• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400061510915
  • خبرنگار : 30057

رقابت منجمان در منظومه خیالی برای رسیدن به کاپ نجومی

رقابت منجمان در منظومه خیالی برای رسیدن به کاپ نجومی

با برگزاری رویداد مجازی نجومی "استارکاپ" شرکت کنندگان در منظومه خیالی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

ندا جعفری، عضو حقوقی انجمن نجوم ایران و کارشناس ارشد کیهان شناسی و مدیر مرکز نجوم آوا استار در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به جزئیات برگزاری رقابت استار کاپ، گفت: یکی از فعالیت‌های جذاب و مثمرثمر در حوزه نجوم که در ایران اجرایی می‌شود، برگزاری رقابت‌هایی در این حوزه است؛ چرا که دستاورد برگزاری چنین رویدادهایی منجر به ترویج علم و توسعه تفکر علمی در جامعه خواهد شد.

وی رقابت استار کاپ را یک رقابت نجومی دانست که از سال ۱۳۹۴ به همت مرحوم سید مصطفی امام بنیانگذار و مدیر مرکز آوا استار آغاز شد و اظهار کرد: وی با تکیه بر دانش و توانایی برخی از منتخبان نجوم و برترین‌های المپیاد نجوم و با رویکرد محک زدن کلیه توانمندی‌های منجمان آماتور اقدام به برگزاری این رویداد نجومی کرد و این رقابت بر خلاف بسیاری از رقابت‌های نجومی که تنها جنبه رصدی داشتند، یک رقابت چندگانه است که کلیه توانمندی‌ها و مهارت‌های یک منجم را محک می‌زند.

جعفری با تاکید بر اینکه تاکنون پنج دوره از این رقابت‌ها برگزار شده است، یادآور شد: این رقابت در شهریور ماه هر سال در کاروانسرای قصر بهرام در پارک ملی کویر با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از منجمان آماتور از سراسر ایران برگزار می‌شد، ولی با توجه به همه گیری ویروس کرونا، سال قبل این رقابت برگزار نشد و امسال ششمین دوره استار کاپ با همکاری انجمن نجوم ایران و مرکز آوا استار به صورت آنلاین و مجازی برگزار می شود.

این عضو حقوقی انجمن نجوم ایران خاطر نشان کرد: امسال برای شرکت در این رقابت استقبال خوبی شده به گونه‌ای که در بخش آموزش ۱۰۰ نفر شرکت کردند و در بخش رقابتی این رویداد نیز حدود ۱۵۰ نفر آمادگی خود را برای شرکت اعلام کردند.

وی با اشاره به برخی از تغییرات ایجادشده در این رقابت نجومی اضافه کرد: امسال با توجه به ساختار جدیدی که استارکاپ ششم پیدا کرده است و به صورت آنلاین برگزار می‌شود، سعی کردیم سناریو منحصر به فردی را برای آن تعریف کنیم، به گونه‌ای که کلیه اتفاقات این رویداد در منظومه خیالی رخ می‌دهد. این منظومه دارای سناریویی است که کلیه سیارات آن معادل سیارات منظومه شمسی در آن با نام دیگری حضور دارند و قرار است فردی که کلیه مراحل را با موفقیت پشت سربگذارد، قهرمان این منظومه خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرکت در این رقابت محدودیت سنی ندارد، ادامه داد: میانگین سنی این رویداد دانش آموزان دوره دبیرستان و دانشجویان هستند.

جعفری با تاکید بر اینکه رویداد ششم در دو بخش رقابتی و آموزشی برگزار خواهد شد، گفت: در سال‌های قبل این رویداد در ۳ بخش آموزشی، رقابتی و عکاسی برگزار می‌شد، ولی به دلیل عدم امکان برگزاری این رویداد به صورت حضوری، بخش عکاسی از این رویداد حذف شد.

مدیر مرکز نجوم آوا استار خاطر نشان کرد: در بخش آموزشی کارگاه‌های آموزشی پروژه‌های نجومی ارائه می‌شود و از یک نفر برتر این بخش با اعطای دوربین دو چشمی تقدیر خواهد شد.

به گفته وی بخش آموزش این رویداد در قالب ۵ کارگاه از ۱۱ شهریور تا ۱۴ شهریور ماه برگزار شد. بعد از هر کارگاه مدرس پروژه ارائه داد که در مدت ۳ تا ۴ ساعت شرکت کنندگان آن را اجرایی و ارسال کردند.

جعفری به بخش اصلی این رویداد یعنی بخش رقابتی آن اشاره کرد و گفت: در این بخش ۳ نفر برتر شناسایی و مورد تقدیر قرار می‌گیرد. به نفر اول نیم سکه به همراه کاپ قهرمانی استارکاپ، به نقر دوم ربع سکه و به نفر سوم یک سکه گرمی اعطا خواهد شد.

به گفته وی بخش رقابتی این رویداد دارای ۳ بخش "کتبی"، نقشه گنج" که شامل داستان نجومی است که داوطلبان باید آن را پاسخ دهند و بخش سوم "نجوم رصدی" است که در این بخش پروژه‌های کوچک رصدی به شرکت کنندگان ارائه شده است.

به گفته وی، زمان برگزاری استارکاپ از ساعت ۱۹ روز پنج شنبه ۱۸ شهریور ماه آغاز می‌شود و تا ساعت ۴ بامداد روز جمعه ۱۹ شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha