• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400060806029
  • خبرنگار : 71145

کنفرانس الجزایر درباره لیبی با تاکید بر اخراج مزدوران و نیروهای خارجی

کنفرانس الجزایر درباره لیبی با تاکید بر اخراج مزدوران و نیروهای خارجی

وزیر خارجه الجزایر کنفرانس کشورش درباره لیبی را افتتاح کرد و گفت، حضور نجلا منقوش وزی خارجه لیبی در این کنفرانس شاخصی بر پیشرفت در روند سیاسی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر امروز، دوشنبه در افتتاحیه این کنفرانس تاکید کرد: راه حل تنها از طریق لیبی - لیبی با حمایت جامعه جهانی در راس آنها کشورهای هم‌جوار ممکن است.

او خاطرنشان کرد: از مشارکت سه هیئت اصلی یعنی سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در این کنفرانس استقبال می‌کنیم. کشورهای ما به صورت گروهی و انفرادی با باور ایفای نقش کشورهای هم‌جوار در حل بحران لیبی مشارکت دارند.

لعمامره تاکید کرد، کشورهای هم‌جوار نیز از پیامدهای امنیتی لیبی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و متاسفانه حوادث بسیار این مساله را نشان داده است. امنیت و ثبات لیبی موجب امنیت و ثبات همه ماست.

وزیر خارجه الجزایر گفت، لیبی باثبات اساس امنیت و هم‌افزایی اقتصادی در منطقه است. باید با وقایع لیبی به شکل پیش‌دستانه و درنظر گرفتن داده‌هایی که اذهان جهانی را درگیر می‌کند، تعامل کنیم. این نشست با هدف تاکید بر قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز کنفرانس برلین برگزار شده است.

او افزود: مرحله کنونی در تاریخ لیبی همبستگی مطلق و کارآمد ما را برای یاری به ملت لیبی با حفظ حاکمیت و توانمندی‌های آن و منع مداخلات خارجی می‌طلبد.

رئیس دستگاه دیپلماسی الجزایر نسبت به پیامدهای بحران لیبی بر منطقه هشدار داد و نیروهای خارجی را به تلاش برای برهم زدن توازنات بین‌المللی برای سوء استفاده از لیبی متهم کرد.

او درباره خطر این مساله بر امنیت لیبی و کشورهای منطقه و طرح‌های برخی قدرت‌های بیگانه برای تقویت برخی نفوذ خود در لیبی و استفاده از خاک این کشور به عنوان زمینه‌ای برای تغییر توازنات جهانی در این منطقه حساس هشدر داد.

وزیر خارجه لیبی گفت، روند صلح لیبی مستلزم آن است که مزدوران و نیروهای بیگانه از این کشور خارج شوند.

المنقوش: مداخله‌های ویرانگر در لیبی اختلافات را تعمیق می‌بخشند

نجلا المنقوش، وزیر خارجه لیبی گفت، مداخلات ویرانگر در کشور از سوی کشورهای دیگر اختلافات را تعمیق می‌کند و به درگیری‌ها دامن می‌زند.

او در سخنرانی در این کنفرانس که وزیران خارجه مصر، سودان، چاد، تونس، مالی و نیز وزیر خارجه کنگو حضور داشتند گفت: لیبی امروز از طریق مسیر دموکراتیک خود از هیچ تلاشی برای همزیستی جهانی مضایقه نمی‌کنیم.

او اشاره کرد: لیبی به اولین شایستگی ملی از رهگذر دولت ملی دست یافته است.

المنقوش نسبت به ایجاد مشارکت استراتژیک با کشورهای هم‌جوار ابراز امیدواری و تاکید کرد، دولت متحد از مرحله متحد سازی تمام موسسات ملی عبور کرده است.

وزیر خارجه لیبی افزود: ما نیاز به امنیت و اطمینان بخشی در سراسر لیبی داریم و آشتی ملی را تا رسیدن به دیدگاهی واحد نسبت به آینده لیبی ایجاد می‌کنیم و دیدگاه لیبی به سمت ثبات در زمینه‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی است.

ابوالغیط: خروج نیروهای بیگانه از لیبی مورد توافق قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی است

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در نشست وزیران خارجه کشورهای هم‌جوار لیبی در الجزایر گفت: خروج نیروهای خارجی از لیبی اصلی است که گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بابت آن توافق کرده‌اند.

او در این نشست بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از لیبی تاکید کرد و در عین حال گفت باید امنیت کشورهای هم‌جوار لیبی کاملا رعایت شود.

فرستاده سازمان ملل بشارت طرح خروج نیروهای مزدور و استقرار ناظران آتش‌بس را داد

یان کوبیس، فرستاده سازمان ملل به لیبی گفت، کشور غنی از نفت به زودی شاهد استقرار ناظران آتش‌بس با آغاز طرح خروج نیروهای مزدور خواهد بود.

فرستاده سازمان ملل در سخنرانی خود تصریح کرد: جامعه جهانی و موسسه بین‌المللی آماده یاری به لیبیایی‌ها برای خلع سلاح است.

او اضافه کرد، کمیته نظامی مشترک ۵+۵ در صدد آغاز طرح خروج مزدوران و نیروهای بیگانه به شکل تدریجی از لیبی و با مشورت شرکای بین‌المللی است و باید کشورهای هم‌جوار به این روند وارد شوند.

کوبیس توضیح داد، مزدوران و نیروهای خارجی باعث نگرانی گسترده برای لیبی و کشورهای منطقه از جمله کشورهای هم جوار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha