• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400061511128
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس:

وزیر آموزش و پرورش باید میان فرهنگیان مقبولیت داشته باشد

وزیر آموزش و پرورش باید میان فرهنگیان مقبولیت داشته باشد

ایسنا/اصفهان یک عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: رئیس‌جمهور باید کسی را به مجلس برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کند که در میان فرهنگیان مقبولیت داشته باشد.

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ویژگی‌ها و نکاتی که باید در انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش در نظر گرفته شود، اظهار کرد: درباره انتخاب وزیر باید حداقل‌هایی لحاظ شود به طوری که هر کسی که سکان‌دار وزارت آموزش و پرورش می‌شود باید دارای سابقه و تجربه در امور تعلیم و تربیت باشد. معتقدم وزیر آینده باید از مجموعه وزارتخانه آموزش و پرورش باشد چراکه تجربه نشان داده است کسانی که از خارج این وزارتخانه سکان آن را به دست گرفته‌اند چیزی جز آشفتگی بیشتر در آموزش و پرورش، ارمغان دیگری نداشته‌اند.

وی افزود: وقتی وزارتخانه‌ای برای دستگاه‌های دیگر نیرو می‌فرستد وقتی نوبت به خودش می‌رسد از دستگاه‌های دیگر برای آن وزیر انتخاب می‌کنند که کار صحیحی نیست. در مجموعه آموزش و پرورش افراد توانمندی داریم که می‌توانند وزیر شوند و از این نظر کمبودی نداریم. این افراد دارای تحصیلات عالیه و صفات ارزشی و انقلابی هستند.

این نماینده سابق مجلس، گفت: در وهله دوم رئیس جمهور باید دقت کند کسی را به مجلس برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کند که در میان فرهنگیان مقبولیت داشته باشد. البته در این سال‌ها سند تحول آموزش و پرورش اجرا نشد و برای این وزارتخانه جاذبه سازی نکردیم.

ابطحی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش باید اهل تعامل با دیگر دستگاه‌ها بوده و اثرگذار باشد. اگر وزیر نتواند با سازمان برنامه و بودجه، مجلس و دستگاه‌های دیگر تعامل مثبت برقرار کند کار وزارتخانه آموزش و پرورش خواهد لنگید. وزیر باید قدرت چانه‌زنی بالایی داشته باشد و در برهه‌ای از زمان وقتی یک وزیر قدرت چانه‌زنی بالایی داشته است توانسته بودجه بیشتری برای وزارتخانه خود جذب کند.

منزلت معلم باید برگردانده شود

وی افزود: نمایندگان مجلس به حق روی تأیید صلاحیت وزیر آموزش و پرورش حساسیت دارند و وزیری را می‌خواهند که با مجلس تعامل سازنده داشته و دارای توانایی بالایی باشد. گزینه‌های مطرح شده برای وزارت آموزش و پرورش برای فرهنگیان شناخته شده هستند و دارای سوابق نسبتاً خوبی هستند.

این نماینده سابق مجلس گفت: وزیر آینده آموزش و پرورش در وهله اول باید منزلت معلم را بالا ببرد و به جایگاه حقیقی خود برگرداند. همه باید این موضوع را بدانند که محور توسعه هر کشوری معلم است، اما در حال حاضر معلمان دغدغه معیشتی زیادی دارند و هر کدام از آن‌ها دو یا سه شغل دارند. باید معلمان بدون دغدغه داشته باشیم تا بتوانند به کارخانه انسان‌سازی بپردازند. پس وزیر آموزش و پرورش این مهم را باید در اولویت اول خود قرار دهد.

ابطحی ادامه داد: آموزش و پرورش باید بیشترین جاذبه را در کشور داشته باشد تا فرهیختگان و نخبگان کشور برای حضور در آن ترغیب شوند. سند تحول آموزش و پرورش اجرا نشده است و وزیر آینده باید برای اجرای این سند تلاش کند. وزیر باید مرد میدان باشد و یک تیم مجربی آموزشی در وزارتخانه خود به کار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور البته به این موارد توجه دارد و تیمی که به او مشاوره می‌دهد باید بسیار قوی باشد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha