Laban برای سمت معاونت ریاست جمهوری در انتخابات مه ۲۰۲۲ نامزد خواهد شد. براساس قانون اساسی فیلیپین یک رئیس جمهور تنها می‌تواند برای یک دوره شش ساله رهبری کشور را در دست داشته باشد.

حزب حاکم قرار است در تاریخ هشت سپتامبر (۱۷ شهریور) یک کنوانسیون ملی برگزار کند که انتظار می‌رود در آن کریستوفر بانگ، معاون دوترته را به عنوان نامزد ریاست جمهوری‌اش تایید کند.

پاکیائو تاکید کرد که ماه آینده اعلام می‌کند که برای ریاست جمهوری نامزد می‌شود یا خیر.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha