• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400061510990
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک کارآفرین:

استارت‌آپ‌ها شتابزده وارد بازار نشوند

استارت‌آپ‌ها شتابزده وارد بازار نشوند

ایسنا/قزوین یک کارآفرین گفت: افرادی که ایده جدیدی دارند قبل از شروع کار باید به تحلیل بازار بپردازند سپس ورود پیدا کنند، اگر به‌صورت شتاب‌زده وارد بازار شوند احتمال موفقیت بسیار کم است، ابتدا باید نقشه راه طراحی و نیاز بازار و موانع موجود بررسی شود بعد از کسب اطلاعات کافی با تمرکز کار را شروع کنند.

علیرضا خدابخش در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: هلدینگ قاصدک در قالب ۱۵ استارت‌آپ در حوزه‌های مختلف گردشگری، سفارش‌های اینترنتی، پیام کوتاه، خدمات میزبانی محلی و بومی و برخی از سرویس‌های داخل شهری فعالیت می‌کند.

وی افزود: ایده اولیه قاصدک سال ۸۸ به ذهنمان رسید، همان سال پارک علم و فناوری در قزوین آغاز به کارکرده بود و یک واحد کوچک را در اختیار ما قراردادند که تأسیسات مناسبی نداشت، حدود ۳ ماه در آنجا به بررسی نقشه راه کسب‌وکار پرداختیم، سپس به ساختمانی در داخل شهر جابه‌جا شدیم و شرکت قاصدک را راه‌اندازی کردیم.

عضو هیئت‌مدیره شرکت پدیده‌سازان قاصدک بیان کرد: ابتدا کارمان را با ۵ نفر شروع کردیم و هم‌اکنون ۱۰۰ نفر به‌صورت تمام‌وقت در قاصدک فعالیت دارند؛ در حال حاضر کار ما به‌قدری پیشرفت کرده است که در قزوین، تهران و کیش چند دفتر فعال داریم.

وی با اشاره به اهمیت تحلیل بازار در موفقیت استارت اپ‌ها یادآور شد: تحلیل بازار یک علم است که باید در هر پروژه به‌صورت دقیق بررسی شود، ما نیز هر پروژه جدیدی که می‌خواستیم شروع کنیم امکان‌سنجی می‌کردیم، در ابتدای کار امکان‌سنجی کمتری انجام می‌دادیم اما هم‌اکنون با توجه به تجربه‌ای که به دست آوردیم پیش از انجام هر کاری امکان‌سنجی را در اولویت قرار می‌دهیم.

خدابخش خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای ورود به بازار تحلیل و بررسی می‌کنیم که نیاز بازار چیست و برای اینکه سهم خوبی از بازار کسب کنیم باید وارد چه فعالیتی شویم، برای اینکه کسب‌وکار موفقی راه‌اندازی کرد باید عناصر رقابتی و بازار را به‌صورت دقیق موردتوجه قرارداد.

لازمه شروع استارت‌آپ‌ خلاقیت است

وی اظهار کرد: ما در ابتدای کار اغلب پروژه‌ها سرمایه اولیه نداشتیم و صرفاً با ایده و استفاده از مشاوره کار را شروع کردیم، لازمه شروع کار سرمایه نیست خلاقیت اهمیت بالایی دارد، اما زمانی که ایده به فعالیت تبدیل شد برای ادامه راه به حضور سرمایه‌گذاران نیاز است تا روند کار شدت بیشتری بگیرد و کار سریع‌تر پیش رود، در حال حاضر در برخی از پروژه‌های ما سرمایه‌گذار جذب‌شده است اما همچنان نیاز به سرمایه‌گذار وجود دارد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت پدیده‌سازان قاصدک بیان کرد: نمی‌توان گفت که کارآفرینان صرفاً به خاطر مسئولیت اجتماعی وارد بازار کار می‌شوند، هر کاری در کنار مسئولیت اجتماعی نیاز به درآمدزایی دارد؛ اما برای کارآفرینی باید دغدغه‌مند بود ما می‌توانستیم با این میزان درآمد شغل‌های راحت‌تری داشته باشیم اما از کارمندی استعفا کردیم تا بتوانیم به این فعالیت برسیم.

وی اظهار کرد: موانع قانونی بر سر راه کارآفرینان بسیار زیاد است برای مثال در حوزه تبلیغات به دلیل اینکه در اسم و برند ما کلمه انگلیسی وجود داشت اجازه تبلیغات شهری به ما داده نشد اما این تبلیغات برای افراد خارج از استان مقدور بود، در حال حاضر قوانین مالیاتی به چالش بزرگی تبدیل‌شده است که همه کارآفرینان با آن روبه‌رو هستند، یکی دیگر از موانع ما نبود نیروی کار متخصص است اغلب در مواقعی که به نیروی کار متخصص نیاز داریم فردی پیدا نمی‌شود که دارای مهارت و تخصص موردنظر ما باشد.

خدابخش بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی استارت‌آپ‌ها جذب سرمایه‌گذار است، هرکسی حاضر نیست در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، برای این امر نیاز به فرهنگ‌سازی داریم و باید روشنگری صورت بگیرد، برای جذب سرمایه‌گذار با افرادی صحبت کردیم اما افراد کمی به‌سختی راضی می‌شوند.

وی اظهار کرد: ما رقبای جدی در سطح کشور داریم برای مثال قاصدک ۲۴ که در حوزه فروش بلیط قطار و هواپیما فعال است یک رقیب جدی با ۶۰۰ کارمند در کشور دارد، رقابت دشوار است بااین‌حال ما ازلحاظ فروش در کشور رتبه دوم راداریم این در حالی است که هنوز در استان قزوین شناختی نسبت به ما وجود ندارد.

رمز موفقیت استارت‌آپ‌ها

این کارآفرین بیان کرد: افرادی که ایده جدیدی دارند قبل از شروع کار باید به تحلیل بازار بپردازند سپس ورود پیدا کنند، اگر به‌صورت شتاب‌زده وارد بازار شوند احتمال موفقیت بسیار کم است، ابتدا باید نقشه راه طراحی و نیاز بازار و موانع موجود بررسی شود بعد از کسب اطلاعات کافی با تمرکز کار را شروع کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در این ۱۲ سال حدود ۲۰ استارت آپ را راه‌اندازی کردیم که ۱۵ استارت‌آپ به موفقیت رسید و هم‌اکنون فعال است، ۱۵ پروژه بر اساس یک ایده بودند که به شکل یک طرح و برنامه درآمد و اجرا شد برخی از این پروژه‌ها کشوری و برخی استانی هستند.

خدابخش یادآور شد: رمز موفقیت این است که از شکست‌ها درس بگیریم، در این ۱۲ سال کارهایی داشتیم که با شکست روبه‌رو شده است اما سعی کردیم از این اتفاقات درس بگیریم و تکرار نکنیم، استفاده از تجربیات دیگران و مشاوره با افراد متخصص نیز می‌تواند در موفقیت تأثیرگذار باشد.

«منش» مجموعه‌ای مناسب برای حمایت از استارت‌آپ‌ها

وی در ادامه با اشاره به مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاد دانشگاهی قزوین (منش) یادآور شد: به‌صورت اتفاقی و از طریق شبکه اجتماعی با منش آشنا شدم، فراخوان حمایت از ایده‌های برتر توجهم را جلب کرد و با این مجموعه ارتباط گرفتم، علی‌رغم اینکه مجموعه خوب و کاربردی است اما شناخته‌ شده نیست.

عضو هیئت‌مدیره شرکت پدیده‌سازان قاصدک بیان کرد: این اولین بار است که در جلسه‌ای از استارت‌آپ‌ها دعوت کردند تا موردحمایت قرار دهند، این گام برای شروع خوب است، امیدوارم روزبه‌روز مردم بیشتری این مجموعه را بشناسند و درواقع بتوان گفت منش به یک مجموعه مناسب برای حمایت از استارت‌آپ‌ها تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha