• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400061007307
  • خبرنگار : 71477

نخست وزیر ژاپن گزارشات درباره انحلال پارلمان در اواسط سپتامبر را رد کرد

نخست وزیر ژاپن گزارشات درباره انحلال پارلمان در اواسط سپتامبر را رد کرد

در تازه‌ترین مورد از درام سیاسی در ژاپن، همزمان با تلاش نخست وزیر این کشور برای باقی ماندن در سمت کنونی‌اش، وی امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران اعلام کرد قصد ندارد مجلس این کشور را منحل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری‌های داخلی ژاپن به تازگی گزارش داده بودند که یوشیهیده سوگا، نخست وزیر این کشور قصد دارد مجلس نمایندگان پارلمان را در اواسط ماه سپتامبر منحل کند و در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) انتخابات پارلمانی برگزار کند.

انکار این گزارشات توسط سوگا چند روز پس از مذاکرات فشرده و اختلافات ناگهانی میان وی و قدرتمندترین سیاستمداران در حزب حاکم همزمان با تلاش سوگا برای باقی ماندن در پست نخست وزیری صورت می‌گیرد.

سوگا گفت: ما نمی‌توانیم در این شرایط وخیم پاندمی کرونا، مجلس نمایندگان را منحل کنیم.

این در حالی است که سوگا از پاسخ صریح و مستقیم دادن به این سوال که آیا این اظهارات بدان معناست که وی به اعضای مجلس نمایندگان اجازه خواهد داد تا دوره کامل خدمت خود را که ۲۱ اکتبر (۲۹ مهرماه) پایان می‌یابد، تکمیل کنند یا خیر، طفره رفت.

وی گفت: هیچ برنامه‌ای برای به تعویق انداختن انتخابات رهبری حزب لیبرال دموکرات وجود ندارد و ما برای تعیین تاریخ مناسب برای برگزاری انتخابات پارلمانی تلاش خواهیم کرد.

یکی از مقامات ارشد حزب لیبرال دموکرات اعلام کرد که سوگا در حال بررسی ترمیم کابینه و هیات رئیسه حزب در اوایل هفته آتی است و این ترمیم کابینه در مقیاسی کوچک خواهد بود.

رسانه‌ها روز سه‌شنبه گزارش دادند که سوگا قصد دارد به عنوان بخشی از این ترمیم "توشیهیرو نیکای"، متحد دیرینه حزب و دبیرکل کنونی حزب لیبرال دموکرات را از سمت خود برکنار کند.

نیکای در آشوب‌های سپتامبر گذشته برای جانشینی شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن از سوگا حمایت کرد و به وی کمک کرد تا پست نخست وزیری را به دست آورد. اما برخی از قانون‌گذاران نارضایتی خود را از میزان قدرت نیکای ۸۲ ساله که از اوت ۲۰۱۶ میلادی در سمت خود به عنوان دبیرکل حزب لیبرال دموکرات باقی مانده که طولانی‌ترین زمان در تاریخ این حزب محسوب می‌شود، ابراز کردند.

رسانه‌های محلی همچنین گزارش دادند، با توجه به اینکه سوگا تلاش کرده تا حمایت‌ها از حزب لیبرال دموکرات را تقویت کند، به امید حفظ رهبری این حزب پس از انتخابات، تلاش می‌کند تا مجلس نمایندگان را منحل کند.

در حالی که سوگا نتوانست از برگزاری بازی‌های المپیک در بحبوحه موج تازه پاندمی کرونا به عنوان یک فرصت استفاده کند، میزان حمایت‌ها از وی به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

قرار نیست حزب لیبرال دموکرات و متحدانش اکثریت ائتلافی خود در مجلس نمایندگان را در انتخابات پارلمانی آتی از دست بدهند اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امکان دارد این حزب اکثریت قاطع خود را از دست بدهد و این نتیجه‌ای است که رهبر حزب لیبرال دموکرات را ضعیف خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha