• سه‌شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400061612112
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۶ شهریور

ایران و طالبان/خبرهای خوب واکسنی/حمایت دستگاه قضا از زنان

ایران و طالبان/خبرهای خوب واکسنی/حمایت دستگاه قضا از زنان

تحولات افغانستان/ کرونا ویروس/ مذاکرات برجامی و... از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اظهارات سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تحولات افغانستان،‌ به خصوص خروج آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال از این کشور  و تاثیر تحولات این حوزه و روابط با ایران در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

سید نظام‌الدین موسوی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران اشراف کامل بر تحولات افغانستان دارد و در جهت تامین منافع مردم افغانستان و ایران تلاش می‌کند، تاکید کرد: در همین جهت جمهوری اسلامی ایران با گروهی که اکنون در افغانستان غلبه پیدا کرده، در تماس است.

در جلسه غیر علنی صبح مجلس شورای اسلامی هم سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران  گزارش کاملی در خصوص آخرین وضعیت و تحولات افغانستان به نمایندگان مجلس ارائه کرد که در این گزارش به وضعیت کنونی افغانستان و حضور طالبان و اتفاقات اخیر اشاره شد.

همچنین جمعی از اتباع افغانستانی مقیم تهران در اعتراض به سیاست ها و رفتار دولت پاکستان نسبت به تحولات کشورشان در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند.

سفارت آلمان در تهران هم با اعلام اینکه آلمان برنامه پذیرش خاصی در ایران برای اتباع افغانستان ندارد، با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: برنامه پذیرش خاصی در ایران برای اتباع افغانستان وجود ندارد. شما (افغانستانی ها) برای ارائه درخواست پناهندگی باید در آلمان حضور داشته باشید. ارائه درخواست پناهندگی به سفارتخانه ها امکان‌پذیر نیست. اتباع افغانستان در روند پناهندگی مشمول امتیاز خاصی نمی شوند و سهمیه خاصی برای آنها وجود ندارد.

ضرورت تسریع و تسهیل واکسیناسیون در جهان جهت مبارزه با گسترش ویروس کرونا هم از دیگر موضوعات خبری بود که در همین رابطه صفحه توییتر وزارت امور خارجه اتریش به نقل از الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه این کشور در توییتی اعلام کرد که این کشور یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا عبرای مبارزه با بیماری همه گیر کرونا به ایران اهدا می‌کند. هر تزریق در مبارزه جهانی ما با این بیماری همه گیر اهمیت دارد و نمی توانیم شاهد هیچ نقطه خالی در نقشه واکسیناسیون جهانی باشیم. 

همچنین نمایندگی سازمان ملل در ایران در صفحه رسمی اینستاگرامش از اهدای واکسن کرونا توسط ژاپن به ایران قدردانی کرده و نوشت: یکی از اولویت های اصلی سازمان ملل متحد دسترسی منصفانه به واکسیناسیون سراسری است. سازمان ملل متحد از دولت و مردم ژاپن برای اهدای سخاوتمندانه سه میلیون دوز واکسن، که اخیرا به ایران تحویل داده شد، قدردانی می نماید. این واکسن ها با مساعدت همکارانمان در سازوکار کوواکس به کشور وارد شد. 

در نخستین نشست هم‌اندیشی وزارت خارجه و مسئولین اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تامین واکسن کرونا را از اولویت های بالای وزارت خارجه ذکر کرد و اقدامات این وزارت در شتاب دهی فراوان به تامین واکسن مورد نیاز کشورمان در روزهای گذشته را تشریح کرد و گفت از همکاری بخش خصوصی در این زمینه استقبال می کنیم. 

تذکر نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نسبت به فاسد شدن  کالاهای دارویی در گمرکات هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر با بیان این‌که بسیاری از کالاهای دارویی همچون سرم و شیرخشک در گمرکات در حال فاسد شدن هستند، از دولت خواست که به این موضوع توجه کند.

دیگر اخبار مرتبط با کرونا را در لینک های زیر دنبال کنید.

شبکه ای در صداوسیما درباره کرونا راه اندازی شود

مهم‌ترین هدف طرح شهید سلیمانی کاهش انتقال ویروس کرونا است

واکسیناسیون عمومی باید با سرعت دنبال شود

***

تحلیل یک کارشناس مسایل بین الملل درباره اظهارات رییس جمهور درباره مذاکرات برجام نیز از خبرهای پربازدید بود.

سیدرضا میرطاهر در این باره گفت: در شرایط کنونی ایران مایل است به نوعی توافق با غربی ها و با آمریکایی ها دست پیدا کند اما در صورتی که مذاکرات تحت فشار نباشد و مذاکرات هم منتج به نتیجه باشد و در نهایت این مذاکرات به رفع تحریم ها منجر شود. معتقدم مواضع آقای رییسی کاملا شفاف و مشخص است و اکنون توپ در زمین آمریکایی هاست که تکلیف خود را با برجام روشن کنند.

در همین رابطه محسن پاک آئین دیپلمات پیشین کشورمان معتقد است که طرف ایرانی در زمان مناسبی که آمادگی داشته باشد مذاکرات انجام می شود و می گوید: این گفت‌وگوها در جهت تامین منافع مردم ایران کماکان در دستور است و هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران از گفت وگو با کشورهای ۱+۴، لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است و ما به طور طبیعی با این ظلم آشکاری که از سوی آمریکا علیه ملت ایران انجام می شود مقابله می کنیم.

همچنین احمد نادری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش در جریان سفری که به وین پایتخت اتریش داشت، با ولفگانگ گرستل رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران دیدار کرد و  با تشکر از نقش اتریش در جریان مذاکرات برجام و نقش مثبت آنها در گفتگوها، تصریح کرد: جمهوری اسلامی آمادگی بازگشت به تعهدات خود در برجام را در صورت اینکه آمریکا به تعهداتش عمل کند، دارد. علیرغم اینکه آمریکا از برجام خارج شده، ما هنوز در برجام هستیم و به تعهدات خود عمل کرده ایم.

تاکید رییس قوه قضاییه بر تغییر برخی قوانین به نفع زنان در دیدارش با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با تأکید بر این که همه باید حامی حقوق و حافظ کرامت زنان باشند، بر لزوم بازنگری و تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان و خانواده تأکید کرد و افزود: باید منزلت و عظمت زن و کمک به زن به‌عنوان یک انسان دارای شرافت و جایگاه والا، سرلوحه کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (سه شنبه) شانزدهم شهریور ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۱۰:۰۰

چرا مجلس ودیگر مدیران و نفوذیها داد و فریاد از گرانی ارز ودلار وسکه و ماشین واجناس نمی زنند وساکتند ؟؟؟؟ تازه تقدیر هم میکنند !!!!!!نکنه ترس برتان داشته که حق را نمی گویید ؟؟؟؟؟