• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400060806083
  • خبرنگار : 71145

پلیتیکو: پنتاگون از حمله به اطراف فرودگاه کابل ساعاتی قبل از وقوعش مطلع بود

پلیتیکو: پنتاگون از حمله به اطراف فرودگاه کابل ساعاتی قبل از وقوعش مطلع بود

پلیتیکو امروز، دوشنبه از اسناد محرمانه مربوط به نشست پشت درهای بسته فرماندهان نظامی آمریکا پرده برداشت که نشان می‌دهد ۲۴ ساعت قبل از وقوع دو انفجار در اطراف فرودگاه کابل فرماندهان ارشد پنتاگون نشست روزانه خود را برای بررسی اوضاع نابسامان افغانستان برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از این روزنامه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از حمله خونباری که نزدیک فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در روز پنج‌شنبه رخ داد ساعاتی قبل از وقوع آن مطلع بود.

این روزنامه در شماره امروز، دوشنبه خود اسناد محرمانه‌ای را فاش کرد که از نشست‌های پشت درهای بسته فرماندهان نظامی آمریکا درز یافته بودند.

در این اسناد آمده، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود خطاب به بیش از ۱۰ فرمانده وزارتخانه گفته آماده حادثه‌ای هست که مفری از آن نیست و قربانیان زیادی به همراه خواهد داشت.

در این اسناد محرمانه آمده است، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا داده‌های اطلاعاتی مهم را به اطلاع آنها رساند که اشاره به برنامه‌ریزی داعش برای حمله‌ای پیچیده داشتند.

در عین حال فرماندهان نظامی که از کابل صحبت می‌کردند، در تماس‌های تلفنی از کابل گفتند دروازه شرقی "آبی" منتهی به فرودگاه بیشتر در معرض خطر است و براساس اطلاعات محرمانه، آستین تصریح کرد در این باره تصور نمی‌کند مردم میزان خطر حضورشان را در این مکان بدانند.

در تماس ویدیوی با کابل در ساعت چهار عصر  و ۱۲:۳۰ دقیقه به وقت کابل در روز پنج‌شنبه فرماندهان نظامی طرح مفصلی از بستن دروازه آبی در اواسط پنج‌شنبه ارائه کردند اما آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند این دروازه برای مدت بیشتری جهت خروج نیروها و شهروندان انگلیسی مستقر در هتل بارون باز بماند. نیروهای آمریکایی تا ساعت شش عصر همچنان دروازه آبی را برای ورود افراد به داخل فرودگاه باز گذاشته بودند یعنی زمانی که عامل انتحاری خودش را منفجر کرد.

این روزنامه در گزارش خود به ملاحظات محرمانه درباره سه تماس جداگانه قبل از حمله و گفت‌وگوها با مقامات دفاعی درباره جزئیات بحث‌ها استناد کرده است. این مجله تصمیم گرفت پرده از این بیانات و بحث‌های پنتاگون بردارد تا بر عملیات جاری در فرودگاه تاثیری نگذارد. از طریق یک مسؤول دفاعی و از طریق گفت‌وگوهای مفصل بین سطوح عالی در داخل فرماندهی پنتاگون صحت‌ مکالمات تایید شد. هشدار مسؤولان میدانی و به صدار درآوردن زنگ خطر و مقدمات حملات احتمالی در چارچوب ۲۴- ۴۸ ساعت روشن بود و این پیش‌بینی دقیق بود. در بیانیه جان کربی، سخنگوی پنتاگون در اعتراض به این گزارش آمده است، این قصه اطلاعات محرمانه و اظهارات داخلی بسیار حساس را به شکل غیرقانونی فاش کرده است.

او اظهار کرد: به محض اینکه وزارتخانه این گزارش را شنید با پلیتیکو تماس گرفت که این اطلاعات را منتشر نکند زیرا نیروهای آمریکایی و عملیات را به خطر می‌اندازد. ما این عملیات پرده برداری غیرقانونی از اطلاعات محرمانه را محکوم می‌کنیم و مخالف انتشار داستان فرودگاه در شرایطی هستیم که روند خروج تمام نشده است. 

یک مسؤول دفاعی دوم گفت، اطلاعات درباره تهدید علیه فرودگاه کابل از طریق تماس‌های فرماندهی بررسی شد و کاخ سفید این تهدیدات را جدی گرفت و از هرگونه اقدام مناسب فرماندهی اعلام حمایت کرد. او اظهار کرد: مدیریت کوچکی از واشنگتن برای منع حمله وجود نداشت.

مسؤول مذکور افزود: تدابیر شامل ممانعت از حمله از طریق بستن دو دروازه فرودگاه به شکل دائم و اطلاع به نقاط بازرسی طالبان درباره تهدید احتمالی و درخواست برای جدی گرفتن عملیات تفتیش و ممانعت از حرکت خودروها از طریق دروازه‌ها و صدور دستور به آمریکایی‌ها برای آگاهی نسبت به خطر مورد نظر بود. ما تدابیر برای حمایت از نیروها و افرادی که قصد ترک کشور داشتند را لحاظ کردیم و تلاش مهمی برای رهایی از تهدید قطعی دشمن وجود نداشت. آستین روز چهارشنبه اعلام کرد، تهدیدات ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده افزایش می‌یابند و دستوراتی به تیم خود داد تا روی خروج شهروندان آمریکایی از کابل تمرکز کنند. نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف در روز قبل ۱۹ هزار تن را از کابل خارج کرده بودند.

آدمیرال پیتر واسلی فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و ژنرال کریستوفر دوناهو، فرمانده یگان ۸۲ حامل چتربازان از فرودگاه کابل برای ارائه اطلاعات درباره تهدیدات تماس گرفتند و گفتند، در کنار دروازه آبی دروازه جنوبی و غربی نیز در معرض خطر هستند. طبق اظهارات مکتوب مشخص نیست آن دو با چه کسی صحبت کرده‌اند. در بحث‌های انجام شده دوناهو و واسلی از گام‌های بیشتری که طالبان باید در خارج از فرودگاه لحاظ می‌کرد صحبت کردند. به گفته یک مقام دفاعی، طی عملیات خروج طالبان منع آمد و شد در نظر گرفت و حضورش در اطراف فرودگاه را برای کمک به آمریکایی‌ها و جهت تامین امنیت بیشتر کرد. اما فرماندهان نظامی که در این مکالمات شرکت داشتند از نبود همکاری طالبان ناامید شدند و گفتند، افراد حق خروج دارند.

طبق اطلاعات، اگر کسی قصد خروج داشت از طالبان خواسته شد آنها را به آمریکایی‌ها اطلاع دهد. تیم دفاعی همچنان با طالبان در تماس بودند تا مشکلات پیچیده را حل کنند. ما (نیروهای آمریکا) در اکثر مواقع موفق شدیم اما این به آن معنا نیست که با همین مشکلات در ساعات و روزهای آینده مواجه نشویم.

بعد از پایان دیدار صبح روز چهارشنبه آستین دیداری با فرانک مک کنزی فرمانده نیروهای مرکزی و کولین کال مسؤول سیاست پنتاگون برگزار کرد. آستین نسبت به تهدید حتمی ابراز نگرانی کرد. مک‌کنزی در مقر خود به حرف‌های آستین گوش داد که می‌گفت: ما باید گوش دهیم زمانی که مسؤول سابق نیروهای عملیات ویژه و فرمانده نیروهای سیل می‌گویند وضعیت بسیار خطرناک است. مک‌کنزی افزود: آمریکایی‌ها هیچ راهی جز اعتماد به طالبان برای تامین امنیت روند خروج ندارند و پیش‌بینی کرد این گروه آماده کمک به آمریکایی‌ها در صورتی که اقامت‌شان در کابل طولانی شود، نخواهد بود و حتی اگر تهدیدات داعش افزایش یابد. مسؤولان آمریکایی دلیلی نیافتند که متصور شوند همکاری بین داعش و طالبان وجود دارد زیرا آنها دشمنی بسیاری با هم دارند.

مک‌کنزی گفت، طالبان قدرت حمایت از ما و یاری به ما در پیگیری شهروندان آمریکایی و غیره را دارند و ما اشاراتی را ملاحظه کردیم. ما نیاز به توافق با طالبان برای پیگیری اهداف‌ اصلی‌مان برای خارج کردن شهروندان آمریکایی داریم. او خاطرنشان کرد: ما همه را خارج نمی‌کنیم و قادر به آن نیستیم ما ۹۰ تا ۹۵ درصد را خارج می‌کنیم. مشخص نیست منظور شهروندان آمریکایی بوده یا همه.

بعد از پایان دیدار صبح مسؤولان آمریکایی برای بستن دروازه‌ها اقدام کردند و با طالبان برای عبور افرادی که تمایل به خروج داشتند همکاری کردند و اطلاعات امنیتی برای هدف گیری داعش خراسان افزایش یافت. در ساعت چهار عصر تیم آستین و تصمیم‌گیران فرماندهی مرکزی در کابل نشست سوم را برگزار کردند تا مقدمات ارائه اطلاعات جدید به وزیر در عصر را آماده کنند. واسلی نیز گفت، برای بستن دروازه آبی تلاش می‌کند و به شکل دائم دروازه شمالی و شرقی بسته شد اما دروازه جنوبی و غربی همچنان باز ماند. واسلی افزود: قصد داریم دروازه آبی را عصر پنج شنبه ببندیم. اما برای متوقف نشدن خروج انگلیسی‌ها از هتل بارون این دوازه بسته نشد. انگلیسی‌ها هنوز به دروازه نرسیده بودند که دو انگلیسی در این حمله تروریستی کشته شدند.

انفجارهای انتحاری در یکی از دروازه‌های فروگاه کابل که داعش مسؤولیتش را برعهده گرفت منجر به مرگ ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۲۰۰ شهروند افغان شد که در مکان انفجار به امید ترک کشورشان پس از تسلط طالبان بر خاک این کشور بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha