• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400061309535
  • منبع : بی بی‌ سی

طالبان "عنابه" در ولایت پنجشیر را تصرف کرده است

طالبان "عنابه" در ولایت پنجشیر را تصرف کرده است

گزارش‌ها از پنجشیر حاکیست که نیروهای طالبان در بخش‌های از این ولایت وارد شده و شهرستان "عنابه" این ولایت را به تصرف خود در آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، بیمارستان ایتالیایی "امرجنسی" در کابل اعلام کرده که شب گذشته جنگجویان طالبان به سمت دره پنجشیر پیش‌روی کرده و به روستای عنابه رسیده‌اند که یک مرکز درمانی و زایشگاه این نهاد در آنجاست.

این بیمارستان در صفحه توییترش نوشته که جنگ در پنجشیر موجب اخلال در فعالیت آن نشده و گفته که شماری زخمی به مرکز آن در عنابه برده شده است.

"امرجنسی" نوشته که در روزهای اخیر مردم از روستاهای خود فرار کرده‌اند و تایید کرده که در چند روز گذشته خطوط ارتباطی در این ولایت مختل بوده است.

پنجشیر آخرین نقطه‌ای است که هنوز تحت تصرف نیروهای طالبان در نیامده و درگیری‌های شدیدی میان جنگجویان طالبان و نیروهای موسوم به جبهه مقاومت در این منطقه همچنان در جریان است.

یکی از اعضای طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که این منطقه به تصرف نیروهای این گروه در آمده اما نیروهای مقاومت در دره پنجشیر این موضوع را رد کرده‌اند.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق افغانستان و یکی از رهبران مقاومت شب گذشته خبرهای مربوط به فرار خود از پنجشیر را رد کرد اما در عین حال گفت که وضعیت "سخت" است.

براساس گزارش‌ها جنگ در پنجشیر تاکنون صدها کشته بر جای گذاشته است.

شب گذشته در کابل و چند شهر دیگر در اثر تیراندازی‌های هوایی و جشن نیروهای طالبان چندین نفر کشته و زخمی شدند.

دره پنجشیر در شمال کابل یکی از کوچکترین ولایت‌های افغانستان است که و تا به امروز تنها ولایتی بوده که به دست طالبان سقوط نکرده است.

گفته می‌شود نیروهای ضد طالبان در این دره بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر هستند که در پشت کوههای این منطقه پنهان شده‌اند.

نیروهای جبهه مقاومت که شامل نیروهای سابق امنیتی افغان و شبه‌نظامیان محلی می‌شوند به رهبری احمد مسعود فعالیت می‌کنند. پدر وی احمدشاه مسعود در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی جنگیده بود و پس از نیز در دهه ۱۹۹۰ با طالبان مبارزه کرده بود.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور سابق در ویدیویی که شب گذشته به بی‌بی‌سی فرستاده گفت، صبح جمعه سوم سپتامبر، هنوز در پنجشیر است و شایعات فرار او از پنجشیر "بی‌اساس" است.

صالح در این ویدیو می‌گوید: وضعیت دشوار است و تروریست‌ها به ما حمله کرده‌اند و ما مقاومت می‌کنیم.

او گفت: "شکی نیست که ما در شرایط سختی قرار داریم. ما تحت حمله طالبان هستیم".

او افزود: "آنها تلفاتی داشته‌اند، ما هم تلفاتی داشته‌ایم. دیروز در مراسم تشییع جنازه برادران کشته شده‌ام که در این دفاع مقدس از افغانستان جان خود را از دست دادند، شرکت کردم".

صالح تاکید کرده که "ما تسلیم نمی‌شویم، ما برای افغانستان ایستاده ایم."

علی نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به بی بی سی گفته است که موفق شده‌اند طالبان را به عقب برانند.

نظری گفته است که "بیش از صد نفر از نیروهای طالبان در دام افتاده‌اند و مهمات آنها تمام شده و در حال مذاکره برای تسلیم شدن هستند".

از سوی دیگر مقامات ارشد طالبان ادعا می‌کنند که در منطقه پیروز شده‌اند و یکی از فرماندهان آنان به خبرگزاری رویترز گفته است: "به لطف خداوند متعال، ما کنترل کل افغانستان را در دست داریم و اغتشاشگران شکست خورده‌اند و پنجشیر اکنون تحت فرمان ما است".

در صورت صحت داشتن تسخیر پنجشیر از سوی طالبان، تمام افغانستان تحت کنترل این گروه درآمده و انتظار می‌رود در روزهای آینده دولت جدید معرفی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۱۸:۰۴

چقدر نون خورهای حکومت دنبال شکست احمد مسعود و یارانش هستن! از تیتر زدنتون معلومه چقدر سوختید. از اینکه خبرهای شکست خفت بار نیروهای طالبان و محاصره هزاران طالب در پنجشیر رو کار نمیکنید معلومه چه حال و روزی دارید. توی همین خفت و فلاکت باقی بمونید

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۱۹:۲۶

تصرف پنجشير هيچ ربطي به ايران نداره. ضمنا تلاش شما براي وصل كردن طالبان به نظام مقدس ايران نشون دهنده عمق جهالت و يا غرض ورزي شماست. تمام دنيا مي دونن طالبان دست پرورده پاكستان است و با حمايت و توافق غير مستقيم امريكا به قدرت رسيده. ميم نون عزيز خفت وفلاكت براي شماست كه سرتونو زير برف كردين. محض اطلاعتون طالبان به زودي پنجشير رو هم تصرف مي كنه.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۲۰:۱۲

؟؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۲۰:۳۰

زنده باد پنجشیر

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۲۱:۱۰

احسنت بر شما-متاسفانه رسانه های حکومتی هم پیرو یک سیاست هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۲۳:۲۳

درود بر تو، انشااله با پیروزی مقاومت علیه طالبان حامیان طالبان رو سیاه خواهند شد.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۱۹:۱۹

خدا کمک کنه پنجشیر بدست طالبان نیفته

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۳ ۲۱:۴۳

کاش یه فراخوان برای کمک به پنجشیر میزدین.ا لیگ خود منم تا آخرین قطره خونم حاظرم جانم را فدا کنم.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۴ ۰۱:۴۹

درود بر احمد مسعود

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۴ ۰۸:۱۲

چرا برای شما مردم ایرانی تبار کرد و ارمنی و تاجیک مهم نیست فقط عقاید سلفی و بیگانه مهم هست.زندباد ایرانشهر و مردم تاجیک

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۴ ۱۰:۱۳

سلام انشالله. شعیان. و نیروهای مقاومت بیاری خدا ب حرمت امام حسین ع. موفق و پیروز میشن ب کوری چشم کفار.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۴ ۱۱:۰۱

درررررررررررروغ ننویسید شما طرفدار طالبان هستین چون ذاتتون همونه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۰:۵۱

احمد شاه مسعود شیر قرن 20بود ولی پسرش داره شغال قرن 21میشه وطن فروشی تا کجا به چه قیمت......

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۲:۱۸

هموطنان ایرانی»»من میخام برای همیشه طبق شنیدهام از چند نفر افغانستانی مهاجر وخواندهای خودم ازتاریخ برای همیشه به شماازچند موضوع رفع اشکال واطلاع رسانی کنم منبعد خواستید درمورد افغانستان وملت ومهاجرین ساکن مطلبی بنویسید طبق شنیدهای من که خودتان هم به آنها واقف هستید وقبول دارید بشرح ذیل است.اگر درتاریخ جستجو فرمایید خواهید دید افغانستان سرزمین امپراتوری ایران بوده این را کاملاً می دانید.اما بدلیل شکل گرفتن رسانهای همانند منو تو.اینارنشتال سعودی انگلیسی.بی بی سی فارسی.صدای آمریکا وچند رسانه که علیه ایران هستند.دردوران امپراتوری ایران چنین رسانه های بوجود آمد اما نه اینگونه بروز ودقیق و فعال وپیشرفته.ناگفته نماند همان دوران هم انگلیس خبیص آتش بیار معرکه شد.دراقدامی جدایی طلبانه همین جمعیت تاجیک شروع به فعالیت واقدام به شروع جنگ علیه دولت مرکزی ایران کردن.البته آن دوران نیز همانند حالا کشور خبیص انگلیس آتشبیار معرکه بوداقوام تاجیک که اکثریت ملت افغانستان را شامل می شود خواستار جدایی از امپراتوری ایران شدن به کمک انگلیس افغانستان ازایران جدا شده زیر سلطه شوری رفت...حالا شاید مهاجرین بگویند باشوری جنگیدیم آنان را بیرون کردیم بله سالها به طول انجامید اما طی چندنوبت شوری افغانستان را تصرف کرد چون کشورها مستعمره بودن.اقوام تاجیک پس از تثبیت حاکمیت خود تا چندین سال حاکم افغانستان بودن اما بدلیل وجود تشکیل اقوام جدید مجبور شدن حاکمیت رادودستی تحویل اقوام پشتون بدهندشما ببینید کدامیک از سران تاجیک نامی ازآنان باقی مانده باشد اما حامد کرزای.دکتراشرف غنی.حالا هم قوم متصب تر پشتون ها بنام طالبان.صفحات اینستاگرام وهمین صفحه را نگاه کنید درمورد جنگ طالبان با شاه مسعود در پنجشیر چی نوشته؟؟؟نوشته مجاهدین پنجشیر به فرماندهی مسعود با رکب دادن هزاران طالب کوه را انفجار آنان را اسیر کرده.مسعود شاه به مجاهدین دستورداده از جان اسرا محافظت شود حتی دربین آنان سخنرانی کرده به آنان دلداری نموده...تعدادی از کاربران درخواست کردن همه اسرا تیرباران شوند یا کشته شون دقت کنید»صحبت من همینجاست.هموطنان ایرانی عزیز...تاجیک وهمه شیعیان جهان دنبال کشتن نیستن.اگر شیعه باشی حاضر نیستی حتی سر مرغ یا خروسی یا حیوانی را ببری...شیعه دل رحم است...مگر به او حمله شود مگر بفهمد گروه روبرو برای کشتن وسربریدن او میاد

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۲:۴۱

ادامه پست وپیام قبلی چکه ای از نحوه محاسبات مردم تاجیک درافغانستان... هموطنان گرامی ایرانی»»پس متوجه شدید شیعه وتاجیک اهل خون وخونریزی نیست میخاد مستقل باشد زیر بار حرف زور نمی رود.همچنان که خودمان ملت ایران اینگونه هستیم. اما...اما...واما...ملت تاجیک افغانستان بدلیل فقدان رهبری واحد دچار این مشکل وگرفتاری بزرگ شدن... گروهی تاجیک ترسو وبذل فاقد سیاست روشنفکرانه هستنداکثریت اهل فرار از معرکه هستند.میخان به هرقیمت شده زنده باشند وزندگی کنند.خب ما ملت ایران رهبری عزیز را پذیرفتیم ودنبالش هستیم ازش وحافظت می کنیم تا در تله دولتمردان خودفروخته گرفتار نشویم ما ملت ایران هم می توانیم به هرقیمت زنده باشیم وزندگی کنیم نیاز به قدرتمند شدن نداشته باشیم دیگران بکارند ما بخوریم دیگران بسازن ما استفاده کنیم...ما ایرانیان میخواهیم خودمان همانند دیگران هم بکاریم هم برداشت کنیم هم به دیگران بخورانیم هم سازنده باشیم هم مصرف کننده هم فروشنده به دیگران.مگر ما دستمان چلاق است؟مگر ما چشممان کور است؟مگر ما عقب افتاده وکم توان ذهنی هستیم؟؟چرا آمریکا وسایر کشورهای پیشرفته وجهان اولی باید بتوانند قدرت جهان باشندبه منطقه ما بیایند وحکمرانی کنند جنگ راه بیندازند هرکسی را دوست داشتن بقدرت برسانند.چرا ما ایرانیان نباید قدرت منطقه خودمان باشیم؟چرا ما ایرانیان نباید وارد منطقه بشویم به کمک مردم سوریه.عراق.لبنان برویم؟آیا سرود مردم لبنان در مقام ایران به مناسبت رسیدن کشتی حامل سوخت به لبنان را دررسانه ها نشنیدید؟؟پس ما ایرانیان به هر قیمت نمیخواهیم زندگی کنیم میخواهیم با شرافت وقدرت زنده بمانیم. حالا...حرف آخرم»»اکثریت جمعیت تاجیک (شیعه)کشور خودرا رها کردن پشت مجاهدین پنجشیر را خالی کردن تشریف آوردن بعنوان مهاجر به ایران مرتب کار می‌کنندفضای کاروکارگری ملت بیکار ایران را به انحصار خود درآوردند زندگی اشرافی برای خود درست کردن هرکدام یک گوشی همراه گرانقیمت هوشمند هم خریدن افتادند داخل رسانهای ضد ایرانی همان رسانه های که به کمک آمریکا وانگلیس واسرائیل وعربستان آمدن میخان با تبلیغات منفی ایران را ازمنطقه اخراج کنند.میخواهند علم و تکنولوژی اول جهان اتم وبرنامه هسته ای ما را به عقب برانندفحش وناسزا به نظام ومسئولین ما میدهندفهمیدن ما متوجه خباثت آنان شدیم حالا میگن ایران ازطالبان حمایت می کند کاربران افغ

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۳:۰۱

ادامه پست و پیام قبلی برای هموطنان گرامی وعزیز ایرانی»»درمورد افغانستان ونگاه جوانان مهاجروکاربر افغانستانی به جوسازی فارسی زبانان معاند وخارج نشین ایرانی یا زبان آموختگان ساکن در سرزمین های اشغالی وعربستان وانگلیس واردوگاه کشور آلبانی.نگاه می کنند ومطالب سراسر کذب ودروغ آنان را می خوانند بیچارها فکر می کنند کشور عزیز ما ایران ازطالبان حمایت می کنند نمی دانند اصلأ افغانستان در معادلات ما ملت ایران جایی ندارد.شما بگید چند میلیون ایرانی مهاجر درافغانستان هستند؟؟والله مجرمین ومفسدین اقتصادی.فرغری های ایران.زندانیان فراری.حاضر هستند در زندان های ایران اعدام شوند اما به افغانستان مهاجرت نکنند همانگونه تاکتون هیچ معتاد ولگردی به افغانستان مهاجرت نکرده حاضر هستند تا کمر داخل سطل های زباله کشور عزیز خودمان ایران وارد بشوند اما وارد افغانستان برای لقمه نانی نروند.برای خود عیب می دانند به افغانستان سفر کنند.هرگز جسارت نمی کنم نمیگم افغانستان کشور خوبی نیست مردمش خوب نیستند اتفاقاً مردمش آقا وخانم ودوست داشتنی هستندما مردم افغانستان را ازخود می دانیم.اما شما هموطنان گرامی وعزیز ایرانی ام پست ها وپیامهای مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران را جستجو کنید علیرغم اینکه نمک ما ملت ایران وکشور ایران را میخورن ورهبری عزیز وفرزانه مان اینقدر از مهاجرین ودانش آموزان مهاجر حمایت می کنند ببینید یک مهاجر افغانستانی یک دشنام برای مخالفین حضرت آقا امام خامنه‌ای عزیز پست کرده؟؟؟در پیج ها واکانت های افغانستانی ها تعدادی ازگروه تروریستی مجاهدین خلق ساکن اردوگاه مخوف کشور آلبانی بر علیه رهبری عزیز ملت ایران ومقدسات ما ملت ایران چندین فحاشی واهانت پست وکامنت کردن درست نگاه کنید ببینید آیا افغانه تاجیک مهاجر ساکن ایران حتی یک پاسخ منفی ساده به کامنت وپست اهانت کننده...دادن یا گذاشتن؟؟خیر...حتی اگر مجال پیدا کنند عملأ به نظام مقدس ما ورهبری عزیز ومقدسات ما ملت ایران دهها اهانت پست میکنند.حالا فهمیدید مشکل ملت افغانستان چیست؟؟چرا هیچ کشوری درجهان حاضر نیست وحاضر نشده از افاغنه خصوصاً تاجیک های اکثریت حمایت کند؟؟چون نمی دانند دین ومذهب از آنان چی خواسته...فکر نمی کنند چرا هیچ قدرتی در جهان نتوانسته ما ملت ایران اکثریت شیعه ایران را ازمسیر حقانیت خود وعشق وعلاقه خود به رهبری عزیز خارج کند.