• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400061309292
  • خبرنگار : 71625

افغانستان از نگاه عکاسان

افغانستان از نگاه عکاسان
منبع: رویترز

هر بار که اتفاق مهمی در دنیا رخ می‌دهد و همه توجهات را از بُعد خبری به خود جلب می‌کند، عکاسان خبری از اقصی نفاط جهان در صحنه حاضر شده و به ثبت وقایعی که در جریان است می‌پردازند. تصاویری که از شرایط بحران به ثبت می‌رسند در حافظه تاریخ ماندگار بوده و شاهد خوبی برای روایت آنچه روی داده به آیندگان هستند.

به گزارش ایسنا، با هر بحرانی که رخ می‌دهد، رسانه‌های رسمی نقش و مسئولیت سنگینی را در بازتاب آنچه در جریان است بر عهده دارند؛ اگر تصاویر درست و تأثیرگذاری از آنچه در جریان است، به ثبت برسد، تا حد زیادی در جذب کمک های جهانی و شکل گیری درست افکار عمومی نقش دارد؛ کما اینکه تاکنون در تاریخ بارها شاهد تغییر مسیر یک فاجعه تنها با یک عکس بوده‌ایم. درواقع در دنیای پست مدرن امروزی که همه چیز به سمت «ایماژ» (image) پیش می رود و تصویر بر نوشتار پیشی گرفته است، عکس‌ها آنقدر قدرتمند هستند که بتوانند در مواردی مانع یک شورش، جنگ و یا زیرپا گذاشتن حقوق کودکان شوند.

در نمونه های امروزی، افغانستان تحت تسلط طالبان، با ثبت تصاویر تأثیرگذار از آنچه در این کشور رخ می‌دهد، در مرکز توجه ها قرار گرفت. در ادامه تعدادی از تصاویر تأثیرگذار افغانستان را در پی اشغال توسط طالبان به انتخاب از برخی رسانه‌ها از جمله رویترز و گتی ایمجز می‌بینید:

مردی دختری را از یک دست بالا می کشد تا برای وارد شدن به فرودگاه حامد کرزی در کابل، او را از دیوار و در میان سیم های خاردار عبور دهد.

منبع گتی ایمیجز/در حالی که هزاران نفر به هواپیمای بین المللی افغانستان به امید فرار از این کشور پناه برده‌اند، برخی از آنها از هواپیما بالا رفته‌اند.

منبع گتی ایمیجز/مسافران افغان در محوطه فرودگاه کابل به امید ترک کشورشان نشسته‌اند.

جمعیت افغان در محوطه بیرونی فرودگاه کابل در ۱۶ آگوست ۲۰۲۱ برای فرار از کشور پس از اینکه رئیس جمهور این کشور گریخت و طالبان کنترل را در دست گرفت و شورشی ۲۰ ساله را پیروز شد/ گتی ایمیجز

منبع عکس گتی ایمیجز/یک سرباز امریکایی سر اسلحه خود را به سمت یک مسافر افغان در فرودگاه کابل نشانه گرفته است.


 

منبع رویترز/زنی به همراه فرزندانش تلاش می‌کند وارد فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل شود.

چهره خسته و ناامید پلیس امنیتی کابل در مرکز شهر در حالی که کشمکش‌ها در پایتخت با قدرت گرفتن طالبان، بالا گرفته است/ گتی ایمیجز

نیروهای طالبان در خیابان‌های کابل گشت می‌زنند/ گتی ایمیجز

یکی از اعضای طالبان که بیرون فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل ایستاده است/ منبع عکس: رویترز


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha