• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400061309060
  • خبرنگار : 50356

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

خرید ۲۴ تن بذر کلزا برای کشت پاییزه در خراسان رضوی

خرید ۲۴ تن بذر کلزا برای کشت پاییزه در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال مجوز لازم برای کشت کلزا در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی داده شده است. این مقدار سطح زیر کشت نیاز به ۶۴ تن بذر کلزا دارد و تا امروز ۲۴ تن بذر تامین شده است.

غلامحسین ساربان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کشت پاییزه کلزا در خراسان رضوی و میزان  بذر تامین شده اظهار کرد: کشت کلزا در خراسان رضوی سابقه ۱۷ساله دارد و این کشت در  سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: در سال گذشته متاسفانه از ۸۴۵۵ هکتار قرداد بسته شده با کشاورزان ۷۳۰۰ هکتار کشت شد که به دلیل سرمای شدید پاییزه و خشکسالی برداشت از ۳۳۰۰ هکتار با عملکرد یک هزار و ۷۰۰ تن انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال مجوز لازم برای کشت کلزا در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی داده شده که در ۱۸ شهرستان این سهمیه تقسیم شده است. این مقدار سطح زیر کشت نیاز به ۶۴ تن بذر کلزا دارد و تا امروز ۲۴ تن بذر تامین شده است و در حال  شناسایی کلزاکاران در سطح استان هستیم.  

ساربان ادامه داد: قیمت جدید کلزا هنوز اعلام نشده است ولی قیمت کلزا در سال  قبل ۱۱ هزار تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود قیمت کلزا در د سال جاری رشد داشته باشد. تلاش می‌شود تا سطح هدف‌گذاری شده در سال جاری پوشش داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه بیمه کلزا کاران سال گذشته اقدامات خوبی در استان صورت گرفت و  بالغ  بر ۹۱ درصد سطح زیر کشت کلزا بیمه شد.  بالغ بر ۸۰ درصد غرامت‌های مربوط به کلزاکاران نیز پرداخت شده و هنوز در حال پرداخت است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  گفت: کلزا محصولی مدیریت طلب است. تنها مشکلی که در خراسان رضوی درخصوص کشت این محصول وجود دارد این است که تاریخ کشت آن با آبیاری آخر محصولاتی مانند گوجه ‌فرنگی، سیب‌زمینی و ذرت تداخل دارد. زمانی که کلزا دیرتر کشت شود این تاخیر ممکن است موجب برخورد با سرمای پاییزه ‌شود. ورود  به کشت کلزا در اقلیم‌های سرد استان از اول شهریور ماه و در مناطق معتدل از  ۱۵ شهریور  است.

 ساربان اظهار کرد: عملکرد کشت پاییزه این دانه روغنی پارسال یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بود که امسال رساندن این عملکرد به ۲ تن و ۱۶۰ کیلوگرم هدف‌گذاری شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ کاهش بارندگی‌ها در سال آینده بهتر است تا کشاورزان بر اساس  میزان آب خود اقدام به کشت کلزا نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha