• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1400061007831
  • خبرنگار : 71443

آژانس بین المللی انرژی اتمی: وضعیت نیروگاه فوکوشیما دایچی بهبود یافته است

آژانس بین المللی انرژی اتمی: وضعیت نیروگاه فوکوشیما دایچی بهبود یافته است

آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی اعلام کرده است که وضعیت نیروگاه فوکوشیما بهبود یافته و روند خنثی سازی این تاسیسات به شکلی مناسب ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از ورلد نیوکلیر نیوز، آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پنجمین بار برنامه ها و  فعالیت های ژاپن درخصوص عملیات خنثی سازی در نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی را که در سال ٢٠١١ دچار یک سانحه بزرگ هسته ای شد، مورد بازبینی قرار داد.

این بازبینی توسط یک گروه ١٢ نفره متشکل از ٩ بازرس آژانس و سه فرد دیگر از اندونزی، انگلیس و آمریکا و طی یک بازه زمانی تقریبا دو ماهه از ٣٠ ژوئن تا ٢٧ اوت انجام شد که در آن وضعیت کنونی تاسیسات، برنامه های آینده برای انتقال و از بین بردن سوخت مصرف شده، بازیابی پسماندهای سوختی، مدیریت زباله های آلوده به رادیواکتیو، آب و تاسیسات مورد بررسی قرار گرفت.

این گروه پیش از این نیز به درخواست دولت ژاپن در سال های ٢٠١٥ و ٢٠١٨ روند رسیدگی به نیروگاه فوکوشیما را مورد بررسی قرار داده بودند و این بار نیز به صورت گفت وگوهای آنلاین و حضوری در وین و توکیو و همچنین بازدید از نیروگاه کار خود را تکمیل کردند.

به گفته این کارشناسان، ژاپن برای عبور از وضعیت اورژانشی و رسیدن به یک وضعیت پایدار توانسته است به خوبی وظایف خود را انجام دهد و پیشرفت خوبی در پیشبرد فعالیت های روزانه در فوکوشیما، کاهش خطرات برای نیروی کار و محیط زیست و برنامه ریزی برای خنثی سازی از طریق یک رویکرد صنعتی نظام مند به دست آورده است.

این گروه همچنین در گزارش خود ضمن تائید بهبود روند خنثی سازی فوکوشیما دایچی از شال ٢٠١٨ تاکنون خواستار تقویت استراتژی ژاپن برای خنثی سازی ایمن و موثر این نیروگاه شد و تاکید کرد که نیروی انسانی در زمینه هایی همچون مدیریت پروژه می بایست توسعه یابد.

کارشناسان در بخش دیگری از گزارش خود خاطر نشان کردند که خنثی سازی نیروگاه فوکوشیما دایچی کاری بسیار پیچیده است و انجام موفقیت آمیز آن طی دو - سه دهه آینده نیازمند برنامه های بزرگ و عدم قطعیت هایی است که بیش از هر چیز باید بر مبنای ایمنی و تحولات علمی و فنی انجام گیرد.

نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی در مارس ٢٠١١ در پی وقوع زلزله و سپس سونامی دچار یک سانحه بزرگ شد که پس از فاجعه چرنوبیل، بزرگترین فاجعه هسته ای جهان به شمار می آید.

در نتیجه وقوع این حادثه تامین برق مورد نیاز نیروگاه با مشکل مواجه شد و در پی آن سیستم های خنک کننده سه واحد نیروگاه از کار افتاد. این وضعیت سبب شد تا هسته هر سه راکتور در سه روز ابتدایی وقوع حادثه به طور کامل ذوب و ذر نتیجه مواد رادیواکتیو گسترده ای در محیط پیرامون نیروگاه پراکنده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha