• سه‌شنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400061612245
  • خبرنگار : 71145

طالبان مقبره احمدشاه مسعود را تخریب کرد/ دختر "شیر پنجشیر" واکنش نشان داد

طالبان مقبره احمدشاه مسعود را تخریب کرد/ دختر "شیر پنجشیر" واکنش نشان داد

نیروهای طالبان برخلاف وعده اولیه در زمان اشغال پنجشیر، دست به تخریب گسترده محل دفن قهرمان ملی افغانستان زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، نیروهای طالبان پس از آنکه وارد پنجشیر شدند برخلاف وعده اولیه که به مقبره و محل دفن احمدشاه مسعود آسیبی نمی‌زنند، دست به تخریب مقبره این قهرمان ملی افغانستان زدند.

طالبان پیش از این اعلام کرده بود که کنترل آرامگاه احمد شاه مسعود "شیر پنجشیر" و پدر رهبر فعلی مقاومت این شهر را که در نزدیکی مرکز این شهر در شمال کابل قرار دارد، به دست گرفته است.

طالبان کلیپ‌هایی را در فضای مجازی منتشر کرده و مدعی شد که وارد آرامگاه احمد شاه مسعود شده‌اند.

تصاویر منتشر شده همچنین شکستن شیشه روی این مقبره به دست عناصر طالبان را نشان می‌دهند.

مریم مسعود، دختر احمد شاه مسعود در واکنش به تخریب مقبره قهرمان ملی در توییتر خود نوشت: بسیاری برای من عکسی از مقبره قهرمان ملی را فرستادند. دوستان عزیز، شما جگرخون یک شیشه شکسته نباشید، جوان‌های ما در پنجشیر دارند پرپر می‌شوند! برعکس این باید خون شما را بیشتر به جوش بیاورد، سلاح‌تان را در دست بگیرید، صدایتان را بلندتر کنید، دست این متجاوزها را از کشور قطع کنید.

مریم احمدشاه مسعود از سکوت مردان کابل، هرات و نیمروز درقبال وقایع پنجشیر گلایه کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: «مردان کابل، هرات و نیمروز! غیرتتان کجاست؟! چرا کنار زنان، شما هم شعار آزادی نمیدهید؟! اگر سلاح ندارید صدا که دارید!»

این مقبره مکانی مقدس برای حامیان احمد شاه مسعود است.

در سال ۱۹۹۶ احمد شاه مسعود ملقب به "شیر پنجشیر" ائتلاف شمالی ائتلاف فرماندهان جنگ در شمال افغانستان را علیه طالبان هدایت کرد. او در سال ۲۰۰۱ از سوی عاملان انتحاری در پوشش دو خبرنگار ترور شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۱۹:۰۷

از کوزه همان برون تراود که در اوست. از متحجرین سلفی و خونریز طالبان که روی دیگر سکه داعش و القاده هستند و همگی زاییئه و تقویت شده از سوی آرمیکا، انگلیس هستند در همراهی حکومت ذاتاً نظامی-سلفی پاکستان و رژیم منحط عربستان هستند چه انتظاری دارید؟ مسئولین عالی رتبه حکومتی باید سریعاً اقدام عاجل و بازدارنده برای عدم استقرار این عقب مانده های متعصب در حکومت یک بعدی اقدام جدی نمایند(چه در عرصه بین الملل و سیاسی و چه در عرصه میدانی در حمایت از مردم مظلوم افغانستان)

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۲۱:۲۵

القاده ؟ زاییءه ؟ آرمیکا ؟

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۱۹:۳۵

این کار طالبان باعث قیام سراسری و نابودی طالبان میشه شک نکن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۱۹:۵۶

این هم همسایه جدید البته تقصیری هم ندارند ما هم از این کارها زیاد کردیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۱۷:۳۰

خفه شو.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۲۰:۴۵

درود بر طالب

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۲۱:۱۰

وحوش دوپا...

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۲۱:۲۹

کشتار شیعیان در محله افشار کابل، پایتخت افغانستان در روزهای ۲۲و۲۳ بهمن/دلو ۱۳۷۱ش به دست نیروهای دولت برهان‌الدین ربانی، به فرماندهی احمدشاه مسعود و با شرکت نیروهای عبد رب الرسول سیاف بود. این واقعه با حمله به مقر عبدالعلی مزاری، رهبر گروه شیعی حزب وحدت اسلامی افغانستان شروع شد و به تصرف بخشی از مناطق این حزب انجامید. در پی این تهاجم، صدها غیرنظامی زن و مرد و کودک هزاره و قزلباش کشته شدند، تجاوز جنسی صورت گرفت، گورهای دسته‌جمعی ایجاد شد و محله افشار تا چندین سال به‌شکل ویرانه باقی ماند.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۲۱:۳۸

با توجه به حرفهای گروه مقاومت این مقبره رو طالبان خراب نکرده چون اصلا طالبان در پنجشیر حضور ندارن و همه‌شون کوه ریخته رو سرشون و کشته شدند.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۲۳:۰۳

سلام اگرنظرمن ایرانی را میخواهیدبدانیدطالبان واقن بی عدالتی داره حگومت میگند قزاوت یگطرف شده

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۶ ۲۳:۴۱

طالبان خبیث الخبایثند و از هر پست فطرتی پست فطرت ترند و نفس اماره پلید که گویند همینها هستند طالبان از دین اسلام جز ظاهر چیزی نمی دانند و روحشان در تسخیر شیطان است و به ظاهر مسلمان و از هر کافری کافرترند نابود گردد طالبان

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۰۰:۳۰

چرا مناطق وحشی پشتون را از دیگر نقاط افغانستان جدا نمی‌کنند و این جنگ و خونریزی دویست ساله در این کشور را تمام نمی‌کنند.این قوم وحشی پشتون تمام غیر پشتون ها را مانند قوم هزار نسل کشی یا فراری خواهد داد و خود سرزمین هایشان را مانند ارزگان و نامند و کنر و قندوز لغمان و قندهار و فراه اشغال خواهد کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۱۴:۲۴

نخیر همه پشتونها ک وحشی نیستن واسم اینا به خاطر طالبا بد شده خیلیم دونا اقوام دیگه رو دوست دارن واز اونا دفاع میکنن و از طالبا بیزارن پس نباید ما به همه توهین کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۱۹:۴۷

توبه گرگ مرگه. این حرفا چیه طالب با دمپایی و موتور هندا بدون شلیک یه دونه گلوله اومده تو ارگ افغانستان. این چه جنگی هست. جنگ به ایران و عراق میگن هشت سال با هم جنگیدن بدون اینکه دوطرف یک متر بتونن از خاک همدیگه رو تصاحب کنن با میلیونها شهید همش دروغه طالب داخل آدمیزاد نیست غذا خوردن رو بلد نیستن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۷ ۲۱:۴۱

نه به اشرف غنی دزد نه به این طالبان بی شعورافغانستان یک امیر کبیرلازم دارد

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۸ ۱۴:۴۸

احمدشاه مسعوددرقلوب دوستداران شجاعت 'دلیری'آزادگی'ومردمداری زنده است'تخریب قبراین ابرمردبزرگ یعنی کندن قبرطلاب واپسگراوعقب افتاده ذهنی است'درودایرانیان برشیردره پنجشیر'ذات اقدس کبریایی همراهتان.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۸ ۱۷:۵۷

زنده باد احمد مسعود ما ازت حمایت میکنیم خدا به همراهت

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۰ ۰۰:۴۵

احمد شاه مسعود قاتل هزاران نفر درمحله افشارکابل هست دست یزید رو ازپشت بسته اینو من نمیگم تاریخ میگه او روسیاه دنیا واخرته

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۱۹ ۱۴:۲۲

وقتی در جایی انقلابی میشه و نظام جدیدی سر کار میاد از این رخدادها زیاد پیش میاد غارت میراث گذشته تخریب یادبودها تغییر نام مکانها و مسیرها تحریف تاریخ و و و...