• سه‌شنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400060906648
  • خبرنگار : 50401

پیروزی جامعه در گرو عمل به عدالت است

پیروزی جامعه در گرو عمل به عدالت است

ایسنا/قم استاد دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به مقوله عدالت طبق نظر علامه حکیمی  بیان کرد: ایشان همواره بر رعایت عدالت در تمام امور جامعه تاکید داشت و پیروزی جامعه را در گرو عمل به عدالت می دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار در نشست علمی واکاوی اندیشه های علامه محمدرضا حکیمی که به همت دانشکده الهیات دانشگاه پردیس فارابی تهران، صبح امروز در تالار شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اندیشه های علامه محمدرضا حکیمی بیان کرد: برخی از فلاسفه معتقد هستند که الهیات بشری کارساز نیست و باید به الهیات الهی متوسل شد.

وی با اشاره به ویژگی های اصلی الهیات تصریح کرد: منظور علامه حکیمی از الهیات صرفا خداشناسی نیست و منظور از الهیات را جهان شناسی تلقی می کند و ایشان تعابیر مختلفی از الهیات دارند که معروف ترین آن مکتب تفکیک و ثقلین است.

این استاد الهیات یادآور شد: علامه حکیمی با صراحت منابع الهیات الهی را سه سرچشمه ازلی و ابدی عقل وحی و معصوم میدانست و همواره بر لزوم به کار گیری این سه مورد در الهیات توجه داشت.

برنجکار با بیان اینکه علامه در خصوص توجه به عقل ۳ کتاب تالیف کرده است، افزود: علامه معتقد است که توحید و عدل زیر بنای جهان الهی است.

استاد دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به مقوله عدالت بیان کرد: علامه همواره بر رعایت عدالت در تمام امور جامعه تاکید داشت و پیروزی جامعه را در گرو عمل به عدالت می دانست.

وی در بیان لزوم دست یابی به حیات طیبه تصریح کرد: طبق نظر علامه حکیمی طبق مضامین مکتب ثقلین می توان به این سعادت رسید.

 این استاد الهیات با اشاره به اینکه الهیات الهی استقلال مبنایی دارد، افزود: از حیث منبع و تفسیر کتاب و سنت نباید قرآن را بر اساس جهان بینی و مکاتب فلسفی مشخصی تفسیر کرد.

برنجکار با بیان اینکه علامه عالم ترین انسان را شخص مشرف بر تمام دیدگاه ها میدانسته، بیان کرد: ایشان با وجود اینکه علم را نزد مسلمانان میدانسته اما همواره بر اشراف بر تمام دیدگاه ها و نظریات تاکید می ورزیده است.

استاد دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در جایی دیگر بر عدم تقلید طبق نظریات علامه حکیمی اشاره کرد و یادآور شد: ایشان همواره به اهمیت نقد مسائل  به جای تقلید تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه باید الهیات الهی از وحی استخراج شود، خاطر نشان کرد: طبق نظر علامه حکیمی در الهیات الهی برای تاسیس و تبیین الهیات باید به قرآن و سنت مراجعه کرد.

برنجکار در بیان تفاوت های الهیات الهی و بشری طبق نظریات علامه حکیمی گفت: در الهیات بشری بخشی از عقل به رسمیت شناخته نمی شود درصورتی که مبنای اصلی الهیات الهی عقل و وحی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.