• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400061007502
  • خبرنگار : 50247

یک تولید کننده صنعت آبزیان مطرح کرد

افزایش ۵۰ درصدی قیمت ماهی در سال جاری

افزایش ۵۰ درصدی قیمت ماهی در سال جاری

ایسنا/خراسان رضوی یک تولید کننده و کارشناس صنعت آبزیان با بیان اینکه «تولید ماهی قزل‌آلا در سال جاری با کاهش مواجه شده است»، گفت:  قیمت ماهی قزل‌آلا از ابتداء سال تا کنون حدود ۵۰ درصد افزایش داشته و احتمالا این روند تا حدود آذرماه ادامه خواهد داشت.

علیرضا نخعی‌راد در گفت‌وگو  با ایسنا درباره وضعیت بازار ماهی قزل‌آلا اظهار کرد: تولید ماهی در سال جاری با کاهش مواجه شده است؛ تولید کننده‌ها در سال گذشته به‌ دلیل سیلاب‌ها متحمل ضرر می‌شدند و امسال به دلیل کم آبی و قطعی برق در حال ضرر هستند. به دلیل خشکسالی و کم آبی مجبور شدیم ماهی‌ها را به اجبار و در وزن‌های نامناسب از آب خارج کنیم.

وی افزود: خاموشی‌های اعمال شده برق باعث شده تا دستگاه‌های هواده اسپلش که در استخرهای ماهیان قرار دارد قطع شوند. این دستگاه‌ها می‌توانند یک تن اکسیژن سازی در داخل آب انجام داده و زمانی که یک تولید کننده ۱۰ الی ۱۵ تن ماهی دارد، بین سه تا پنج دستگاه اسپلش هم استفاده می‌کند که قطعی برق باعث خاموش شدن این دستگاه‌ها و در نتیجه کاهش اکسیژن آب می‌شود.

نخعی‌راد ادامه داد: خاموشی دو الی سه ساعته این دستگاه‌ها موجب تلف شدن ماهی و یا از غذا افتادن و بی‌حال شدن ماهیان می‌شود و قطعی‌های پی‌درپی در روند تغذیه مشکل ایجاد می‌کند و دیگر نمی‌توان ماهیان را تغذیه کرد. وضعیت نابسامانی به وجود آمده است که اگر کسی بتواند خود را از این وضعیت خارج کند، مقداری ماهی هم برایش باقی می‌ماند. گرانی ماهی در این روزها هم به‌ دلیل همین کم شدن ماهی است.

وی با بیان اینکه در هفته انتهایی اسفند سال ۹۹ قیمت ماهی حدود ۴۵ هزار تومان بود، اظهار کرد: این قیمت در حال حاضر به ۶۵ هزار تومان رسیده است، یعنی حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است که چنین افزایش قیمت عجیبی را یک بار دیگر در سال ۹۶ تجربه کرده بودیم وگرنه ماهی به صورت معمول هر سال ۱۰ درصد گران می‌شود.

نخعی‌راد خاطرنشان کرد: قطعی برق و کمبود آب سبب شد تا تولید کننده‌ها به اجبار ماهی‌ها را از آب خارج و به بازار عرضه کنند و شاهد این بودیم که در اردیبهشت و خرداد ماه امسال ماهی با افت قیمت حدود ۲۰ درصدی هم مواجه شده بود که به دلیل اتمام آن، چند هفته‌ است که قیمت‌ها صعودی شده‌اند.

وی درباره میزان روند صعودی قیمت‌ ماهی عنوان کرد: تا آبان یا آذرماه سال جاری که موعد تخلیه چاه‌ها برسد این روند صعودی ادامه خواهد داشت و پس از تخلیه چاه‌موتورها در آن زمان و عرضه ماهی‌ها به بازار، رشد قیمت ثابت خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود تا اواسط مهرماه حداقل ۱۰ درصد دیگر قیمت ماهی افزایش یابد.

این تولید کننده ماهی درباره بازار شب عید آینده و اسفندماه سال جاری متذکر شد: اگر بارندگی‌های پاییزه خوب باشد که تولید کننده‌ها بتوانند برای شب عید ماهی را نگه دارند، قیمت‌ها راکد خواهد ماند، در غیر این صورت چنانچه مشکلات عدیده در پاییز هم وجود داشته باشد، ذخایر شب عید به مشکل بر می‌خورد و در شب عید هم باز رشد قیمت را تجربه می‌کنیم.

نخعی‌راد با بیان اینکه افزایش قیمت نقطه به نقطه ماهی معمولا ۱۰ درصد است، بیان کرد: شب عید سال ۹۹ نسبت به ۹۸ و همچنین سال ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹، ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم، اما امسال رشد عجیبی در قیمت‌ها را تجربه کرده‌ایم که تنها در سال ۹۶ به دلیل افزایش قیمت دلار و خوراک و سایر موارد شاهد آن بودیم.

وی با تاکید بر اینکه سرانه مصرف ماهی مردم کاهش داشته است، تصریح کرد: تولید پایین است و مصرف هم پایین آمده است؛ اگر تولید افزایش یابد، قیمت‌ها کم می‌شوند و مصرف بالا می‌رود.

نخعی‌راد با انتقاد از عدم حمایت از این صنعت اظهار کرد: ماهی قزل آلا یک صنعت کوچک است و به خاطر همین کوچکی، دلسوز ندارد. کل کارگاه‌های ما در سطح کشور حدود ۱۰ هزار کارگاه است که نزدیک به ۷۰۰۰ کارگاه فعال هستند و برای یک خانواده ۷۰۰۰ نفری کسی دلسوزی نمی‌کند. در حالی‌که ماهی قزل‌آلا از تولیدات برتر و جهانی کشور ما است و رتبه‌های جهانی در این زمینه داریم. این صنعت در کشور ما بومی شده و در روستا می‌تواند اشتغال ایجاد کند؛ چراکه از آب‌های جاری بهره می‌گیرد و استفاده بهینه از آب است.

وی افزود: همچنین ماهی می‌تواند جایگزین مرغ و گوشت شود و اگر این صنعت رشد کند، خیلی از مشکلات حوزه پروتئین کشور را برطرف می‌نماید. اما به علت کوچکی کسی به فکر نیست تا راهکاری به‌وجود بیاید و اتفاقات خوبی رقم بخورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha