محمدجواد ابطحی در گفتوگو با ایسنا درباره ویژگیها و نکاتی که باید در انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش در نظر گرفته شود، اظهار کرد: درباره انتخاب وزیر باید حداقلهایی لحاظ شود به طوری که هر کسی که سکاندار وزارت آموزش و پرورش میشود باید دارای سابقه و تجربه در امور تعلیم و تربیت باشد. معتقدم وزیر آینده باید از مجموعه وزارتخانه آموزش و پرورش باشد چراکه تجربه نشان داده است کسانی که از خارج این وزارتخانه سکان آن را به دست گرفتهاند چیزی جز آشفتگی بیشتر در آموزش و پرورش، ارمغان دیگری نداشتهاند.
وی افزود: وقتی وزارتخانهای برای دستگاههای دیگر نیرو میفرستد وقتی نوبت به خودش میرسد از دستگاههای دیگر برای آن وزیر انتخاب میکنند که کار صحیحی نیست. در مجموعه آموزش و پرورش افراد توانمندی داریم که میتوانند وزیر شوند و از این نظر کمبودی نداریم. این افراد دارای تحصیلات عالیه و صفات ارزشی و انقلابی هستند.
این نماینده سابق مجلس، گفت: در وهله دوم رئیس جمهور باید دقت کند کسی را به مجلس برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کند که در میان فرهنگیان مقبولیت داشته باشد. البته در این سالها سند تحول آموزش و پرورش اجرا نشد و برای این وزارتخانه جاذبه سازی نکردیم.
ابطحی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش باید اهل تعامل با دیگر دستگاهها بوده و اثرگذار باشد. اگر وزیر نتواند با سازمان برنامه و بودجه، مجلس و دستگاههای دیگر تعامل مثبت برقرار کند کار وزارتخانه آموزش و پرورش خواهد لنگید. وزیر باید قدرت چانهزنی بالایی داشته باشد و در برههای از زمان وقتی یک وزیر قدرت چانهزنی بالایی داشته است توانسته بودجه بیشتری برای وزارتخانه خود جذب کند.
منزلت معلم باید برگردانده شود
وی افزود: نمایندگان مجلس به حق روی تأیید صلاحیت وزیر آموزش و پرورش حساسیت دارند و وزیری را میخواهند که با مجلس تعامل سازنده داشته و دارای توانایی بالایی باشد. گزینههای مطرح شده برای وزارت آموزش و پرورش برای فرهنگیان شناخته شده هستند و دارای سوابق نسبتاً خوبی هستند.
این نماینده سابق مجلس گفت: وزیر آینده آموزش و پرورش در وهله اول باید منزلت معلم را بالا ببرد و به جایگاه حقیقی خود برگرداند. همه باید این موضوع را بدانند که محور توسعه هر کشوری معلم است، اما در حال حاضر معلمان دغدغه معیشتی زیادی دارند و هر کدام از آنها دو یا سه شغل دارند. باید معلمان بدون دغدغه داشته باشیم تا بتوانند به کارخانه انسانسازی بپردازند. پس وزیر آموزش و پرورش این مهم را باید در اولویت اول خود قرار دهد.
ابطحی ادامه داد: آموزش و پرورش باید بیشترین جاذبه را در کشور داشته باشد تا فرهیختگان و نخبگان کشور برای حضور در آن ترغیب شوند. سند تحول آموزش و پرورش اجرا نشده است و وزیر آینده باید برای اجرای این سند تلاش کند. وزیر باید مرد میدان باشد و یک تیم مجربی آموزشی در وزارتخانه خود به کار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور البته به این موارد توجه دارد و تیمی که به او مشاوره میدهد باید بسیار قوی باشد.
انتهای پیام
نظرات