• شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400061309683
  • خبرنگار : 71145

عراق به دنبال خرید سلاح‌های فرانسه و عقد قرارداد نظامی با پاکستان

عراق به دنبال خرید سلاح‌های فرانسه و عقد قرارداد نظامی با پاکستان

کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز، شنبه از تصمیم این کشور برای عقد قرارداد با فرانسه جهت دستیابی به هواپیماها و سلاح‌های دفاع هوایی خبر داد، درحالی‌که نخست‌وزیر این کشور در سفر قریب‌الوقوعش به پاکستان راه‌های همکاری نظامی بین دو کشور را که شامل مسائل مختلف از جمله آموزش خلبانان عراقی است بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، محمد رضا آل حیدر، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت، در جریان سفرهای مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و جمعه عناد وزیر دفاع عراق به فرانسه یادداشت تفاهمی در زمینه انعقاد قرارداد خرید رادارهای شناسایی و سلاح‌های دفاع هوایی و نیز جنگنده‌های رافال و غیره امضا شد.

او در خلاصه گزارشی به خبرنگاران اشاره کرد، کمیته دفاع در پارلمان موضوع مبالغ مالی و سلاح‌هایی که در دهه‌های هشتاد و نود منعقد شده‌اند و عراق تاکنون آنها را تحویل نگرفته با نخست‌وزیر مطرح خواهد کرد.

به نقل از العربی الجدید، محمدرضا اشاره کرد: این مساله قبلا از سوی کمیته در جریان سفرش به فرانسه مطرح شده بود و همچنین در جریان سفر رئیس کمیته دفاع فرانسه به عراق مطرح شد و امیدواریم به نتایجی در این باره برسیم.

همچنین طبق گفته احمد علی امجد، سفیر پاکستان در عراق در گفت‌وگو با روزنامه الصباح عراق، بغداد آماده انعقاد توافقاتی در زمینه‌های مختلف با پاکستان از جمله همکاری نظامی است.

او تصریح کرد، سفر مصطفی الکاظمی به پاکستان شاهد امضای یادداشت‌های تفاهم و همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف خواهد بود.

امجد ادامه داد: ما در حال بررسی چندین قرارداد با ارتش عراق در راستای حمایت لجستیکی و آموزش خلبانان هستیم.

او خاطرنشان کرد: عراق نقش مهمی در منطقه دارد و آنچه اخیرا در بغداد برگزار شد و رهبران منطقه را دور یک میز جمع کرد، گامی مهم و مثبت بود و انتظار داریم انتخابات آینده با موفقیت برگزار شود تا عراق به نقش مهم بین‌المللی خود در جهان بازگردد.

این سفیر اشاره کرد: همکاری مثبتی بین دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری نظامی و دفاعی وجود دارد و دانشجویان و کارمندان وزارت دفاع عراق در ارتش پاکستان در دوره‌های آموزشی در حال آموزش هستند و همچنین تعداد زیادی دیپلمات‌های عراقی در وزارت خارجه پاکستان آموزش‌های دیپلماتیک می‌بینند.

یک مسؤول وزارت دفاع عراق به العربی الجدید گفت، عراق به دنبال توسعه توانمندی‌ نظامی خود از طریق استفاده از سلاح‌ها و تجارب دیگران است.

او تصریح کرد: تمایل به خرید سلاح‌های فرانسه یا عقد قرارداد نظامی با پاکستان و دیگر مسائل امنیتی مشترک با کشورهای دیگر با هدف افزایش توانمندی ارتش عراق است که همچنان در جنگ غیرآسان با داعش است و این مساله مستلزم تعقیب بقایای داعش با استفاده از جنگنده‌ها و سلاح‌های مدرن و نیروهای آموزش دیده است.

این مسؤول ادامه داد: گشایش نظامی عراق با برخی کشورها نمی‌تواند بر تفاهمات قبلی با آمریکا تاثیر بگذارد که در طول سال‌های گذشته از طریق رهبری ائتلاف بین‌المللی برای تضعیف داعش تلاش کرد. آمریکا و دیگر کشورهای ائتلاف همچنان از عراق حمایت نظامی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha