• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400061511117
  • خبرنگار : 71451

نشست واکاوی عملیات «کمان ۹۹» برگزار شد

نشست واکاوی عملیات «کمان ۹۹» برگزار شد

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: راهبرد ما در دفاع همه‌جانبه باید بر این اساس باشد که اگر هر دشمنی به شعاع ۳۰۰۰ کیلومتر از تهران قصد حرکت به سمت کشورمان را داشت، آن را در مبدأ حرکتش رصد کرده و نابود کنیم.

به گزارش ایسنا، سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا که در نشست واکاوی عملیات «کمان ۹۹» در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید سلیمانی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران نیروی الهی است،افزود: بنده قبل از شروع جنگ تحمیلی در کردستان با پرسنل نیروی هوایی مانند خلبان شهید اردستانی ارتباط داشتم؛به نحوی که بعضاً کیلومترها مسیر را طی می‌کردم تا به دیدار این عزیزان خلبان بروم؛ زیرا معتقدم شجاع‌ترین و مؤمن‌ترین افراد را در جمع خلبانان داشته و داریم.

وی افزود: درباره وضعیت نیروی هوایی کشورمان نیز باید گفت که جنگ‌های آینده علیه ایران از نظر ماهیت، شدت و فناوری‌های پیشرفته تأثیرگذار است؛بر این اساس، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و مجموعه نظام جمهوری اسلامی بر اساس راهبرد دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و پیشرفت‌های محیرالعقولی که در فناوری‌های نظامی به‌وجود آمده است، باید سیاست‌های لازم را در حوزه دفاعی اتخاذ کنند.

سرلشکر صفوی اظهار کرد: با توجه به این موضوع، باید راهبردی برای دفاع همه‌جانبه از نظام مقدس جمهوری اسلامی اتخاذ شود که اگر هر دشمنی به شعاع ۳۰۰۰ کیلومتر از تهران قصد حرکت به سمت کشورمان را داشت،آن را در مبدأ حرکتش رصد کرده و نابود کنیم؛ یعنی عمق دفاعی ما باید به شعاع ۳۰۰۰ کیلومتر از تهران باشد و در این رابطه نیازمند نیروی هوایی قدرتمندی هستیم که بتواند این مسافت را طی کند.

وی گفت: کشور و ملت ایران دارای تمدنی تاریخ‌ساز و چندین هزار ساله است؛ به همین علت می‌توانیم قدرت اول غرب آسیا شویم و برای تحقق این مهم باید نیروهای مسلح قدرتمندی داشته باشیم و در همین راستا، ارتش و سپاه قدرتمند حافظ این ملت خواهند بود.

خلبانان نیروی هوایی درس بزرگی به صدام دادند

امیر سرتیپ عبدالعلی پورشاسب در ادامه این نشست، گفت: شگفتی در دوران دفاع مقدس بعد از حمله هواپیماهای دشمن شکل گرفت.

وی افزود: عملیات انتقام سخت در پاسخ به حملات دشمن داده شد و تعداد جنگنده‌های ما از پایگاه بوشهر پاسخ محکمی به حملات دشمن داشتند.

پورشاسب تأکید کرد: مجموعه خلبانان هواپیماهای ما درس بزرگی به صدام صدامیان دادند و هیچگاه فراموش نخواهند شد.

وی اظهار کرد: عملیات کمان ۹۹ یکی از عملیات‌های شگفتی‌ساز دوران دفاع مقدس است.

سردار عراقی رئیس پژوهشکده دفاع مقدس این پژوهشگاه نیز گفت: ما در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس هر ماه یک نشیت علمی برگزار می کنیم که اولین آن با موضوع واکاوی عملیات بیت المقدس با حضور اساتید محترم آن بزرگوار برگزار و به یک نمایه تخصصی تبدیل شد و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.
 

عملیات کمان ۹۹ در تاریخ ثبت شد

امیر سرتیپ خلبان فرج الله برات پور از فرماندهان وقت نیروی هوایی ارتش در این نشست، گفت: نیروی هوایی در آغاز دفاع مقدس در آمادگی خوبی قرار داشت و نیروهای زمینی و هوایی آماده دفاع بودند.

وی افزود: صدام خیال می‌کرد، جمهوری اسلامی ایراپ نیروی هوایی ندارد، با ۱۴٠فروند هواپیما از پایگاه‌های تبریز، دزفول و بوشهر به پایگاه ما حمله کردند، پاسخ محکمی با پرواز انتقام به دشمن بعثی داده شد.

وی تصریح کرد: عملیات کمان ۹۹ در تاریخ ثبت شد، صدام دنبال اعمال سیاست رژیم صهیونیستی ۲۲۳سورتی پرواز داخل عراق در جریان طرح البرز انجام دادیم.

وی اضافه کرد: شهید فکوری با پرواز فرماندهان پایگاه مخالف بودند، ولی روز اول دوشادوش همرزمان خود برای دفاع از این سرزمین پرواز کردم.

امیر برات پور اظهار کرد: روزگار سختی بود، درگیری خیلی سخت بود، خلبانان ما در دوران دفاع مقدس هم پوشانی ماندگاری داشتند و از میهن اسلامی دفاع کردند که روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

پایگاه هوایی تبریز، دام جنگنده‌های بعثی بود

سرتیپ دوم جواد محمدیان نیز در این نشست، گفت: ۵ ماموریت مختلف برای نیروی هوایی در دفاع مقدس برنامه‌ریزی شده بود و یکی از آن‌ها حمله به نقاط استراتژیک دشمن بود.

وی افزود: باید همیشه از تجربیات دفاع مقدس استفاده کنیم، زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی استکبارستیز است.

امیر محمدیان اظهار کرد: ۳۰ نفر از بهترین خلبانان پایگاه تبریز که با تجربه بودند متاسفانه پاکسازی شدند، شرایط بسیار سخت بود، ولی میهن پرستی و تعصب به نظام پوشانده این ضعف‌ها بود.

محمدیان تاکید کرد: نیروی هوایی در هر پایگاه طرح‌های عملیاتی مختلف دارد و در ستاد فرماندهی مشخص است، اهداف پایگاه هوایی تبریز، پایگاه هوایی رژیم بعث در موصل و کرکوک بود.

وی افزود: غرش جنگنده‌های ایران، خیلی صدای خاصی داشت، کل مأموریت پایگاه تبریز در جریان این عملیات کمتر از دو ساعت و نیم طول کشید، ۳٠فروند پوشش هوایی منطقه را انجام دادند.

محمدیان تأکید کرد: ۷۵سورتی پرواز توسط پایگاه تبریز در آن روز انجام شد، دامی برای جنگنده‌های بعثی بود.

عملیات کمان۹۹ خط بطلان را بر پیشانی صدام نوشت

سرهنگ محمد اسماعیل شریفان استاد خلبان، گفت: مستند خلبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران با عراق باشد اصول زانو بزند، عملیات کمان۹۹ خط بطلان را بر پیشانی صدام نوشت.

وی افزود: حذف پدافند هوایی دشمن بقیه عملیات‌ها به راحتی انجام شود در مهمترین مأموریت است و کمان ۹۹ در این جریان انجام شد، عملیات شمشیر سوزان، نبرد ماندگار مروارید که دست رژیم بعث را برای همیشه از خلیج همیشه فارس قطع کرد.

این استاد خلبان گفت: عطر شهدا در تمام پایگاه‌های هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر مشام می‌رسد.

نام شهدایی مانند شهید بیک‌محمدی در تاریخ ماندگار است
امیر بقایی نیز در این نشست، گفت: نام شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدایی مانند بیک محمدی در تاریخ ماندگار است و باید خانواده شهدا در مورد عزت و احترام قرار بگیرند، زیرا بر گردن ما دارند.

همسر شهید بیک‌محمدی نیز در این نشست، گفت: بعد از ۳۴ سال پیکر شهید بیک محمدی پیدا شد و هنوز بخاطر کرونا با پیکر همسرم درد و دل نکردم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha