• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400061309566
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

با هدف درآمدزایی و احیای امامزادگان باقریه(ع)؛

طرح تدفین اموات در بیرجند اجرا می‌شود

طرح تدفین اموات در بیرجند اجرا می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: طرح تدفین اموات در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند با هدف معرفی، درآمدزایی و احیای این بقعه متبرکه اجرا می‌شود.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور، امروز شنبه 13 شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن ماه محرم سازمان اوقاف و امور خیریه بیشترین موقوفات با نیات ماه محرم به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سه هزار و ۸۶۴ موقوفه با نیت ماه محرم در خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: ۶ هزار و ۴۲۰ نیت از دل این موقوفات برای ماه محرم تعبیه شده است.

وی بیان کرد: بیشترین نیت ماه محرم در شهرستان بیرجند با ۹۸۳ نیت و کمترین نیت در شهرستان خضری با تعداد ۱۰۸ نیت به ثبت رسیده است.

بخشی پور با اشاره به اینکه طرح «بصیرت عاشورایی» در ۴۰ بقعه متبرکه استان طی دهه اول ماه محرم برگزار شد، گفت: ۳۱ مبلغ در اجرای این طرح حضور داشتند که ۱۵ نفر از این تعداد بومی بودند.

وی با اشاره به اجرای طرح «هر خانه یک روضه» طی دهه اول ماه محرم در استان اظهار کرد: تامین مبلغان جهت اجرای طرح «هر خانه یک روضه» بر عهده سازمان اوقاف قرار داشت و در این راستا  ۱۷۰ روضه خانگی در استان برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طرح «لبیک یا حسین» در ۱۴ بقعه متبرکه استان اجرایی شد، گفت: برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در ۱۳ بقعه متبرکه استان، همایش احلی من العسل در ۱۵ بقعه متبرکه استان، برپایی نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در ۳۴ بقعه متبرکه استان، همایش رهروان زینبی در ۱۰ بقعه متبرکه استان و نمایشگاه شمیم حسینی از مهم ترین برنامه های سازمان اوقاف خراسان جنوبی طی دهه اول ماه محرم بوده است.

بخشی پور به طرح «شمیم حسینی» اشاره کرد و افزود: در قالب‌های مختلف به ۴۷ هیئت مذهبی از محل موقوفات با اعتباری بالغ بر ۱۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در راستای اجرای این طرح طی دهه اول ماه محرم کمک شد.

وی در خصوص بحث توزیع غذای گرم در مساجد و بقاع متبرکه طی دهه اول ماه محرم گفت: در این راستا ۹۰ هزار و ۷۵۰ پرس غذای گرم از محل نیات موقوفات مرتبط و کمک خیرین با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان توزیع شده است و ۲۲هزار و ۶۰۰ بطری آب معدنی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ عدد ماسک طی مراسمات دهه اول ماه محرم بین عزاداران حسینی توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: ۴۴۰۰ بسته غذایی از محل نیات موقوفات مرتبط و مشارکت خیرین با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان طی مراسمی فردا بین نیازمندان استان توزیع می شود.

بخشی پور بیان کرد: در مجموع از ابتدای ماه محرم تاکنون سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان جهت اجرای نیات موقوفات هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۶۳ وقف جدید تاکنون در خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: حدود دو ماه پیش مقام معظم رهبری وقف پول را جایز شمرده و اکنون در حال اجراشدن است.

بخشی پور به بحث تدفین اموات در امامزادگان باقریه (ع) اشاره کرد و گفت: متاسفانه دیگاه خوبی در زمینه تدفین اموات در این بقعه متبرکه وجود ندارد در حالی که این طرح در مشهد مقدس و قم اجرایی شده است و هدف از اجرای این طرح معرفی، درآمدزایی و احیای این بقعه متبرکه است.

وی ادامه داد: هزینه مربوط به تدفین اموات در جهت آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) هزینه خواهد شد و رای دیوان عالی کشور برای اجرای این طرح در این بقعه متبرکه را داریم و به صورت جدی به دنبال اجرای آن هستیم و برخی افراد بحث تجمع را بهانه و مانع اجرای این طرح قرار داده اند اما تجمع در این مکان بیشتر از مشهد و قم که نخواهد بود.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای طرح تدفین اموات در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند بار معنوی دارد، گفت: شایعات مربوط به قیمت‌های 30 میلیونی هر قبر در این بقعه متبرکه کذب است چراکه هنوز قیمتی تعریف نشده و در حال آماده سازی قبور هستیم.

بخشی پور با اشاره به اینکه بقعه متبرکه شهدای باقریه(ع) بیرجند باید از ابتدا ساخته شود، افزود: به این دلیل که ارتفاع فضا بسیار پایین است و طرح جامع آن تصویب شده است و به بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای این طرح نیاز است.

وی در خصوص موقوفه شوکت آباد اظهار کرد: درختان این موقوفه که برخی بیش از 80 سال عمر داشته‌اند بر اثر خشکسالی و آفات طبیعی خشک شده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه بحث سرمایه گذاری در این موقوفات اجرایی می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر بحث آبیاری 100 هکتار از اراضی موقوفات شوکت آباد به صورت تحت فشار و بارانی اجرا شده است و 30 هکتار تحت کشت محصولات مختلف قرار دارد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha