• دوشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400060806162
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بسته حمایتی اهالی فرهنگ و هنر آماده می شود

بسته حمایتی اهالی فرهنگ و هنر آماده می شود

ایسنا/اصفهان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم تمرکز زدایی از پایتخت، آغاز واکسیناسیون سراسری هنرمندان، تخصیص بسته‌های حمایتی برای اصحاب فرهنگ و هنر، اهمیت ملی شدن صنعت نشر و نیز، حمایت از خبرنگاران توضیحاتی را بیان کرد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، در نشستی که امروز (دوشنبه_هشتم شهریورماه) با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان اصفهان در اتاق بازرگانی داشت، گفت: خدا را شاکرم که در روزهای اول فعالیتم در وزارتخانه، به شهر خودم اصفهان آمدم. اصفهان، شهری است که خاکش آغشته به فرهنگ و هنر است و همواره همچون یک «هاب» فرهنگی بزرگ در ایران عمل کرده است.

وی یادآور شد: تاریخ غنی فکری و فرهنگی موجود در اصفهان در هیچ کجای ایران وجود ندارد. اصفهان به تنهایی می‌تواند تمام نیازمندی‌های ارزی کشور را برطرف کند و برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تصریح کرد: آبان ۱۳۸۸ با پیگیری‌های زیاد، مصوب شد که اصفهان «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران» باشد و معتقدم که اصفهان در حوزه‌های مختلف فرهنگ‌ و هنر، مثل چشمه جوشانی بوده که همه کشور را سیراب کرده است.

اسماعیلی در ادامه توضیح داد: نگاه ما به حوزه فرهنگ، نگاه عام است و همه بخش‌های فرهنگی و هنری در دولت مردمی قابل‌توجه است.

وی خاطر نشان کرد: ما در این دوره قائل به انحصار نیستیم و دولت وظیفه تصدی‌گری ندارد؛ ما فضا را تسهیل خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم در پایان این چهار سال، رشد محسوسی در تولید محصولات فرهنگی و هنری اتفاق بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به هنرمندان گفت: بدانید که در دولت مردمی، تمام همتمان تلاش برای ایجاد بستر مناسب به‌منظور رشد فضای فرهنگی کشور خواهد بود و شهرهایی مثل اصفهان پیشتاز این بسترسازی هستند.

وی با اشاره به بازدید خود از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، اظهار کرد: امروز به هنرستان هنرهای زیبا رفتم تا ضمن احترام به اساتید هنری اصفهان، به اهالی هنر اطمینان بدهم که ما از حوزه فرهنگ و هنر دفاع می‌کنیم.

اسماعیلی، با تأکید بر لزوم تمرکز زدایی، افزود: سعی می‌کنیم تا از گروه‌های نخبه در هر حوزه و از اصحاب هنر و اندیشه در هر شهر استفاده شود و در واقع می‌کوشیم تا از معدل نخبگی کشور جهت پیشرفت حوزه فرهنگ و هنر استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما معتقدیم باید درها را باز کرد. اصفهان برای من مهم است و شنیدن حرف‌های نخبگان در اینجا برای من آموزنده است و باید ارتباط با تهران فراهم باشد.

وی ادامه داد: اصفهان خودش یک تهران است؛ آقای حداد عادل همیشه به من می‌گوید اصفهانی‌ها هنوز فکر می‌کنند اصفهان پایتخت ایران است و من می‌گویم درست است، همین‌طور هم هست، در همه حوزه‌ها اصفهان این قابلیت را دارد و البته ما از جریان فرهنگی هنری در کشور به‌صورت گسترده استقبال خواهیم کرد.

 اسماعیلی یادآور شد: زمانی که آقای رئیسی پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد را به من دادند، گفتم می‌ترسم با توجه به عمق مشکلات اقتصادی که امروز در کشور وجود دارد، تصویر دولت شما فقط مسائل اقتصادی و مسکن باشد اما شما شخصیت فرهنگی هستید و حتماً باید این دوره، دوره مشعشع فرهنگی-هنری باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا، رشته‌های هنری به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفتند؛ فروش سینماهای کشور در سال ۹۹ شاید به یک بیستم افت کرد، رشته‌های هنری دیگر نیز نظیر تئاتر و موسیقی از این شرایط مستثنا نبودند و همه آسیب‌دیده‌اند. ما قطعاً این موارد را در دستور کار داریم.

اسماعیلی خبر داد: از امروز واکسیناسیون سراسری ۸۳ هزار نفری هنرمندان آغاز شده است. این کار به ما اجازه می‌دهد که فعالیت‌های حوزه فرهنگی هنری را به ریل خود برگردانیم و امیدواریم در نیمه دوم سال با کنترل شرایط کرونا و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌ها، به‌تدریج فضای فرهنگی هنری کشور را آماده کنیم.

وی درباره تخصیص بسته‌های حمایتی برای اهالی فرهنگ و هنر گفت: معاونین وزارتخانه را موظف کرده‌ام تا جلسه آینده دولت، بسته حمایتی اهالی فرهنگ و هنر را آماده کنند و از آقای رئیس‌جمهور هم قول گرفته‌ام تا در گام اول، این موضوع به تصویب دولت و ستاد ملی کرونا برسد که حمایت‌های جبرانی را برای آسیب‌هایی که به اصحاب فکر و فرهنگ و هنر وارد شده به عمل آوریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران افزود: دولت با برنامه کاملی که این وزارتخانه ارائه می‌دهد، در بخش فرهنگ ‌و هنر جهش قابل‌توجهی را شاهد خواهد بود.

اسماعیلی، همچنین توضیح داد: مسائلی از حرف‌های منقطع شده منتشر شده و من همه انتقادات برخاسته از این اشتباهات را به دیده احترام نگاه می‌کنم و تلاش می‌کنم فضای انس و دوستی را در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کنم.

وی با اشاره به تلاش برای «ملی شدن صنعت نشر» تشریح کرد: یکی از برنامه اعضای وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم، رسیدگی به صنعت چاپ است؛ در این خصوص با متخصصین این حوزه مشورت شده، برنامه‌ها آماده است و به دنبال تفاهم‌نامه‌هایی برای اجرایی کردن این برنامه‌ها با مشارکت حوزه‌های فناوری دولت، صنعت، معدن و تجارت و... هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران درباره وضعیت خبرنگاران گفت: خبرنگاران و عکاسان، همکاران زحمت‌کش و مظلوم ما هستند، آن‌ها جلوی چشم هستند ولی کمتر دیده می‌شوند، من از آقای معتمدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان این توقع را دارم که طرح‌های علمی و دقیقی در جهت حمایت از این اهالی داشته باشند. توقع جدی من این است که برنامه‌های دقیق و جزئی مطرح شود و نه برنامه‌های کلی.

اسماعیلی، در پایان با بیان اینکه «مطالبه حق همه اهالی فرهنگ و هنر است»، اظهار کرد: معاونین این وزارتخانه، در بخش‌های مختلف، از چهره‌های آشنا و اهالی همان حوزه‌ها خواهند بود و وظیفه هر کدام مصاحبت با اهالی فرهنگ و هنر و ایجاد برنامه‌های عملیاتی است. در این صورت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمام قد از تمام این برنامه‌ها دفاع و آن‌ها را اجرایی می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha