• یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400061410036
  • خبرنگار : 50212

توجیه اقتصادی اشتغال خانگی، حتی زیر سلطه کرونا

توجیه اقتصادی اشتغال خانگی، حتی زیر سلطه کرونا

ایسنا/مرکزی یک پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: شرایط کرونایی میزان تقاضای مشتریان را کاهش داده است، اما در مجموع با توجه به شرایط اقتصادی مردم و شیوع بیماری، فعالیت در قالب طرح مشاغل خانگی توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

مهدیه حسینجانی که به عنوان پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ﺩﺭ حوزه تولید محصولات چرم در شهرستان اراک فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با فعالیت در حوزه تولید انواع محصولات چرم برای 6 نفر فرصت شغلی ایجاد شده است که به دلیل شرایط کرونایی در کارگاه یا در منزل در قالب مشاغل خانگی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه تولیدات این کارگاه به صورت دست دوز بوده و در 6 ماهه گذشته افزون بر دو هزار محصول چرمی متناسب با نیاز بازار و سفارش مشتری، تولید و روانه بازار مصرف شده است، گفت: تولیدات ما شامل کیف اداری، دوشی، جیبی، ست هدیه، جاکلیدی، قاب گوشی تلفن همراه، روفرشی فانتزی، تابلو چرم نقاشی، سوخت نگار و ... است که در بازار اراک و تهران به فروش می‌رسد.

او با ابراز رضایت از درآمد حاصله از فعالیت این کار تولیدی اظهار کرد: شرایط کرونایی میزان تقاضای مشتریان را کاهش داده است، اما در مجموع با توجه به شرایط اقتصادی مردم و شیوع بیماری، فعالیت در قالب طرح مشاغل خانگی توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

این مدرس دانشگاه در رشته طراحی لباس در ادامه به گرانی مواد اولیه لازم برای تولید محصولات چرمی اشاره کرد و گفت: بیشترین هزینه تولید محصولات چرمی مربوط به خرید مواد اولیه می‌شود که در قیمت تمام شده محصول با توجه به تامین مواد اولیه از عمده فروش‌ها و کارخانه‌های تولید چرم و بازار تهران، تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: فروش محصولات تولیدی علاوه بر عرضه سنتی به بازار و عرضه در کارگاه و گالری، از طریق فضای مجازی و فروش اینترنتی نیز صورت می‌گیرد که خوشبختانه این روش نیز در جذب مشتری تاثیرگذار بوده است.

او گفت: در تولید انواع محصولات چرمی از تلفیق میناکاری و فیروزه کوبی با چرم استفاده شده و بنا به درخواست مشتری تلفیق چرم با چوب نیز انجام می‌شود که مشتریان خاص خود را دارد.

حسینجانی در خصوص همکاری جهاددانشگاهی با طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: با تدبیر جهاددانشگاهی به عنوان پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی معرفی شده‌ام و هم اکنون در حال راه‌اندازی گروه‌های تولید محصول چرمی هستیم تا تولیدکنندگان با هماهنگی بین گروه‌های تولیدی به صورت هماهنگ و متمرکز درآییم تا میزان تولید و اشتغال افزایش یابد.

وی بیان کرد: اجرای این طرح نقش بسزایی در هماهنگی بین مشاغل خانگی مستقل خواهد داشت و با متمرکز شدن پیشران‌های این طرح، قطعا بازار مصرف پایداری برای عرضه تولیدات خانگی بانوان بویژه زنان سرپرست خانوار ایجاد خواهد شد.

این پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه در حوزه تولید محصولات چرمی در قالب مشاغل خانگی را مرهون حمایت‌های پدرم و در سایه توکل به خدا می‌دانم، تصریح کرد: مهمترین مانع پیش روی فعالیت در قالب مشاغل خانگی فروش محصول در بازار است که با ساماندهی فعالان صنعت مشاغل خانگی می‌توان با تولید انبوه انواع محصولات چرمی بازار مصرف پایدارتر و مطمئنی ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در توسعه تولیدات چرمی خانگی اظهار کرد: به دلیل شرایط اقتصادی اقبال مردم برای خرید محصولات چرمی به شدت کاهش یافته است، چرا که درآمدها با هزینه‌های جاری یک زندگی همخوانی ندارد و به همین دلیل درآمد عمده جامعه صرف تامین مایحتاج ضروری و زندگی روزمره می‌شود و افراد کمتر به خرید محصولات چرمی دست دوز روی می‌آورند که همین عامل موجب کاهش سفارشات و رکود در بازار چرم است.

او بیان کرد: علاوه بر مشکلاتی که در تهیه مواد اولیه به دلیل گران شدن آن وجود دارد، نبود سرمایه در گردش توان خرید دستگاه‌های تولیدی که عامل افزایش میزان تولید است را از ما سلب کرده است به گونه‌ای که امکان تحقق اهداف توسعه‌ای برای افزایش تولید و اشتغال وجود ندارد.

حسینجانی افزود: هزینه خرید دستگاه‌های نازک کردن چرم(لویس) و دستگاه مخصوص چرم دوزی(دوخت‌های داخلی کیف) بسیار افزایش یافته است و در مجموع، باید رقمی معادل 350 میلیون تومان برای خرید تجهیزات پرداخت کرد که از توان اقتصادی یک تولیدکننده خارج است.

وی بیان کرد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای خرید نقدی مواد اولیه و نیز تامین تجهیزات و دستگاه‌های چرم دست دوز می‌تواند منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول، تولید انبوه، درآمدزایی بالا و افزایش میزان اشتغال شود.

این تولیدکننده محصولات چرمی خواستار تسهیل در بروکراسی اداری برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت بانکی شد و افزود: در صورت افزایش نقدینگی و سرمایه درگردش، قیمت تمام شده محصول با توجه به خرید نقدی مواد اولیه کاهش پیدا کرده و توان خرید مردم نیز برای محصولات چرمی دست دوز تقویت خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha