• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۱:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400061510626
  • خبرنگار : 71430

تایید خبر کشته شدن "فهیم دشتی" و اخبار ضد و نقیض از سقوط پنجشیر با کمک نیروی هوایی پاکستان

تایید خبر کشته شدن "فهیم دشتی" و اخبار ضد و نقیض از سقوط پنجشیر با کمک نیروی هوایی پاکستان

با بالا گرفتن درگیری‌ها در دره پنجشیر، طالبان مدعی شده که بر این منطقه استراتژیک سیطره یافته است. در همین حال رسانه‌های بین‌المللی خبر کشته شدن فهیم دشتی سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان را تایید کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، مسئولان طالبان می‌گویند در درگیری‌های امشب توانسته‌اند با وارد آوردن تلفات و خسارات زیاد به نیروهای مقاومت، دره پنجشیر، آخرین منطقه‌ای که همچنان در آن مقاومت علیه نیروهای طالبان وجود داشت را تحت کنترل خود درآوردند.

در همین حال رسانه‌های مختلف از جمله الجزیره، بی‌بی‌سی، خامه پرس، المیادین و چند خبرگزاری و شبکه خبری دیگر کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر را تایید کرده‌اند.

یار با وفا و با وقار

احمد مسعود پس از انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی با انتشار پستی در اینستاگرام وی را یاری با وفا و با وقار خواند نوشت: «دشتی در راه مبارزه با آزادی و جنگ در مقابل طالب جام شهادت را نوشید.»

برخی منابع همچنین از کشته شدن ژنرال عبدالودود زره، خواهر زاده احمد مسعود، فرمانده ارشد نیروهای مقاومت ضدِ طالبان خبر داده اند.

فهیم دشتی از یاران بسیار نزدیک احمد شاه مسعود و مشاور رسانه‌ای پسرش احمد مسعود در جبهه مقاومت به شمار می‌رفت و یکی از خبرنگاران ارشد و باسابقه در افغانستان بود.

او پس از پیوستن به جبهه مقاومت مشاور رسانه‌ای احمد مسعود، فرمانده کنونی این جبهه ضد طالبان شد و تا دقایقی پیش از کشته شدن در باره آمادگی دفاعی نیروهای این جبهه در ولایت پنجشیر اطلاع رسانی‌ می‌کرد.

همزمان تصاویری در صفحات گروه‌های نزدیک به طالبان در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد کاروان‌های خودرویی نیروهای طالبان که عمدتا از زره‌پوش‌های آمریکایی و تسلیحات غربی به غنیمت گرفته شده از ارتش افغانستان تشکیل شده، بدون مقاومت و درگیری در شهرهای ولایت پنجشیر در حال تردد هستند.

در همین حال اخباری تایید نشده از فرار امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین و از فرماندهان نیروهای مقاومت پنجشیر به تاجیکستان منتشر شده است. همین منابع می‌گویند احمد مسعود فرمانده نیروهای مقاومت پنجشیر در مکانی امن در این منطقه پناه گرفته و از افغانستان خارج نشده است.

همزمان با تشدید درگیری‌های روز یکشنبه میان طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر دو طرف از پیشروی‌ و پیروزی‌هایی خبر دادند که با توجه به نبود مستندات هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند.

بر اساس آخرین خبرهای تایید نشده، نیروهای هوایی پاکستان با پهپادهای تهاجمی به دره پنجشیر حمله کرده و تلفات سنگین نیروهای مقاومت در روز یکشنبه اغلب ناشی از این حملات بوده است.

در صورت تایید نهایی خبرهای یاد شده نباید انتظار داشت که نیروهای طالبان طی ساعت‌ها یا روزهای آینده کار بسیار دشواری برای تسلط بر تنها نقطه اشغال نشده در خاک افغانستان توسط شبه‌نظامیان داشته باشند.

گفته می‌شود که احمد مسعود پس از تحولات روز یکشنبه به نوعی مذاکره با طالبان پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۱:۳۶

فهیم دشتی توسط پهباد ارتش پاکستان ترور شد نه طالبان...-اما ظاهرا حضرات ما خواب هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۲:۲۹

علاوه بر دشتی ژنرال ودود هم توسط پهباد ارتش پاکستان کشته شده است-همزمان ژنرال فیض حمید رییس ای اس ای هتل سرنا کابل رو به اتاق جنگ علیه مقاومت پنجشیر تبدیل کرده است...

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۳:۴۴

حالا خبرگزاری شما خوشحاله؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۵:۰۷

تعجب میکنم.چرا دولت های غربی و طرفدارانشان از گروه طالبان حمایت ودراین مورد بیش از کشورهای منطقه سراسیمه ونگرانند.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۷:۳۵

پاکستان کشور کثیفی است

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۲۲:۲۹

کثیف تر از پاکستان کشوری نیست !ویسکی های آمریکایی درکشوی میزشان اوبرت هست ،درحالیکه ظاهرآ ادعای مسلمانی میکنند!

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۲۳:۵۴

کشور کثیف پاکستان دال خور طالبان بی وجدان وحشی لعنت برشما وحامیان شما مذهب نما

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۸:۰۲

هیچ کس کمک مقاومت نکرد. مگر مقاومت و مظلوم با مظلوم فرق داره! تنها کمکی که شد پاکستان کرد برای نابودی مظلومانی که مقاومت می کردند! امیدوارم کشورهای دنیابه زودی که مرکز تروریست های دنیا می شود را نبیند و مردم بی گناه کشورها به خاطر حماقت دولت هایشان کشته نشوند. طالبان به ایران خسارت زیادی زده و مطمنا هر قولی به ایران داده یک سال بعد زیرش می زنه. کاش لااقل با پاکستان رایزنی می کرد که حق دخالت در کشور افغانستان را ندارید.طالبان بر مبنای یک ایدئولوژی واحد همانند القاعده و داعش ساخته شده این ها از ایدوئولوژیشان که دست بکشن دیگر طالبان نیستند. قلبم به درد آمد! هیچ کس کمک این دره شیران نکرد.با تجهیزات امریکایی و هر چی سلاح پیشرفته بود بر سر مقاومت کوبیدند. مگر مقاومت یمن چه فرقی با مقاومت افغانستان داشت؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۳:۴۱

ما که تمام حقایق ماجرا ی یکشنبه به بعد را نمی دانیم و تلفات شیران پنجشیر را هم نمی دانیم مسوولان ایرانی باید افکار عمومی ایران را برای داشتن چنین عملکردی پاسخگو باشند کیهان و اصولگرایان چه عکس العملی دارند نمی دانیم ولی میدانم که حق زندگی با عزت از آن همه مسلمانان است و جنگ بالاخره باید پایان پیدا کند و مذهب ها باید به مشرکات توجه و از اختلافات حذر کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۰۸:۴۵

چرا ایران سکوت کرده و اجازه میده پشتوها و وهابیون هم تباران و هم زبانان مارو در افغانستان و مخصوصا پنجشیر قتل عام کنن؟ اینجا دیار احمد شاه مسعوده سکوت ما کمتر از خیانت نیست اگه طالبان قدرت بگیرن و به رسمیت شناخته بشن فردا بقیه گروههای تروریستی هم حمله می کنن کشورها رو اشفال می کنن می گن ما تغییر کردیم باید به رسمیت شناخته بشیم. الان طالبان چه فرقی با داعش دارن؟

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۰:۵۲

پهباد پاکستان ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۴۱

چرا خبرگزاری های ایران به مانند بی بی سی و رادیوفردا از کلمه کشته شد استفاده میکنند! مگر نه اینکه به دست طالبان و ارتش پاکستان شهید شد

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۲:۵۹

احمد مسعود هم مثل خیلیای دیگه فهمید که غربی ها به ویژه آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند ولی در هر صورت من از اون دسته نیستم که بین طالبان و آمریکا یک مورد رو به دیگری ترجیح بدم هر تروریستی چه دولتی و چه غیردولتی محکومه طالبان با حمله به پنجشیر نشون داد که اگر بحث قدرت باشه همون قدر جلاد و خونریزه تا زمانی که خود مردم افغانستان سرنوشتشون رو تعیین نکنند همین روال ادامه خواهد داشت

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۶:۳۳

ننگ بر حامیان طالبان و افراط گرایی

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۰۹:۲۳

بله ننگ و مرگ بر آمریکا و انگلیس و عربستان

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۷:۲۱

خوب شد که پنجشیر هم سقوط کرد و به دست طالبان افتاد آخه وقتی طالبان همه کشور گرفتن شماها چیکار میتونید بکنید که الکی یه جنگ جدید راه اندازی کردی مگه شما میتونید حریف طالبان شوید چیشد چیکار کردید همه فرار کردید

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۲۱:۴۷

افرین

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۹:۰۲

جنگ جنگ هست چه فرق داره بچسبید به مشکلات خودتان دنبال همزبان نگردیدخیلی زود همه چیز را از یادمیبریم

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۱۹:۰۵

چه‌کسانیطرف‌طالب‌وایستادن‌شکست‌باانهاست

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۵ ۲۳:۱۹

طالبان همان کسانی بودن که ۶ تن از سفیران مظلوم و بی دفاع مارا به خاک وخون کشیدن هیهات من الذله

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۰۰:۰۳

چرا نظرات رو نصف نیمه ارائه میدین اگه باب میلتون نیست ازف کنین همشو حذف کنین

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۰۰:۲۷

احمد جان مسعود فرمانده دل ها شما برای انکه افغانستان گوهری تابان شود خون دل ها خورده ایدشما برای جاودانه ماندن این عشق پاک رنج دوران برده اید دیر یا زود بدون شک که پیروز میشوید زیرا حق ماندنی وباطل از بین رفتنی است انشاالله اگرچه در کنارتان نیستیم بدانید که دعا های خیر ما همراهتان است انشاالله که پیروز و موفق میشوید زنده باد افغانستان زنده باد احمد مسعود♥♥♥♥♥

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۰۱:۱۳

پلیدستان یا چرکستان: کشوری جعلی با ۲۲۰میلیون جمعیت و سلاح اتمی که تنها بر اساس ..... موجودیت و هویت پیدا کرده!

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۰۶:۵۸

مگر طالب نبود شش ایرانی سفارت تیرباران کردن شما که میگی ول همزبان کن وقتی به تو حمله کنن و ناموست به حراج بزارن بقیه ما باید بشینیم نگاه کنیم واقعا که

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۰۱:۲۲

عجب من فکر میکردم در گدایی و کف زنی و جیب بری مهارت دارن ولی پهپاد برای جنایت هم بلدن استفاده کنن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۱۷:۰۶

زنده باد احمد مسعود اینها شیران پنجشیر هستند.جمهوری اسلامی بداند که طالبان جان بگیرد به کشور ما حمله میکند.اینها همان داعش و مسلحین سوریه هستند که آمریکا به افغانستان آورده

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۳ ۰۳:۱۶

فیلم هندی یا بازی استراتژیک نیست که ایران صرفا بخاطر "فارسی صحبت کردن" یک گروهی وارد جنگ شود آنهم با طالبان! همین الان هم به اندازه کافی بدبختی داریم کسی اگر دوست داره خب بره بجنگه! این مسعود و دوستم و... دردشان ثروت است. 20 سال فرصت داشتند برای تشکیل یک حکومت دموکراتیک. زیاده خواهی،فساد و اشتباهات خودشان موجب قدرت گرفتن طالبان شد. اینها آینه عبرت هستند و تا فرصت هست باید ریشه رانت، فساد و تبعیض را کند و سوزاند... این شتر به خودخواهی ها و خودکامگی ها علاقمند است.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۷ ۰۰:۵۵

هر کسی پاکستان رفته میگه اینقدر کشور کثیفی هست که حالت بهم میخوره حالا بدتر از کشورشان خودشان هستند پاکستان کشور تروریست پرور القاعده ، داعش و طالبان است باید به این بی شرف ها گفت آخه مردم بیچاره افغانستان خودشان هزار بدبختی دارند شما دیگه چرا ؟ خدا لعنتشون کنه